L'AIRE DESPRÉS DEL CONFINAMENT
La contaminació per NO2 a Barcelona ja arriba al 86% del nivell pre Covid-19
La ciutat tria el cotxe per sobre del transport públic per recuperar la seva mobilitat

zentauroepp53804245 barcelona 18 06 2020 tr fico salida y entrada de barcelona 200619165549 /
La contaminació de l’aire de Barcelona no ha tornat als nivells anteriors al confinament, tot i que ja s’hagi acabat. No obstant, les bones notícies s’acaben aquí. La resta són senyals preocupants.
En primer lloc, la contaminació creix inexorablement a mesura que la ciutat recupera la mobilitat. En segon lloc, la mobilitat amb cotxe i amb moto s’està recuperant molt més ràpid que la del transport públic.
És probable que l’agost torni a alentir la mobilitat. No obstant, si al setembre els ciutadans continuessin apostant per moure’s amb vehicles contaminants abans de tornar al transport públic, és possible fins i tot que la contaminació rebroti per sobre dels nivells habituals.
En l’última setmana de juny, els nivells de NO2 van arribar al 86% del nivell anterior a la crisi, en estacions representatives dels carrers amb trànsit (Gràcia i l’Eixample).
«Això es deu a una combinació de la recuperació del trànsit rodat amb el bon temps, que dificulta la dispersió de contaminants», afirma Miquel Ortega, responsable del blog contaminacio.barcelona, en què publica un informe mensual de contaminació a la ciutat.
Gràcies als mesos de confinament, el nivell mitjà d’aquest gas en els últims 12 mesos segueix per sota del llindar mitjà anual que l’Organització Mundial de la Salut considera perillós i que Barcelona ha superat sistemàticament en anys anteriors.
El cotxe, desbocat
Però no ens hem d’adormir sobre els llorers. «El senyal veritablement alarmant ve de l’ús del cotxe», alerta Ortega. La mobilitat de Barcelona en totes les modalitats segueix molt per sota dels nivells precrisi (un 64%), segons dades del Ministeri de Transport. Això és degut perquè la mobilitat escolar i de treball no s’ha recuperat del tot, apunta Ortega.
Però el cotxe ja ha arribat al 85% dels nivells anteriors al confinament, mentre el transport públic està al voltant d’un 50%, segons dades de l’ajuntament. En altres paraules, els ciutadans que s’han tornat a moure han apostat pel cotxe per sobre del transport públic, probablement per percepcions de protecció davant el contagi.
«Si aquesta aposta segueix, quan es recuperi completament la mobilitat al setembre, l’ús del cotxe podria arribar a nivells superiors a la crisi», observa Ortega.
En les fases inicials del desconfinament, la bicicleta havia guanyat terreny. No obstant, en realitat supera els nivells precrisi només durant el cap de setmana, cosa que suggereix que no està absorbint la majoria de l’increment de la mobilitat laboral.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols