Anar al contingut

En col·laboració amb

ATENCIÓ A LA CIUTADANIA

Serveis essencials, gestió pública

El nou Pla de Recursos Humans de l'Ajuntament de Barcelona ha permès reforçar els serveis bàsics i essencials per a la ciutadania

Destaca la incorporació de recursos humans de la mà de perfils tècnics i qualificats

M. Ruiz

Serveis essencials, gestió pública

L’aparició de regulacions de contenció de la despesa en recursos humans des de l’any 2010 ha dificultat el relleu generacional i ha portat a l’externalització  i privatització de serveis anteriorment gestionats per l’Ajuntament de Barcelona. La reducció de personal ha fet disminuir la capacitat de resposta de la prestació d’aquests serveis a la ciutadania i ha contribuït a la precarització de les condicions laborals de les treballadores i els treballadors externs.

En aquest sentit, el Pla de Recursos Humans 2016-2019 impulsat per l’Ajuntament de Barcelona ha obert un procés cap a un canvi de paradigma per revertir la tendència a la privatització, millorar la qualitat dels serveis públics, i modernitzar i acreditar la funció pública de la mà de perfils tècnics qualificats, sobretot els que presten una atenció directa a la ciutadania i són considerats bàsics per al bon funcionament de la ciutat i el benestar de les persones residents a Barcelona.

“El personal funcionari, i els que oferim una atenció directa encara més, hem d’estar preparats per ajudar”, explica en una entrevista Roser Jiménez, cap de l’Oficina d’Atenció al Ciutadà del districte de Sant Andreu, en defensa de la professionalitat dels equips tècnics municipals, en què s’enfoca el Pla de Recursos Humans per complir el seu objectiu principal, oferir un servei pròxim i de qualitat a la ciutadania.

De la mateixa opinió és Noelia López, sergent de la Unitat de Investigació i Prevenció de l’Accidentalitat de la Guàrdia Urbana, quan afirma: “Som persones que treballem per a persones, amb vocació de servei molt clara”.

Borses de treball

El mandat de l’ajuntament ha posat el focus a cobrir els llocs de treball més essencials i els àmbits més afectats per les jubilacions. És per aquesta raó que una de les principals línies de treball que ha seguit l’Ajuntament en el Pla de Recursos Humans ha sigut la convocatòria de 1.000 places noves i la reposició de 900 jubilacions a través de 18 borses de treball, que han incorporat perfils tècnics i qualificats a la plantilla municipal.

Des de l’any 2016, l’ajuntament també treballa per remunicipalitzar determinats serveis bàsics per a la ciutadania, com els serveis socials. En aquest context, s’emmarca la recuperació de la gestió directa de tres escoles per a la primera infància o l’atenció sanitària a domicili en caps de setmana i dies festius.  

A més, en els últims quatre anys, 110 contractes que comportaven l’externalització de 200 persones han passat a ser de gestió directa municipal i han suposat una reducció del 13% del nombre de contractes externalitzats.

Oferta pública

L’altra gran línia d’actuació del Pla de Recursos Humans ha sigut l’aprovació d’una oferta pública de 2.421 places, la convocatòria més gran realitzada per l’Ajuntament de Barcelona, 1.343 de les quals es convocaran el primer trimestre d’aquest any. A causa d’aquest fet, serà possible reforçar els serveis bàsics i essencials per la ciutadania i consolidar la plantilla municipal, i es reduirà la temporalitat del personal actual.

En funció de les baixes i jubilacions, s’oferiran places de treball que permetin reduir la temporalitat laboral de treballadores i treballadors municipals. Al seu torn, aquesta oferta pública permetrà generar borses de treball per cobrir futures necessitats.

“Després de diversos anys d’interina com a mestra d’educació infantil, la possibilitat d’accedir a una plaça fixa en una escola pública és una gran oportunitat per avançar en el meu àmbit professional”, explica Laura Garcia, mestra interina en una classe de P4, per a qui la convocatòria de l’ajuntament suposa una possibilitat per fer un pas endavant en la seva vocació i aconseguir de nous reptes.

Desenvolupament professional

L’últim punt en què s’ancora la posada en marxa del Pla de Recursos Humans de l’Ajuntament de Barcelona és una sèrie d’accions que permeten la millora professional de la plantilla municipal.

