El portavoz de ERC, Isaac Albert, este lunes en rueda de prensa.

El portavoz de ERC, Isaac Albert, este lunes en rueda de prensa. / MARC PUIG / ERC

3
Es llegeix en minuts
Quim Bertomeu
Quim Bertomeu

Periodista

Especialista en política catalana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Ja està en marxa el comte enrere d’un mes perquè el PSC compleixi dos dels pactes més importants que té subscrits amb ERC: el nou finançament i el traspàs de Rodalies. El partit d’Oriol Junqueras va donar fins al 30 de juny als socialistes per presentar una proposta de nou model de finançament i una proposta dels nous estatuts que hauran de regir l’empresa catalana que gestionarà a partir d’ara els trens i el seu personal. Aquest dilluns ERC ha reconegut que hi ha avenços sobre les dues qüestions, però que res està tancat, i ha apressat els socialistes a començar a perfilar els acords definitius. «La cosa avança, però necessitem concrecions. Necessitem passar de les paraules als fets», ha dit el portaveu republicà Isaac Albert.

Com ha explicat aquest mateix dilluns EL PERIÓDICO, de la dues qüestions que s’estan debatent, la més ben enfocada és la de Rodalies. Fa setmanes que ERC s’intercanvia documents amb el Govern sobre com han de ser els estatuts de la nova empresa i cada vegada està més a prop el pacte. «La negociació avança i avança bé. Hem rebut els estatuts», ha explicat Albert. Per tenir el vistiplau dels republicans, la nova empresa haurà d’estar «segregada» de l’actual, Renfe Viajeros, i també haurà d’estar dirigida per persones proposades per la Generalitat. No hi hauria d’haver problemes per tancar aviat un acord, tot i que aquest només serà el punt de partida perquè es comenci a concretar gradualment el traspàs dels trens i les línies, cosa que podria portar anys.

Que es posin les piles. Les bones paraules existeixen, però necessitem fets i el temps corre

Isaac Albert

Portaveu d’ERC

L’altra qüestió, la del finançament, és més complicada. El PSC i ERC busquen un nou model de finançament «singular» en què augmenti exponencialment la capacitat recaptatòria de l’Agència Tributària de Catalunya en detriment d’Hisenda. I que tot això, a més, estigui avalat pel PSOE que és qui haurà d’executar tots els canvis que corresponguin a l’Estat. En aquest assumpte, Albert també s’ha mostrat optimista perquè «s’estan donant les reunions necessàries per als terminis que estan establerts». Això sí, no hi ha res firmat, per la qual cosa ERC no vol entrar en celebracions abans de temps. «Que es posin les piles. Les bones paraules existeixen –per part dels socialistes–, però necessitem fets i el temps corre», ha sentenciat. El termini acaba el 30 de juny.

El futur de l’aeroport

Notícies relacionades

Més enllà del finançament i Rodalies, hi ha un tercer element que també condicionarà en el futur més immediat les relacions entre ERC i el Govern de Salvador Illa: l’aeroport de Barcelona. En aquesta qüestió, el partit de Junqueras ja no s’atreveix a fer pronòstics de si hi haurà sintonia entre les dues parts. A més, Albert ha avisat que per al seu partit el futur de l’aeròdrom del Prat no passa per un debat al voltant de si cal ampliar o no la instal·lació, sinó perquè la seva gestió estigui en mans de la Generalitat i no d’Aena, com ara. El president Illa té previst concretar la seva proposta les pròximes setmanes.

Mentre espera el desenllaç de Rodalies, finançament i aeroport, l’únic assumpte que ara mateix sí que genera rebuig a ERC és la celebració de la conferència de Presidents divendres vinent a Barcelona per decisió del cap de l’Executiu, Pedro Sánchez. Albert ha considerat que és una «escenificació» que només persegueix «contentar» Catalunya. «El país no necessita escenificacions ni anuncis buits de continguts», ha conclòs.