L'AIRE DESPRÉS DEL CONFINAMENT
La contaminació per NO2 a Barcelona ja arriba al 86% del nivell pre Covid-19
La ciutat tria el cotxe per sobre del transport públic per recuperar la seva mobilitat
zentauroepp53804245 barcelona 18 06 2020 tr fico salida y entrada de barcelona 200619165549 /
La contaminació de l’aire de Barcelona no ha tornat als nivells anteriors al confinament, tot i que ja s’hagi acabat. No obstant, les bones notícies s’acaben aquí. La resta són senyals preocupants.
En primer lloc, la contaminació creix inexorablement a mesura que la ciutat recupera la mobilitat. En segon lloc, la mobilitat amb cotxe i amb moto s’està recuperant molt més ràpid que la del transport públic.
És probable que l’agost torni a alentir la mobilitat. No obstant, si al setembre els ciutadans continuessin apostant per moure’s amb vehicles contaminants abans de tornar al transport públic, és possible fins i tot que la contaminació rebroti per sobre dels nivells habituals.
En l’última setmana de juny, els nivells de NO2 van arribar al 86% del nivell anterior a la crisi, en estacions representatives dels carrers amb trànsit (Gràcia i l’Eixample).
«Això es deu a una combinació de la recuperació del trànsit rodat amb el bon temps, que dificulta la dispersió de contaminants», afirma Miquel Ortega, responsable del blog contaminacio.barcelona, en què publica un informe mensual de contaminació a la ciutat.
Gràcies als mesos de confinament, el nivell mitjà d’aquest gas en els últims 12 mesos segueix per sota del llindar mitjà anual que l’Organització Mundial de la Salut considera perillós i que Barcelona ha superat sistemàticament en anys anteriors.
El cotxe, desbocat
Però no ens hem d’adormir sobre els llorers. «El senyal veritablement alarmant ve de l’ús del cotxe», alerta Ortega. La mobilitat de Barcelona en totes les modalitats segueix molt per sota dels nivells precrisi (un 64%), segons dades del Ministeri de Transport. Això és degut perquè la mobilitat escolar i de treball no s’ha recuperat del tot, apunta Ortega.
Però el cotxe ja ha arribat al 85% dels nivells anteriors al confinament, mentre el transport públic està al voltant d’un 50%, segons dades de l’ajuntament. En altres paraules, els ciutadans que s’han tornat a moure han apostat pel cotxe per sobre del transport públic, probablement per percepcions de protecció davant el contagi.
«Si aquesta aposta segueix, quan es recuperi completament la mobilitat al setembre, l’ús del cotxe podria arribar a nivells superiors a la crisi», observa Ortega.
En les fases inicials del desconfinament, la bicicleta havia guanyat terreny. No obstant, en realitat supera els nivells precrisi només durant el cap de setmana, cosa que suggereix que no està absorbint la majoria de l’increment de la mobilitat laboral.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- Amb 150 anys Historiadors i entitats alerten d’una pèrdua «irreparable» per la demolició d’estacions de tren centenàries
- Riscos a la Franja La mort continua present a Gaza malgrat la treva: atacs israelians, tones d’explosius sense detonar i fam
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Entrevista Francesc-Marc Álvaro (ERC): «Vox ha rehabilitat la figura de Franco»
- Aquests són els pobles als que has d'anar una vegada a la vida
- Magnat de Silicon Valley Larry Ellison, l’oracle de Trump i «amo de tot» que somia controlar TikTok i els mitjans dels EUA
