EL PODI DEL GP D'ANDALUSIA EL VA ANIMAR

Rossi va meditar la retirada després de fracassar al GP d'Espanya

El pare del nou vegades campió reconeix que, al tornar a Itàlia després del primer gran premi, va haver de convèncer-lo perquè no llancés la tovallola tan aviat

«No sé si valen la pena tants sacrificis per acabar el setè», li va dir el 'Doctor' a Graziano, que es va tornar boig amb el podi del segon GP de la temporada

rozas54262038 rossi valentino  ita   yamaha yzr m1  monster energy yamaha 200802223601

rozas54262038 rossi valentino ita yamaha yzr m1 monster energy yamaha 200802223601 / AFP7 via Europa Press

4
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

L’italià Valentino Rossi, de 41 anys, un autèntic mite del motociclisme, posseïdor de nou títols mundials i que aquest any compleix la seva temporada número 25 a l’elit mundial, va estar a punt de llançar la tovallola, abandonar, retirar-se, jubilar-se de les motos, del Mundial, el passat 20 de juliol, quan, de tornada al seu ranxo de Tavullia (Itàlia), li va confessar al seu pare, Graziano Rossi, expilot de 250cc, que ho volia deixar després d’un dels pitjors caps de setmana de la seva triomfal, admirada i premiada vida esportiva.

El ‘Doctor’ va començar el Mundial de MotoGP, com la resta de components de la graella de la màxima categoria, al Gran Premi d’Espanya, viscuda a Jerez. I ho va fer veient com ell era incapaç de treure partit d’una Yamaha M1 que, en mans de Fabio QuartararoMaverick Viñales i Franco Morbidelli volava, sempre tots ells entre els cinc primers de cada entrenament. ‘Vale’, no obstant, no deixava de sumar desastre rere desastre aquell cap de setmana: 13è en el FP1 de divendres; 20è, sí, sí, 20è, en el FP2 d’aquell dia; 8è i 17è en el FP3 i FP4 de dissabte; 9è a la graella de sortida i, en carrera, a falta de quatre voltes i quan ja l’havia sobrepassat, volant baixet, Marc Márquez (Honda), en plena remuntada, es va veure obligat a abandonar per ruptura de motor.

«Per primera vegada en 25 anys, vaig veure Valentino, al primer gran premi de Jerez, avergonyit i cansat, tant físicament com mentalment»

Carlo Pernat

Comentarista i descobridor de Valentino Rossi

«Per primera vegada en molts anys», va explicar Carlo Pernat, el gran descobridor de Rossi, «vaig veure Valentino cansat, desanimat, malament físicament i mentalment. Quan el va passar Márquez, estava totalment avergonyit». «Mai havia vist ‘Vale’ tan trist com quan va tornar de Jerez després de córrer la primera carrera de la temporada», va reconèixer, dies després, Graziano Rossi a Massimo Calandri, periodista de ‘La Repubblica’. «Volia deixar-ho, però, finalment, segueix perquè estima les motos. Aquell dilluns li semblava que era inútil seguir, que tot el que havia fet no li servia per a res i que no valia la pena tant sacrifici i estrès per acabar el setè o haver d’abandonar».

La reflexió de papa

Graziano va reconèixer que van estar parlant molt temps i que, finalment, ‘Vale’ va decidir concedir-se un nou període de reflexió abans de decidir si renovava amb Yamaha com a pilot oficial, amb el millor material de tots, a l’equip ‘satèl·lit’ Petronas, acord que està a punt de fer-se públic. «Tothom sap que Valentino ja només corre per divertir-se i, per tant, en el mateix moment en què aquesta diversió es converteix en sofriment, en desencant, és lògic que es desanimi i pensi en deixar-ho», va explicar Graziano Rossi. «Jo no li vaig dir res especial que no li digués les altres vegades que hem parlat, en el sentit que l’important és que disfruti a la pista, cosa que va passar la setmana següent.»

Valentino Rossi fa un petó al trofeu del GP d’Andalusia, a l’acabar tercer la carrera. / AFP / JAVIER SORIÀ

El cert és que durant el primer cap de setmana de la temporada, del 17 al 19 de juliol, Rossi va ser durament criticat i fins i tot maltractat per gent important del pàdoc de MotoGP, sobretot tenint en compte el campioníssim que és. Des de les files de Yamaha, per exemple, Massimo Menegalli, el seu ‘team manager’, va insinuar, a DAZN, que «Rossi hauria de plantejar-se canviar el seu estil de pilotatge perquè ja es veu que la seva actual i tradicional manera de pilotar aquesta moto no funciona». Era, sens dubte, un dard al pit del ‘Doctor’.

«Després del podi del segon GP de Jerez, li vaig enviar un ‘whatsapp’ que deia ‘t’ompliria de petons tot el dia’ i ‘Vale’ em va respondre ‘grazie, babbo’»

Graziano Rossi

Pare de Valentino i expilot de 250cc

Una cosa semblant, molt semblant, es va atrevir a comentar públicament Piero Taramasso, responsable de la marca de pneumàtics francesa Michelin, quan va dir, a SKY Italia TV, que «el problema de Valentino sempre és el mateix: no aconsegueix treure el cos de la moto als revolts i el seu vell estil de pilotatge desgasta més que els altres els pneumàtics. Valentino va molt ficat dins del carenat als revolts i castiga més que els altres la part exterior de la goma, que augmenta de temperatura i, al final, baixa el seu rendiment». No cal dir que Rossi va replicar immediatament a Taramasso i li va recordar que «Andrea (Dovizioso), per exemple, tampoc es despenja, tampoc treu el cos als revolts, i les seves rodes duren tota la carrera».

Rossi es va enfrontar a Yamaha 

Notícies relacionades

Però va arribar el següent gran premi, el segon consecutiu a Jerez, el d’Andalusia, i Rossi va decidir plantar cara a tots els caps de Yamaha. Avalat pel seu equip personal, començant pel seu amic de l’ànima ‘Uccio’ Salucci, i el seu equip tècnic, liderat per l’espanyol David Muñoz, el ‘Doctor’ li va dir a Lin Jarvis, cap de tot l’operacióYamaha Monster als circuits, que canviaria la moto al seu gust. «He hagut de forçar, fins i tot, algunes decisions polítiques per poder tirar endavant amb les meves idees», va reconèixer Rossi al baixar del podi després de quedar tercer, en una carrera extraordinària, després de les Yamaha de Quartararo i Viñales. Cap a un any que Rossi no pujava al podi (EUA-2019).

«Mamma mia, ti riempirei di bacci por tutto il giorno», va ser el ‘whatsapp’ que papa Rossi li va enviar al seu fill perquè ho veiés al baixar del podi de Jerez. Aquest «mamma mia, t’ompliria de petons tot el dia» va ser respost amb un entendridor «grazie, babbo», «gràcies, papa», és clar.