En la voluntat de reforçar els equips tècnics i humans, l’ajuntament compta amb una sèrie d’eines per vetllar que el nou personal pugui incorporar-se i adaptar-se al seu lloc de treball i consti d’un acompanyament durant els primers mesos de treball, així com per crear equips humans que col·laborin i puguin constar d’un reciclatge constant de les seves funcions i habilitats en el seu lloc de treball. És un element essencial per procurar que la qualitat dels equips tècnics sigui l’esperada, i al seu torn el servei prestat.

“Els nostres superiors confien molt en nosaltres i això és important. Com a arquitecte jove, que fa carrera, és important sentir-se valorat i escoltat, i ells ens fan cas, saben quines coses podem millorar i ens tenen en consideració”, explica Roger Pedro, part del Departament de Projectes i Obres de l’Institut Municipal del Paisatge Urbà. “És important no tenir només un tracte jeràrquic i professional, sinó també una relació humana”, afegeix en Roger.

“La feina que nosaltres fem, implicats i il·lusionats, és treballar per a la ciutat, fer que una ciutat tan gran com Barcelona funcioni”, afirma al seu torn la Roser, que és, finalment, testimoni i exemple de servei i atenció a la ciutadania.
 

Albert Lisbona, treballador social del Centre de Serveis Socials de la Marina: "Ajudar la gent aporta un reforç molt positiu"

Albert Lisbona és un dels més de 500 treballadors i treballadores socials de l’ajuntament que, dia a dia, atenen i ajuden centenars de persones. Un servei bàsic per al benestar de la ciutadania que el consistori ha reforçat amb el seu pla de recursos humans. Des de la primera línia d’atenció al públic, l’Albert explica que no només li agrada la seva feina, sinó que el fa feliç. 

¿En què consisteix la teva feina al centre? 
Estic a la unitat de primeres acollides, i som una mica la primera imatge de la gent que arriba al centre per primera vegada. Nosaltres treballem de manera molt àgil amb moltes famílies i de manera constant per poder dur a terme totes les gestions necessàries per ajudar-les. Va molt amb la meva manera de ser: àgil i constant. 

¿Quines altres qualitats es necessiten per ser treballador social? 
Has de sentir interès per les persones, per la comunitat, pel món en què vivim... Fer de Barcelona una ciutat millor per a tots els que hi vivim hauria de ser la teva aspiració principal. A nivell més personal, has de saber escoltar activament el que t’explica l’altre, tenir la capacitat de posar-te al seu lloc per poder entendre la seva situació i els seus problemes... I paciència. Has de tenir molta paciència. 

¿Què aporta aquesta feina que no ho faci cap altra? 
El fet de poder ajudar que la gent faci un canvi en la seva vida i gràcies a tu aconsegueixi superar dificultats i solucionar els seus problemes et genera la sensació d’estar fent el bé per algú. 

¿Trobes que és una feina difícil? 
Quan entres aquí, saps que t’explicaran problemes, i moltes vegades són molt importants. Aquesta part és molt difícil, però ho assumeixes com un hàndicap de la teva feina, però també et recompensa quan veus com les persones que venen al centre han pogut refer la seva vida, han pogut fer canvis significatius en el seu dia a dia o senzillament et donen les gràcies per la feina feta. Això és el millor de la meva feina, la cosa que més m’omple. 

¿Com ho fas per mantenir una separació entre la vida personal i la professional? 
Quan vaig començar la feina em van ensenyar que, per dedicar-te a aquesta professió, t’has d’imaginar que portes una bata com la dels metges. En el moment en què entres al centre te la poses i et converteixes en un treballador social, però has d’aprendre a penjar-la al sortir per la porta. 

¿Què t’ajuda a recuperar-te del que vius en el teu dia a dia? 
Cada tarda camino un parell o tres d’hores, no només per cuidar-me físicament, sinó també mentalment. Intento anar a la platja i a la muntanya tres o quatre tardes a la setmana i passo l’estona mirant al cel, escoltant les onades... És fantàstic per descansar la ment.

¿Quines són les situacions que més fortalesa mental requereixen? 
Les entrevistes més dures que faig són a víctimes de violència de gènere. Són entrevistes molt complicades que pretenen resoldre situacions molt difícils, i malgrat que et trobis sovint amb aquests casos, mai t’hi acostumes i sempre et fereixen. 

¿Creus que la gent valora prou la vostra feina? 
No sempre, però per un tema de desconeixement. En qualsevol cas, jo em centro a fer bé la meva tasca i millorar cada dia.