Anar al contingut

ELS PILOTS AJUDEN L'ÀFRICA

Paguen 7.100 euros per un casc de Rossi

L'organització humanitària, fundada per Randy Mamola, recapta 300.000 euros en una subhasta a Silverstone per seguir la seva tasca a l'Àfrica

'Two Wheels For Life' subministra motos als doctors, que vacunen i assisteixen dones embarassades, a set països del continent africà

Emilio Pérez de Rozas

Paguen 7.100 euros per un casc de Rossi

Milagro

El nord-americà Randy Mamola no és només una de les millors persones que un pot trobar-se al pàdoc del Mundial de motociclisme. Mamola és, als seus 59 anys, un dels pilots més populars de tots els temps, quatre vegades subcampió del món de 500cc amb Suzuki (1980 i 1981), Honda (1984) i Yamaha (1987), un dels millors assessors o ‘coachs’ del campionat del món i, sobretot, un dels benefactors més importants que hi ha al món de les dues rodes després de crear, el 1996, Riders for Health (‘Pilots per la Salut’), una ONG que intenta, amb l’ajuda del món de les motos, millorar l’assistència sanitària als pobles més desemparats de l’Àfrica.

L’acció estrella cada any d’aquesta ONG, ara reconvertida en Two Wheels For Life (‘Dues rodes per a la vida’), presidida per Maria González, dona de Carmelo Ezpeleta, màxim responsable de Dorna i el Mundial, és la subhasta d’objectes i esdeveniments que es fa, cada any, el cap de setmana del Gran Premi d’AnglaterraSilverstone, un antic aeroport militar reconvertit en un dels millors traçats del món. La xifra del que s’ha recaptat fins ara s’acosta als 300.000 euros i, el més significatiu va ser la gran quantitat que es va pagar (7.100 euros) per un casc de Valentino Rossi, l’autèntica icona i mite de les carreres, que, ell solet, va generar ingressos per valor de 13.100 euros, ja que també van pagar 3.000 euros per fer-se un selfie amb el ‘Doctor’ i uns altres 3.000 euros per les seves botes.

Set països a l’agenda

Mamola treballa durant tot l’any, en companyia de moltes altres persones del Mundial, a buscar fons per a, fonamentalment, arribar a acords amb dues de les més prestigioses fàbriques de motos, Honda i Yamaha, per aconseguir màquines molt, molt especials i sofisticadament equipades per intentar, a set dels molts països africans necessitats, pal·liar les necessitats mèdiques de la seva població. Two Wheels For Life actua, de moment, a Zàmbia, Libèria, Nigèria, Kenya, Gàmbia, Malawià i Zimbàbue, però no descarta ampliar el seu radi d’acció a mesura que augmentin els ajuts.

L’organització de Mamola garanteix que els doctors arribin als poblats, gràcies a les motos, per vacunar els nens i atendre les dones embarassades

¿Com ho fan? “No és fàcil, ja que el primer que et trobes quan et presentes davant dels governs d’aquests països per explicar-los el teu modest projecte és una enorme incredulitat. ¿Motos, al nostre país? no pot ser, no serveixen de res, no solucionaran el nostre problema, oblideu-vos-en”, explica Mamola, després de la popular subhasta d’objectes de pilots del Mundial que vam viure ahir a Silverstone, on se celebra la licitació més important, que completa entregues desinteressades de molta gent del pàdoc i venda d’entrades.

Millorar la salut de tots

“Quan els expliques que nosaltres tindrem cura de tot, absolutament de tot, des de l’arribada dels vehicles fins al seu manteniment i logística allà on ens instal·lem, et deixen posar en marxa la teva idea. I a partir d’aquí, només reps agraïment perquè, en efecte, les autoritats són les primeres, juntament amb els pobladors, que s’adonen que la nostra ajuda, modesta, sí, és fructífera, millora la salut de la seva gent, gairebé tot tribus o pobladors de diminuts enclavaments totalment aïllats, a més de disminuir la mortaldat i evitar, sobretot, la mort de centenars de nadons”.

Des que es va posar en marxa, Riders per Health i, després, Two Wheels For Life, han subministrat més de 1.500 motos en aquests set països africans, que han donat, que donen, servei a prop de 20 milions de persones molt, molt necessitades, no només de metges o infermers, sinó també de mestres. “La moto és l’únic vehicle adequat per a aquestes funcions i útil en aquestes circumstàncies. Evidentment que podríem fer el mateix desplegament o servei amb vehicles, especialment tot terrenys, però el seu alt cost faria que les marques ens subministressin molt pocs i, per tant, l’ajuda seria moltíssim menor”, continua explicant el tetrasubcampió del món.

Marc Márquez (Honda), pentacampió del món de MotoGP, va subhastar un dels seus rellotges Tissot 93, d’edició limita, pel qual un aficionat present al circuit de Silverstone (Anglaterra) va arribar a pagar 1.350 euros. / ALEJANDRO CERESUELA

Les motos serveixen, fonamentalment, per desplaçar, al llarg de grans extensions, els metges o serveis sanitaris als poblats on s’instal·len petites sales d’atenció a nens, embarassades i gent gran que, en dates determinades, poden acudir a la seva cita setmanal, quinzenal o mensual amb un doctor, sabedors que hi serà, perquè la moto els portarà puntualment, cosa que no passava abans i que desesperava els pobladors que, després de caminar cinc, deu o quinze quilòmetres per vacunar-se o per atendre del seu embaràs ¡o part!, desistien de tornar a fer el desplaçament al no entrar al sanitari que li havien promès.

Diverses experiències de MotoGP

“És evident que, tot i que Honda i Yamaha ens ajuden molt, com més diners tinguem i recaptem, més possibilitats tenim de garantir i, fins i tot, augmentar aquest servei que, insisteixo, per modest que sigui, ens omple d’orgull ja que a les zones on actuem els parts es fan amb garanties i la mortalitat global ha descendit moltíssim”, acaba Mamola, que informa que el total del que s’ha recaptat en la subhasta d’aquest cap de setmana ha sigut de més de 90.000 euros que, sumats a altres activitats, com la venda d’entrades (127.000 euros) i diferents esdeveniments com, per exemple, donar unes voltes a Silverstone muntat en la velocíssima Ducati ‘Desmosedici’ biplaça pilotada pel mateix Randy Mamola, acció que ha contribuït amb més de 5.000 euros al total de 300.000 euros.

A més dels objectes subhastats per Rossi, hi va haver qui va pagar 1.350 euros per un rellotge Tissot 93 d’edició limitada ofert per Marc Márquez i 4.800 euros per passar un cap de setmana al ranxo de l’expilot de MotoGP Colin Edwards vivint una experiència amb les seves motos de camp. Hi va haver qui va pagar 2.200 euros per viure l’experiència d’estar, durant tot un gran premi, acompanyant el fotògraf Graham Holt a la pista i pàdoc del Mundial.