DE MODA

Barcelona, capital 'start-up'

En poc temps, s'ha convertit en referent europeu en tot el relatiu a l'economia digital. La ciutat i el seu entorn generen noves empreses, atreuen talent i acullen divisions de multinacionals

zentauroepp45990695 barcelona 22 11 2018 economia emprendedores pier 01 barcelon181126164336

zentauroepp45990695 barcelona 22 11 2018 economia emprendedores pier 01 barcelon181126164336 / ELISENDA PONS

3
Es llegeix en minuts
Guillem Tapia

“Fa cinc anys Catalunya no apareixia en cap rànquing i ara tenim un dels ecosistemes d’’start-ups’ més dinàmics d'Europa”. La consellera d'Empresa i Coneixement,Àngels Chacón, va pronunciar recentment aquestes paraules en una trobada amb empresaris i emprenedors per posar en relleu la ràpida evolució que ha experimentat la comunitat –amb una preponderància enorme de Barcelona– fins a convertir-se en una referència per a les empreses de base tecnològica de recent creació. Actualment, a Catalunya hi ha 1.300 ‘start-ups’ que generen 13.800 llocs de treball, dels quals el 26% els exerceixen professionals estrangers, segons un estudi recent deBarcelona & Catalonia Startup Hub

Les classificacions que situen la capital catalana en el quadre d'honor europeu són nombroses. L’Start Up Genomela considera el hub més important d’’start-ups’ al sud d'Europa; l’Start Up Heatmap afirma que és la tercera ciutat preferida pels emprenedors per iniciar un negoci; un índex elaborat per Atomico la situa com la quarta urbs europea on les companyies de nova creació van aixecar més capital el 2017... Però, més enllà dels rànquings, la percepció generalitzada és que, efectivament, Barcelona s'ha fet un lloc entre les ciutats europees que estan aprofitant les oportunitats que ofereixen les noves tecnologies i la digitalització de l'economia.    

“Catalunya i Barcelona sempre han tingut vocació emprenedora. No obstant, el que no teníem era un teixit de petita empresa amb capacitat d'innovació disruptiva. Poder disposar de talent, l'excel·lència dels centres universitaris i d'investigació i iniciatives com laMobile World Capitali elPier 01han sigut factors decisius perquè s'hagi produït aquest boom”, explica Joan Romero, conseller delegat d'Acció, l'agència de la Generalitat per a la competitivitat de l'empresa. Romero considera que en el futur la tendència es mantindrà a l'alça, el nombre d’start-ups augmentarà i les rondes seran més elevades. 

Reclutar mà d'obra qualificada és, precisament, un dels grans reptes de les empreses, independentment de la seva mida. Aquesta circumstància propicia que els professionals digitals siguin un perfil molt cotitzat amb capacitat per elegir on volen desenvolupar la seva carrera i, en aquest sentit, la capital catalana té molts punts a favor. “Barcelona té una qualitat de vida molt alta i compta amb precedents d'èxit que animen altres emprenedors a traslladar-se a la ciutat», explica Jan Brinckmann, director delMàster en Ciència, Innovació i Emprenedoria d'Esade. “Crec que hi ha punts que s’han de millorar, com la pressió fiscal, que segons la meva opinió és molt elevada, però en general el progrés en els últims anys ha sigut enorme en tots els aspectes”, afegeix. 

Termòmetre

Un dels termòmetres del sector és el 4 Years From Now (4YFN), que és la trobada anual per antonomàsia de les ‘start-ups’. El seu director, Pere Duran, considera que “l'arribada delMobile World Congress, la fundació de laMobile World Capitali la creació del 4YFN han sigut punts d'inflexió que han posicionat internacionalment la ciutat i han aportat gran valor a l'ecosistema ‘start-up’”. Duran, que dirigeix en solitari el 4YFN des que Esteban Redolfi s'ha centrat en el projecte Digital Future Society, considera que la consolidació del sector només serà possible si «tots els actors, tant públics com privats, uneixen forces i treballen per un projecte conjunt de ciutat”. 

Notícies relacionades

Més enllà de les ‘start-ups’, el 2018 ha sigut un any molt prolífic quant a l'arribada de grans corporacions que han optat per instal·lar a Barcelona els seus centres tecnològics i d'innovació. Acció ha identificat fins a 70 projectes d'aquesta índole el 2018, entre els quals destaquen el hub tecnològic que ha establertMedia Marktal Prat de Llobregat, l'arribada deCCC–subcontractada per Facebook– a laTorre Glòriesi el centre d'excel·lència en comerç electrònic de Lidl, entre d’altres.

Asics ha sigut una altra de les firmes que ha apostat per Barcelona per establir un centre de desenvolupament. “Les grans empreses tenim més dificultats per innovar que una ‘start-up’, i per això apostem per models de col·laboració amb noves companyies. Arribats a aquest punt, és més fàcil convèncer un emprenedor que es mudi a Barcelona que a Londres”, comenta Emilio Risques, vicepresident d'innovació de la multinacional nipona. La capacitat per captar talent, uns costos operatius assequibles en comparació amb altres ciutats i el puixant ecosistema emprenedor són factors que sovint decanten la balança a favor de Barcelona, apunta.

Temes:

Startups