Creativitat i talent, clau per a la competitivitat

Emprenedoria i talent es donen la mà a Barcelona i és important consolidar aquesta situació perquè significa un futur millor. Per a això, hem de preparar els nostres joves perquè treballin en professions que actualment no existeixen.

Sembla evident que els que es formin en les àrees STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) tindran una ocupabilitat més elevada

Creativitat i talent,  clau per a la competitivitat_MEDIA_1

Creativitat i talent, clau per a la competitivitat_MEDIA_1 / JOAN PUIG

3
Es llegeix en minuts
IÑIGO PRADERA

Si d'una evidència disposem avui és que el món està canviant més ràpid que mai. D'això en tenim prova en una infinitat d'aspectes en el nostre dia a dia: la manera de relacionar-nos, de consumir, de comprar... En tot plegat hi han tingut gran part de responsabilitat les tecnologies emergents que han permès que paradigmes que fins fa relativament poc semblaven immutables hagin desaparegut o hagin canviat de manera radical.

Les noves generacions, mil·lennistes i Z, són i seran ben aviat els professionals i consumidors de la nostra societat i assentaran i transformaran, amb tota seguretat, els models que avui coneixem. Per això, hem de preparar els nostres joves perquè treballin en professions que actualment no existeixen, però on les competències clau estaran vinculades a capacitats com són la creativitat, la innovació, el lideratge, l'adaptabilitat, etc.

Barcelona és un pol on l'emprenedoria i el talent es donen la mà, i no hem de perdre l'oportunitat que aquest moviment es consolidi i ens permeti afrontar un futur en què aquelles ciutats que no disposin d'inversions en R+D+I i talent vinculat perdran un tren que ja podríem qualificar d'alta velocitat.

Aquells joves -i no tan joves- que es preparin estudiant en els àmbits de les STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques) tindran amb tota seguretat una probabilitat molt més gran d'ocupació que els que ho facin en altres disciplines, ja que la demanda actual i futura d'aquests perfils sobrepassa de manera dramàtica l'oferta. Actualment, les grans empreses i les pimes tenen dificultats, que arriben a nivells preocupants, per incorporar aquest talent. I no només aquestes empreses: les start-ups també es troben amb aquesta casuística. Des de la posició de privilegi que és la universitat podem observar com des dels diferents sectors empresarials es repeteix aquesta realitat.

Cada vegada més es necessiten, per exemple, professionals amb coneixements en programació, per ajudar a crear algoritmes que donin resposta a la quantitat de dades (big data) que actualment es generen sobre els nostres gustos i usos. Aquestes dades són or líquid per a les empreses, ja que poden conèixer el nostre comportament com a usuaris i compradors, però en molts casos encara avui no els aporten valor de negoci.

Per un altre costat, es necessiten professionals que puguin garantir que les comunicacions i la informació es troben en un entorn segur (ciberseguretat), ja que serà indispensable per garantir el desplegament de la Internet de la Coses. També és sabut que la pròxima revolució industrial (industry 4.0) necessitarà nous perfils amb coneixements en àmbits com la robòtica i la impressió 3D, ja que jugaran un paper important en la nova indústria. Sectors com el de la banca, entre d'altres, estan vivint una altra revolució que també necessitarà professionals STEM que ajudin al desenvolupament del fintech, on s'esperen grans disrupcions en els models de negoci actuals.

La indústria de l'oci també s'està transformant cada vegada més. N'és una prova el creixement espectacular de la indústria dels videojocs, que ja factura més que la indústria del cine i la música juntes, i de les derivades que d'això es produeix. Els joves desitgen formar-se i treballar de manera gammificada, és el seu codi de llenguatge i on se senten còmodes. Per tot això, no és difícil preveure la gran demanda de llocs de treball vinculats a la programació de videojocs (entreteniment) o de serious games (professionals) que s'esperen per als pròxims anys.

Per últim, l'impacte de les tecnologies en les nostres vides està transformant la relació amb el nostre entorn, cada vegada més urbà, i està portant a fer que la necessitat d'integrar tecnologia a la nostra ciutat sigui una realitat que ja comencem a entreveure.

En el nostre dia a dia, relacionant-nos amb les empreses, som conscients d'aquesta realitat i és per això que, com a centre universitari, apostem per aquestes formacions vinculades a les tecnologies emergents: enginyeries (informàtiques, multimèdia,…), videojocs, animació 3D, negocis digitals i arquitectura del segle XXI. Les noves generacions i les actuals estan obligant les empreses i la societat a una transformació digital, que ja és una transformació social.

Notícies relacionades

Tot plegat exigeix preparar els futurs professionals en aquestes disciplines i en entorns on puguin treballar amb casos reals i on convergeixin al seu torn les empreses, els grups de recerca i les start-ups per crear un ecosistema que els ajudi a desenvolupar competències vinculades a la innovació, la creativitat i la resolució de reptes que demandaran les professions que encara no existeixen o les actuals que s'hauran de transformar.

Mai com fins ara ha sigut tan emocionant l'educació dels nostres futurs valors. No perdem aquesta oportunitat, siguem valents i disruptius.