L'AIRE DESPRÉS DEL CONFINAMENT
La contaminació per NO2 a Barcelona ja arriba al 86% del nivell pre Covid-19
La ciutat tria el cotxe per sobre del transport públic per recuperar la seva mobilitat
zentauroepp53804245 barcelona 18 06 2020 tr fico salida y entrada de barcelona 200619165549 /
La contaminació de l’aire de Barcelona no ha tornat als nivells anteriors al confinament, tot i que ja s’hagi acabat. No obstant, les bones notícies s’acaben aquí. La resta són senyals preocupants.
En primer lloc, la contaminació creix inexorablement a mesura que la ciutat recupera la mobilitat. En segon lloc, la mobilitat amb cotxe i amb moto s’està recuperant molt més ràpid que la del transport públic.
És probable que l’agost torni a alentir la mobilitat. No obstant, si al setembre els ciutadans continuessin apostant per moure’s amb vehicles contaminants abans de tornar al transport públic, és possible fins i tot que la contaminació rebroti per sobre dels nivells habituals.
En l’última setmana de juny, els nivells de NO2 van arribar al 86% del nivell anterior a la crisi, en estacions representatives dels carrers amb trànsit (Gràcia i l’Eixample).
«Això es deu a una combinació de la recuperació del trànsit rodat amb el bon temps, que dificulta la dispersió de contaminants», afirma Miquel Ortega, responsable del blog contaminacio.barcelona, en què publica un informe mensual de contaminació a la ciutat.
Gràcies als mesos de confinament, el nivell mitjà d’aquest gas en els últims 12 mesos segueix per sota del llindar mitjà anual que l’Organització Mundial de la Salut considera perillós i que Barcelona ha superat sistemàticament en anys anteriors.
El cotxe, desbocat
Però no ens hem d’adormir sobre els llorers. «El senyal veritablement alarmant ve de l’ús del cotxe», alerta Ortega. La mobilitat de Barcelona en totes les modalitats segueix molt per sota dels nivells precrisi (un 64%), segons dades del Ministeri de Transport. Això és degut perquè la mobilitat escolar i de treball no s’ha recuperat del tot, apunta Ortega.
Però el cotxe ja ha arribat al 85% dels nivells anteriors al confinament, mentre el transport públic està al voltant d’un 50%, segons dades de l’ajuntament. En altres paraules, els ciutadans que s’han tornat a moure han apostat pel cotxe per sobre del transport públic, probablement per percepcions de protecció davant el contagi.
«Si aquesta aposta segueix, quan es recuperi completament la mobilitat al setembre, l’ús del cotxe podria arribar a nivells superiors a la crisi», observa Ortega.
En les fases inicials del desconfinament, la bicicleta havia guanyat terreny. No obstant, en realitat supera els nivells precrisi només durant el cap de setmana, cosa que suggereix que no està absorbint la majoria de l’increment de la mobilitat laboral.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Salut Bellvitge descobreix una nova malaltia genètica del neurodesenvolupament similar a l’autisme
- Al centre logístic BCN8 Desapareixen a Sabadell 3.767 paquets d’Amazon valorats en 200.000 euros en un enviament d’Alemanya a Espanya
- Temporal Protecció Civil alerta de pluges "intenses i torrencials"
- Una investigació del TEDH El TEDH s’inclina per sentenciar que el Suprem va vulnerar els drets de Junqueras, Sànchez i Turull
- Condemnats del 'procés' Estrasburg declara que no es van violar els drets de Junqueras, de Sànchez o Turull pel 'procés'
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Tempestes, alertes i por
- Mitjançant nous serveis Ferrocarrils preveu moure un 50% més de viatgers i superar Rodalies en cinc anys
- II Fòrum Empresarial Peralada Gael Rodríguez i Jordi Masquef discuteixen sobre "recuperar el prestigi" de Portbou i Figueres
- Xarxa mallada Els enginyers aposten per connectar el riu Ter amb el nord de la Costa Brava en casos d’emergència
- CAS KOLDO L’Audiència Nacional obre una peça separada per investigar els pagaments en metàl·lic del PSOE Ábalos i Koldo García
