QUARTARARO S'HA SALVAT, DE MOMENT

Yamaha no sap per què es trenquen els seus motors

Mentre la resta de fabricants només han utilitzat dos motors en aquest inici de Mundial, la fàbrica d'Iwata s'ha vist obligada a utilitzar-los tots

«Per descomptat que estem preocupats, ¡hem trencat tres motors en només dos caps de setmana!», assenyala el britànic Lin Jarvis, cap de Yamaha

Yamaha no sap per què es trenquen els seus motors
3
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

Yamaha ha fet, sens dubte, un salt qualitatiu i quantitatiu tremend en aquest inici del Mundial-2020 de MotoGP, similar, tot i que amb victòries i podis, al cridaner pas protagonitzat per la fàbrica austríaca KTM, que va ser protagonista no només del Gran Premi d’Espanya sinó, també, del Gran Premi d’Andalusia.

La firma dels diapasons va repetir ahir, a Jerez, el ple al podi, que havia protagonitzat per última vegada al GP d’Austràlia del 2014 amb Valentino RossiJorge Lorenzo i Bradley Smith. Ahir, en el traçat andalús, van manar Fabio QuartararoMaverick Viñales i, de nou, Valentino Rossi. Cert, per primera vegada des del 2013 (128 grans premis), no corria Marc Márquez (Honda).

Però aquest domini absolut de Yamaha, de la mà, del ‘Diable’, líder del Mundial de MotoGP després dels seus dos primers i consecutius triomfs en la categoria reina, està tenyit de preocupació, sobretot de cara al campionat que acaba de començar i al qual li resten encara, com a mínim, 11 carreres. Divendres es decidirà si el Mundial-2020 es prolonga, el novembre i el desembre, amb tres grans premis més (Tailàndia, Malàisia i Argentina), cosa que podria complicar-li la vida a la fàbrica d’Iwata.

«Per descomptat que estem preocupats, com no hem d’estar-ho si hem trencat tres motors en només dos caps de setmana»

Lin Jarvis

Cap de l’equip oficial Yamaha Monster

Una de les imatges del GP d’Andalusia, que, probablement, va passar desapercebuda per a molts aficionats, va ser la xerrada secreta que hi va haver, tot just creuar la meta Quartararo com a vencedor, entre Lin Jarvis, cap de Yamaha als circuits, i el malai Razlan Razali, propietari de l’equip Petronas Yamaha en el qual milita el pilot francès. Jarvis li deia alguna cosa de Razali a l’orella i, sens dubte, havia de fer referència a les notícies que tenia d’Iwata sobre els motors que s’havien trencat en els dos primers caps de setmana del Mundial.

Tres motors perduts

«Per descomptat que estem preocupats, ¡és clar que estem inquiets! Hem perdut tres motors els dos primers caps de setmana de la temporada», va reconèixer Jarvis, després que Yamaha negués la informació apareguda a Motorsport.com en el sentit que dos dels seus propulsors havien sigut enviats, després de la primera carrera de Jerez, al Japó per ser analitzats i esbrinar què havia passat perquè el ‘Doctor’ hagués d’abandonar la primera carrera de Jerez i ‘MVK’ escoltés «un sorollet que no em va agradar gens, per això vaig parar al box en l’entrenament» en un dels seus motors.

Per qüestió de costos, cada pilot ha passat de tenir set motors a cinc per a tota la temporada. Mentre totes les marques n’han utilitzat, de moment, dos, Yamaha els ha utilitzat gairebé tots. Viñales els ha utilitzat tots cinc i n’ha perdut un, que se n’ha anat al Japó. Rossi n’ha utilitzat quatre i n’ha perdut un altre, que també està sent investigat a Iwata. Franco Morbidelli, fins ahir, estava tranquil, però el seu motor es va trencar en carrera. «¿Què si estic inquiet? Jo piloto, jo no em cuido dels motors, per a això hi ha els enginyers, els mecànics i la fàbrica», va assenyalar l’italià, que anava segon quan va haver d’abandonar.

Sanció pel sisè motor

Notícies relacionades

Tant ‘Morbido’ com Quartararo, els dos pilots de l’equip ‘satèl·lit’ Petronas, han utilitzat ja quatre motors. De moment, el ‘Diable’ és el que ha tingut més sort, però si es trenquen els dels seus col·legues de marca, fàcil és imaginar que, un dia o un altre, li tocarà a ell. Ningú diu que aquest problema redueixi les possibilitats de ser campió del jove de Niça, de 21 anys, i ja gran rival de Márquez aquesta temporada, però és evident que, acabat d’iniciar el campionat, el problema preocupa, i molt, a Yamaha.

En cas que algun dels pilots de Yamaha es vegi obligat, amb el pas de les carreres i l’augment dels problemes o falta de fiabilitat dels seus propulsors, a estrenar un sisè o, fins i tot, setè motor, la penalització seria arrencar des del ‘pit lane’ al gran premi que l’estrenés, cosa que, sens dubte, posaria molt difícil arribar al podi en aquesta prova.