Anar al contingut

EMISSIONS DEL TRANSPORT AERI

Espanya s'obre a gravar els vols amb impostos contra la crisi climàtica

La condició seria que les taxes tinguessin en compte la situació perifèrica d'Espanya i l'existència de les illes

La Unió Europea ha començat a debatre la nova fiscalitat en una conferència celebrada a la Haya

Manuel Vilaseró

Espanya s'obre a gravar els vols amb impostos contra la crisi climàtica

MARTIJN BEEKMAN

Espanya ha canviat la seva tradicional oposició a gravar amb impostos ‘verds’ el transport aeri. El Govern de Pedro Sánchez es mostra ara "obert a abordar" les propostes de nova fiscalitat formulades per altres països europeus sota certes condicions. La principal, que es tingui en compte "la situació perifèrica de la Península i les necessitats singulars de la insularitat", de les Balears i les Canàries. També que la decisió es prengui en el marc d’una revisió de la fiscalitat ambiental harmonitzada per a tota la Unió Europea.

Segons han confirmat fonts del Ministeri per a la Transició Ecològica, la delegació espanyola ha participat amb aquest esperit en la conferència internacional que aquest dijous i divendres ha debatut a la Haia (Holanda) com acabar a Europa amb el ‘paraís fiscal’ del qual disfruta el sector de l’aviació. La situació d’emergència climàtica obliga.

Creixement exponencial

L’aeri és l’únic transport que amb prou feines paga impostos, però contamina més que cap. Sota aquesta premissa, el Govern holandès ha convocat els 28 a la conferència "Preus del carboni i impostos per a l’aviació". En la documentació entregada als participants, es recorda que els avions emeten un 2,5% del CO2, una quota que amenaça de créixer de manera exponencial. La previsió és que les emissions hauran augmentat un 68% entre el 2010 i el 2020, un 185% fins al 2040 i un 300% fins al 2050 a causa del creixement imparable del nombre de vols, que no es pot compensar amb l’augment de l’eficiència dels aparells.

La conferència es va iniciar amb un rotund missatge del ministre de Finances holandès, Menno Snell, en el qual va cridar a "gravar de la mateixa manera totes les formes de transport, inclosos els avions". Ruud de Mooij, portaveu de la conferència i cap de la Divisió de Política Tributària del Fons Monetari Internacional, va assenyalar que "aproximadament la meitat del preu d’un dipòsit de gasolina es destina als impostos utilitzats per compensar les emissions, així com per pagar els projectes d’infraestructura". "Els viatges amb avió, en canvi, estan gairebé totalment exempts de tots els impostos, malgrat tenir moltes externalitats pròpies. Acabar amb aquesta situació anivellaria el camp de joc davant altres maneres de transport", va afegir. Alts càrrecs de l’OCDE i el Banc Mundial van intervenir en el mateix sentit.

Tres opcions simultànies

La proposta que Holanda ha portat a la conferència inclou la possibilitat d’imposar una taxa per bitllet, gravar el querosè o fixar un preu mínim al carboni dins del mercat de comerç d’emissions al qual estan sotmesos els vols intracomunitaris.


Una vegada escoltats els experts, entre els quals han figurat els representants de finances de diversos països, una de les conclusions obtingudes és que "cap de les tres opcions per separat són suficients, les tres són necessàries", segons un alt càrrec d’una delegació. Ningú ha qüestionat en els debats que sigui necessari prendre mesures urgents per lluitar contra el canvi climàtic i que una de les protagonistes d’aquesta tasca ha de ser una política fiscal que inclogui l’aviació.

Aquestes idees seran traslladades per Holanda, a tall de conclusions, en el pròxim Consell de Ministres de Medi Ambient que tindrà lloc a Brussel·les el pròxim dia 26. Allà podrà comprovar-se per primera vegada el grau de consens que susciten i llançar el debat davant de l’opinió pública. En un vídeo gravat, el comissari d’Assumptes Econòmics i Financers de la UE per a assumptes econòmics i financers, Pierre Moscovici, després d’aplaudir la iniciativa, va recordar que les decisions sobre fiscalitat necessiten la unanimitat dels 28, tot i que  també va indicar que hi ha una proposta sobre la taula per acabar amb aquesta regla.

Resistències dels països perifèrics

A més d’Holanda, Bèlgica, Suècia, França i Luxemburg donen suport clarament a la iniciativa mentre que la principals resistències provenen de països allunyats del centre del continent o insulars com Malta, que ha expressat el fre al turisme que pot significar per al seu país. El mateix argument que Espanya havia esgrimit fins ara.

Un expert ha proposat, en aquest sentit, que els nous impostos es concentrin en els trajectes de curta i mitja distància en els quals hi hagi alternatives de transport menys contaminant, com el ferrocarril. Això evitaria penalitzar en excés els vols dels països nòrdics als mediterranis i els insulars, on les alternatives són poc viables.

El gir protagonitzat pel Govern espanyol ha sigut valorat "positivament" per Transport & Environement, l’associació d’organitzacions ecologistes d’àmbit europeu especialitzada en el transport que també ha participat en la conferència i a la qual el mateix Govern espanyol ja va avançar dimarts passat la seva nova posició. "Hauran d’avançar més si volen fer honor al compromís de Sánchez de situar la lluita contra el canvi climàtic com la seva primera prioritat", han matisat. En la conferència han participat representants dels ministeris espanyols de Transició Ecològica, Foment i Hisenda.

Per a T&E, la conferència ha evidenciat que és necessari posar fi com més aviat millor  a l’"escandalosa inacció" a l’hora de contenir les emissions de l’aviació. Si el consens no és possible de moment, les mesures podrien ser implementades en una primesa fase per una "coalició de països voluntaris", ha proposat, fent-se ressò d’una idea llançada pel govern suec.

0,7 euros el litre de querosè 1,5 el de gasolina

¿Saben quant li costa cada litre de querosè a una aerolínia? Com a màxim uns  0,7 euros. De vegades ha caigut fins a 0,5. Gairebé és innecessari recordar quant paga un automobilista per la mateixa quantitat de combustible. Uns 1,5 euros si es tracta de super de 98. Més del doble. La diferència no rau en els costos de fabricació d’una o altra sinó que el querosè no està subjecte a cap impost, ni al d’hidrocarburs, ni al de l’IVA, malgrat que contamina més per passatger que un cotxe, un autocar i, per descomptat, que un tren.

Aquest tracte diferencial és una de les raons que expliquen que el tren hagi acabat sent un transport més car que l’avió fins a límits que voregen l’absurd, mentre que l’empremta de carboni d’un i un altre mitjà no admeten comparació. Un passatger del pont aeri emet per trajecte 115 kg de CO per viatge, mentre que amb l’AVE la xifra baixa a 20 sinó es té en compte que Renfe compra electricitat exclusivament renovable, que en aquest cas n’emetria zero. El preu més barat a la mateixa hora i amb la mateixa antelació pot costar el doble si tria l’opció ferroviària per a cobrir la ruta Barcelona-Madrid.

Malgrat tot, l’augment desbocat d’emissions aèries ha generat un moviment ‘antivols’ especialment estès entre els joves dels països nòrdics que preconitza no utilitzar mai aquest mitjà.