Producció sostenible

La indústria de la moda es fa responsable de la seva empremta ecològica

La iniciativa global per reduir a zero les emissions del sector compleix un any de recorregut

Els impulsors avalen les millores, però reconeixen una falta eines per mesurar el seu impacte

zentauroepp46462717 barcelona  barcelon s   07 01 2019      economia       prime191209180557

zentauroepp46462717 barcelona barcelon s 07 01 2019 economia prime191209180557 / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio

A Bangladesh, un dels grans epicentres de la producció tèxtil mundial, els rius es tenyeixen del color de la moda de la temporada. La indústria és conscient, ara més que mai, de la petjada ecològica que genera, tant pels seus mètodes de producció com per la manera en què incentiva el consum. Per això fa ja un any, desenes de grans empreses del sector van firmar el primer acord per reduir a pràcticament a zero les emissions de la indústria, prenent com a data límit el 2050. Ara, els impulsors d’aquesta iniciativa expliquen a la COP25 com ha avançat el seu projecte i, sobretot, quin és el camí que s’està emprenent per aconseguir una moda sostenible amb el medi ambient.

Els promotors de la iniciativa expliquen a la Cimera del Clima de Madrid que aquest últim any s’han posat en marxaset grups de treball per abordar el problema de la contaminació generada des de diferents perspectives. I això, argumenten, ja s’hauria de considerar com un èxit. Però pel que fa a resultats pràctics, molts reconeixen que hi continua havent una falta d’eines per mesurar l’impacte de les iniciatives proposades. En definitiva, per saber si el pla avança cap a la direcció correcta i en la velocitat que correspon atesa la urgència de la crisi climàtica. 

«Necessitem mobilitzar-nos davant d’aquest repte i incrementar l’ambició amb què s’actua», ha argumentat Gonzalo Muñoz, líder empresarial xilè, durant la xerrada presentada aquest dilluns a la COP25. «El problema no està només en la indústria per si mateix i en com es produeix. També és preocupant la manera en què es consumeixen aquests productes. ¿És normal que la gent desitgi roba que mai es posarà? ¿Que les necessitats canviïn en funció de la tendència? ¿Que hi hagi allaus de compres amb les rebaixes només perquè és tot més barat?», ha afegit Muñoz durant la seva intervenció.

Iniciatives incipients

Un any després del seu debut, la iniciativa de la indústria de la moda per fer-se responsable de les seves emissions dona tímids resultats. Els experts, durant les seves ponències al recinte de la Fira de Madrid, han recordat que ja s’està treballant en materials sostenibles i maneres de potenciar les energies renovables en els processos de manufactura. Tot i així, el camí per a la ‘descarbonització’ de la indústria continua plantejant grans reptes. «Estem començant amb petits canvis, però ara hem de veure com aplicar aquestes millores a gran escala», ha afegit Laila Petrie, del comitè directiu del projecte. 

Notícies relacionades

Els ponents han destacat que el compromís amb la sostenibilitat no ha de ser un afegit en els programes de les grans marques, sinó que ha d’entendre’s com el nucli dur dels seus plans de futur. «El 74% dels consumidors reconeix que són compromesos amb el medi ambient. És el nostre deure promoure un debat honest sobre moda sostenible entre empreses i clients», ha afegit Alice Pilia, assessora de projectes. 

En aquesta mateixa línia, Martin Frick, director del programa de canvi climàtic de l’ONU, també ha apel·lat a l’ètica col·lectiva. «Igual que fa uns anys vèiem normal que la gent ens llancés el fum a la cara i ara ens sembla inacceptable, espero que en un futur puguem veure amb la mateixa ràbia que tothom vagi amb la mateixa jaqueta de moda. És una pressió social que està perjudicant el planeta», ha recalcat Frick durant la seva intervenció.