Anar al contingut

En col·laboració amb

ACTUALITZACIÓ D'IMPOSTOS

Barcelona proposa noves ordenances fiscals adaptades a les necessitats de la ciutat

Entre altres propostes, es planteja una adequació de l'IBI i una revisió de les taxes sobre l'estacionament de vehicles, el clavegueram i les terrasses

Seguint el procediment, l'aprovació definitiva de l'actualització dels impostos hauria de tenir lloc al Ple del pròxim mes de desembre

El Periódico

Barcelona proposa noves ordenances fiscals adaptades a les necessitats de la ciutat

Barcelona presenta una proposta d’actualització i revisió dels impostos i les taxes municipals per a l’exercici del 2020 i successius per fer front a l’emergència climàtica i a l’ús intensiu de l’espai públic. 

Entre altres propostes, es planteja una adequació de l’impost sobre béns immobles (IBI) als nous valors cadastrals i l’actualització de les taxes que regulen l’estacionament de vehicles en superfície, el clavegueram o les terrasses en la via pública. 

Es tracta d’una proposta ambiciosa que engloba diferents modificacions i que té un impacte global previst de 82 milions d’euros.

Fomentant un transport més sostenible

La gestió de l’estacionament regulat en superfície és una de les claus per realitzar una bona gestió de la mobilitat i dels usos de l’espai públic, reduir els desplaçaments en vehicle privat i afavorir els mitjans de transport més sostenibles i menys contaminants.

Les noves taxes del servei d’estacionament regulat en superfície en l’ÀREA s’adeqüen als objectius del Pla de mobilitat urbana (PMU) i segueixen el compromís establert amb la Unió Europea per reduir els índexs de contaminació de la conurbació urbana, que es troben per sobre del llindar establert per la normativa europea.

Plantejament del consistori quant a l’estacionament de vehicles:

– Desincentivar l’ús de l’estacionament en superfície dels no residents, penalitzant l’estacionament en superfície respecte a l’aparcament subterrani. Així, es passaria de la tarifa única a uns preus variables per als no residents segons el tipus de vehicle, d’acord amb els criteris ambientals definits per la DGT, tant en l’àrea blava com en l’àrea verda.

– Mantenir la política tarifària dels residents amb dues modificacions: eliminar les bonificacions als bons conductors i incorporar el pagament del mes d’agost.

– Adaptar l’horari de regulació de l’àrea blava a la realitat de la mobilitat actual de la ciutat, ampliant l’horari de regulació durant el migdia (de 14.00 a 16.00 hores).

– Penalitzar la mala utilització del servei d’estacionament regulat amb la revisió de l’import de cancel·lació de denúncia de 7 a 9 euros.

– Adaptar les taxes de la grua municipal amb un increment general del 17%, d’acord amb l’actualització de l’IPC català des del 2009. Així doncs, el cost de retirar un turisme passarà dels 147,69 euros actuals a 173 euros i permetrà cobrir a prop del 95 % del cost del servei sense que es repercuteixi en la resta de la ciutadania una part del cost ocasionat per la indisciplina d’un conductor.

– Reformular les bonificacions als vehicles menys contaminants de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) per a turismes i motocicletes. S’elimina la bonificació del 25 % per als vehicles de gasolina de fins a 120 g/km de CO2, es manté la del 75 % per als vehicles amb l’etiqueta de zero emissions i es redueix del 75 % al 25 % la dels vehicles amb etiqueta ECO. També s’elimina la bonificació per domiciliació i la dels vehicles amb una antiguitat de més de 25 anys, i només es bonificaran els que tinguin matrícula històrica emesa per la DGT.

Mesures d’impacte mediambiental

A fi de fomentar les energies renovables, l’Ajuntament proposa l’ampliació de la bonificació d’aprofitament d’energia solar i s’estén a immobles no residencials.

De cara a estar més ben preparats per als episodis climàtics extrems (pluges torrencials, períodes de sequera i onades de calor) es proposa incrementar les tarifes del servei de clavegueram per augmentar el grau de cobertura dels costos del servei, concretament del 33% al 75%. En aquest cas, es mantindria l’exempció de la taxa per a les persones que es troben en situació de pobresa energètica, aprovada durant el mandat passat.

Ús intensiu de l’espai públic

Durant els últims anys s’ha incrementat la demanda d’ocupació de l’espai públic per part d’establiments de restauració en detriment de l’espai destinat als vianants. En el cas de Barcelona, aquesta demanda es manté durant tot l’any.

Per això es proposa incrementar les tarifes per a les terrasses i elaborar una nova classificació a cinc zones geogràfiques amb diferents taxes. Això comportaria que, per exemple, les terrasses de la categoria més alta (a La Rambla) paguessin 1,95 euros per metre quadrat al dia en lloc dels 0,46 euros actuals.

Aquesta revisió és fruit d’una anàlisi comparativa que s’ha fet amb diverses ciutats d’Europa i que equipararà aquesta taxa amb la de ciutats com Roma, Milà o París.

Modificació de l’IBI

L’Ajuntament es proposa adequar l’impost sobre béns immobles (IBI) als nous valors cadastrals sorgits de la revisió del 2017, que ajusten l’impost als valors reals de cada propietat. La mesura preveu una baixada dels tipus impositius (del 0,75% al 0,66%) i la supressió de límits, que, combinats, situen l’increment mitjà en el 5,46%, més d’un punt per sota de la mitjana del període 2008-2015.

D’altra banda, es penalitzaran les vivendes d’ús residencial que es trobin permanentment desocupades amb un increment del 50% de la quota líquida de l’impost, s’eliminarà la bonificació per pagament mitjançant domiciliació bancària del rebut i s’incrementarà l’IBI associat als béns immobles de característiques especials (BICES), amb què es graven les activitats del Port o la Central Regasificadora.

El mateix ICIO que tenen la majoria de les ciutats

Es proposa reforçar l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO) amb l’increment del tipus impositiu que s’aplica a la base liquidable del 3,35 % al màxim permès per la llei, el 4%, i que ja apliquen ciutats com Madrid, Saragossa, Girona, Sant Adrià del Besòs, Badalona, l’Hospitalet de Llobregat o Sant Cugat del Vallès.

Eliminar la taxa d’inici d’activitat

Es proposa eliminar la taxa d’inici d’activitat econòmica, una taxa urbanística vinculada a la verificació i el control de les activitats sotmeses a comunicació o declaració responsable, que és imprescindible per posar en marxa un negoci.

La tramitació s’inicia amb el dictamen de la Comissió d’Economia i Hisenda per poder negociar millores i canvis amb la resta dels grups municipals. Seguint el procediment, l’aprovació definitiva hauria de tenir lloc al Ple del mes de desembre.

Temes: Impostos