Caos i desconcert al GP de l'Argentina de MotoGP

Michelin retira tots els pneumàtics després d'esfilagarsar-se la roda de Redding i ofereixen als pilots provar una goma extra abans de la carrera

 

  / REPSOL-HONDA MEDIA

4
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

La carrera de MotoGP del Gran Premi de l'Argentina, que es disputarà aquesta nit (21.00 hores a Espanya, Movistar TV), és una pura incògnita. Els resultats dels entrenaments que van decidir ahir la graella de sortida no tindran, probablement, res a veure amb el que passarà a la carrera tot i que, a la primera línia de sortida, hi haurà els tres millors pilots del Mundial (Marc Márquez, Valentino Rossi i Jorge Lorenzo). Márquez, que va caure dues vegades a l'intentar-ho, va aconseguir la seva tercera ‘pole position’ consecutiva a l'Argentina, amb gran diferència sobre Rossi i Lorenzo, segon i tercer, respectivament.

La raó és tècnica, ja que la firma francesa Michelin, que des d'aquesta temporada és qui subministra els pneumàtics en la categoria ‘reina’ en substitució de la japonesa Bridgestone, va decidir, ahir a la nit a última hora, retirar tots els pneumàtics, els tous i els durs, que va portar a Termas de Río Hondo i oferir als pilots de MotoGP un pneumàtic, denominat extra (o d'emergència, de recurs, substitutiu), que, per reglament, han de portar a tots els grans premis per si hi ha un problema.

ENSURT DE REDDING

I el problema, en efecte, es va produir quan faltaven deu minuts per a la conclusió de l'FP4, és a dir, de l'entrenament més important del cap de setmana, aquell que se celebra uns minuts abans de la qualificació, dels assajos decisius per a la formació de la graella. L'FP4 és l'assaig en què equips, fàbriques i pilots proven la moto en ‘mode carrera’. En aquesta sessió, el pneumàtic del darrere tou del britànic Scott Redding s'ha esfilagarsat completament en una de les semirectes del traçat argentí i, per sort, no ha explotat ja que ha quedat intacta la carcassa, que és la part de la roda que toca la llanta. El que s'ha desprès és la cinta de rodament, que s'ha anat destrossant i esfilagarsant-se de la roda al llarg de 500 metres.

MICHELIN DEMANA PRECAUCIÓ

Als pocs minuts, tant Michelin com la direcció de carrera han decidit parar l'entrenament quan faltaven poc més de quatre minuts i, després de gairebé mitja hora d'anàlisi i examen de la roda del darrere de la Ducati de Redding, s'ha reprès la sessió, amb la recomanació de la firma francesa de no utilitzar aquell tipus de roda, la tova, més de tres o quatre voltes, cosa que han fet sense problemes la majoria de pilots. La roda de Redding quan es va desmuntar tenia 10 voltes d'ús.

Unes hores després, Michelin, d'acord amb l'organització del Mundial, ha retirat per a la carrera d'avui els dos tipus de compostos, tou i dur, que ha desplaçat a l'Argentina i ha posat a la disposició dels equips el pneumàtic extra que, segons l'enginyer francès Nicola Roberg, màxim responsable de Michelin als circuits, “esperem que compleixi totes les exigències dels pilots, ja que és un pneumàtic molt vàlid per a aquesta carrera”.

DESCONCERT EN ELS EQUIPS

Notícies relacionades

Equips i pilots s'han resignat a la decisió de Michelin, entre altres raons perquè tothom està d'acord que “el més important és la seguretat i, si no es pot descobrir què ha passat, el millor és retirar-los tots”, i han acceptat matinar una mica més avui per poder fer un entrenament extra de 30 minuts a les nou del matí d'avui a Termas de Río Hondo, és a dir, a les 14.00 hores a Espanya. Amb aquests 30 minuts més els 20 tradicionals previs a la carrera, coneguts com a ‘warm-up’, els pilots i els seus enginyers hauran de posar la moto a punt per a aquest pneumàtic extra i intentar que la seva màquina sigui tan eficaç com la que han aconseguit després de les quatre sessions de divendres i dissabte.

ELS PILOTS, RESIGNATS

“Els equips no estan contents, lògicament, ja que tota la feina del cap de setmana se n'ha anat en orris, però tots estan d'acord que el més important és la seguretat dels pilots”, ha assenyalat Javier Alonso, membre de direcció de carrera. “Amb aquesta decisió de Michelin”, ha comentat Márquez, “la carrera serà una incògnita per a tots, perquè tindrem un pneumàtic diferent del que hem usat aquest cap de setmana. Haurem d'esperar i veure com va. Disposarem de dues sessions d'entrenament per agafar informació -una de mitja hora i l'habitual de vint minuts-, i veurem si va bé. Esperem que no hi hagi gaire diferència amb els pneumàtics que hem estat utilitzant". “El principal problema, que, potser, no s'ha tingut en compte és que provarem aquesta roda nova i desconeguda en unes condicions, especialment pel que fa a la temperatura ambient i de la pista, que no tindran res a veure amb les que viurem a l'hora de la carrera”, ha indicat Dani Pedrosa, també molt resignat.