Fenomen natural
L’Àfrica s’està partint en dos: així quedarà
Una gran esquerda sorgida fa pocs anys evidencia que el procés continua, imparable
L’Àfrica s’està partint en dos de manera lenta però constant. Com qualsevol fenomen geològic, es tracta d’un procés extremadament llarg que trigarà milions d’anys a completar-se, però finalment farà que part de l’est de l’Àfrica es desprengui de la resta del continent, de manera que probablement es crearà un nou mar entre les dues masses de terra resultants.
Aquesta ruptura tan colossal està relacionada amb el Sistema de Rift d’Àfrica Oriental (EARS, en anglès), una de les esquerdes més grans del món i que s’estén milers de quilòmetres a través de diversos països de l’Àfrica: Etiòpia, Kenya, la República Democràtica del Congo, Uganda, Ruanda, Burundi, Zàmbia, Tanzània, Malawi i Moçambic.
Aquest sistema d’esquerdes evidencia en realitat que la placa africana s’està dividint en dues subplaques: la placa somali, més petita, i la placa de Nubia, més gran. S’estan separant l’una de l’altra a una velocitat tremendament lenta, ja que són només uns centímetres per any, segons un estudi del 2004.
El resultat final consistirà probablement que la regió de la Banya d’Àfrica se separi de la resta, i formi una espècie de gran illa allargada.
Una gran esquerda va sorgir del no-res el 2018
Una gran esquerda va sorgir del no-res el 2018El 2018, concretament el 18 de març, els veïns d’una petita localitat al sud-est de Kenya van creure que eren víctimes d’un esdeveniment catastròfic. Van veure literalment com el terra s’obria sota els seus peus, una esquerda gegant que va arribar a diversos quilòmetres de longitud i una profunditat de vint metres. Mai havien vist res igual.
Aquesta esquerda estava relacionada amb el Rift de l’Àfrica Oriental i és una demostració de com va evolucionant.
La geòloga Lucía Pérez Díaz, del Grup d’Investigació de Falles Dinàmiques de l’escola Royal Holloway va manifestar a la revista The Conversation que «l’activitat existent al llarg de la branca oriental de la Vall del Rift, que corre per Etiòpia, Kenya i Tanzània, es va fer evident quan la gran fissura va aparèixer sobtadament al sud-oest de Kenya».
Segons Pérez Díaz, aquest rift és únic al planeta perquè permet observar en viu les diferents etapes de la fisuració.
La fractura més interessant, escriu, va començar a la regió d’Afar, al nord d’Etiòpia, fa uns 30 milions d’anys. Des d’aleshores s’està propagant cap al sud, rumb a Zimbàbue, a una mitjana d’entre 2,5 i 5 centímetres per any.
Actualment, a la regió d’Àfar, la capa exterior sòlida de la Terra, anomenada litosfera, s’ha reduït fins al punt d’una ruptura gairebé completa.
Quan es trenqui, detalla Pérez Díaz, començarà a formar-se un nou oceà i, «en un període de desenes de milions d’anys, el llit marí avançarà al llarg de tota l’esquerda».
«Com a resultat, el continent africà es farà més petit i hi haurà una gran illa a l’oceà Índic composta per parts d’Etiòpia i Somàlia, inclosa la Banya d’Àfrica», afirma.
.......
Notícies relacionadesContacte de la secció de Medi Ambient: crisisclimatica@prensaiberica.es
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- El temps Desembre es complica a Catalunya: pluges, borrascas i la incògnita de la neu per Nadal
- Concurs 55 candidats estrella de tot el món opten a dissenyar el Liceu Mar
- Tradicions amb encant El poble de Catalunya que té un pessebre vivent de més de 200 persones: dia, horari i entrades
- Lloc recomanat El petit poble de Tarragona que 'National Geographic' considera "una obra d'art"
- Relacions socials La soledat no desitjada per Nadal: «M’agradaria celebrar-ho amb els meus fills, però sembla que no existeixo per a ningú»
- Sorteig del 'Gordo' Ni cobrar-lo ni trucar als teus amics: què és el primer que has de fer si et toca la Loteria de Nadal?
- Investigació a la dona del president L’Audiència manté Begoña Gómez imputada per malversació per l’«interès en els assumptes lucratius» de la seva assistent a la Moncloa
- Selectivitat Les proves d’accés a la universitat a Catalunya seran els dies 9, 10 i 11 de juny del 2026
- Postura ferma Salvador Sobral rebutja tornar a Eurovisió el 2026 i marca una línia vermella amb Israel
