indústria

Macron acudeix al rescat de l'automòbil

El president es marca com a objectiu produir a França un milió de cotxes ecològics en cinc anys

L'Estat aportarà 8.000 milions d'euros per incentivar la demanda i recolzar la transformació del sector

zentauroepp52351287 mulhouse  france   18 02 2020   french president emmanuel ma200218215305

zentauroepp52351287 mulhouse france 18 02 2020 french president emmanuel ma200218215305 / JEAN-FRANCOIS BADIAS POOL

2
Es llegeix en minuts
Eva Cantón

Com a la resta del món, el sector automobilístic francès arrossegava la seva pròpia crisi de transició quan va irrompre el coronavirus i va obligar a paralitzar la producció i va congelar les vendes de la nit al dia. L’activitat va caure més d’un 80%, un fet sense precedents en temps de pau, i 400.000 vehicles es van quedar encallats als concessionaris, cosa que va posar en perill 900.000 llocs de treball, entre directes i indirectes. 

Per fer front a aquesta situació inèdita, Emmanuel Macron ha presentat un pla «històric» amb el qual acudeix al rescat d’un sector clau –que suposa el 16% del negoci industrial i nodreix 4.000 empreses– amb la vista posada en la transformació ecològica i la recuperació de la sobirania industrial francesa.

El president vol que França es converteixi en el primer productor europeu de vehicles nets fabricant-ne almenys un milió d’aquí al 2025. «El nostre país no seria el mateix sense les seves grans marques, Renault, Peugeot, Citroën. El repte de l’automòbil és un repte per a l’ocupació i la situació econòmica del país», ha dit. 

Aquest dimarts, des de la fàbrica de Valeo d’Étaples ( nord del Pas de Calais) on es produeixen motors de cotxes elèctrics, ha promès una aportació estatal de 8.000 milions d’euros. A canvi, els constructors es comprometen a relocalitzar la producció de valor afegit i a mantenir a les factories franceses la seva producció industrial.

Una de les principals potes de l’ambiciós pla de rescat és incentivar la demanda perquè els francesos que pensaven comprar un cotxe més ecològic no posposin la compra. El Govern donarà una ajuda de 7.000 euros als particulars per adquirir-ne un d’elèctric i 5.000 a les empreses i corporacions locals. Els híbrids recarregables també entren en el paquet i qui opti per aquests vehicles tindrà una prima de 2.000 euros. «Es pot reconciliar l’objectiu ecològic i l’econòmic», ha remarcat el president, amb la mirada posada en l’electorat ‘verd’.

Fons d’inversió

Notícies relacionades

A partir de l’1 de juny, qui tingui una renda inferior als 18.000 euros podrà beneficiar-se d’una ajuda d’entre 3.000 i 5.000 euros per canviar un cotxe dièsel o gasolina contaminant per un altre de més net, tant nou com d’ocasió.  Els fabricants de components rebran 200.000 milions d’euros en subvencions i es crearà un fons d’inversió dotat amb 600 milions per al conjunt de les empreses del sector.

El tercer capítol d’ajuts va dirigit a recolzar la innovació i la investigació tecnològica per millorar la competitivitat. Macron s’ha referit també al cas particular de Renault, a qui l’Estat ha promès un préstec de 5.000 milions si es compromet a mantenir la seva activitat industrial a França. El constructor anunciarà aquest divendres un pla de retallades de 2.000 milions d’euros i previsiblement el tancament de diverses factories. Els sindicats temen que la crisi del coronavirus acceleri encara més el procés de deslocalització.

Temes:

França