LA LLEI DE CANVI CLIMÀTIC

Espanya prohibirà la matriculació de cotxes dièsel, gasolina i híbrids a partir del 2040

L'objectiu és que el 2050 no circuli ja cap automòbil de combustió amb combustibles fòssils

El Govern es marca com a objectiu una reducció d'emissions del 37% en 11 anys, molt més del que exigeix la UE

el-gobierno-quiere-ponerle-fecha-de-caducidad-a-los-coches-disel-y-de-gasolina0 / periodico

4
Es llegeix en minuts
Manuel Vilaseró

Espanya deixarà de matricular a partir del 2040 qualsevol "turisme o vehicle comercial lleuger [furgoneta]" que emeti diòxid de carboni (CO2el principal gas causant del’efecte d’hivernacle. El veto afectarà tant els vehicles dièsel com els de gasolina i fins i tot els híbrids i els de gas natural. Només els elèctrics, els moguts per hidrogen o qualsevol altra tecnologia 100% neta, es podran comercialitzar a Espanya, segons el document de treball de la futura Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica que el Govern ha fet arribar als partits polítics i han explicat fonts de l’Executiu.

La intenció del la ministra per a la Transició Ecològica, Teresa Ribera, és obrir un procés de participació amb comunitats autònomes, municipis, sectors implicats i grups parlamentaris amb l’objectiu que el Consell de Ministres aprovi el projecte de llei abans de finalitzar l’any.   

L’acord de París  

La nova normativa pretén assegurar el compliment per part d’Espanya de l’acord de París fixant-se objectius d’"ambició màxima" en el marc de les directrius de la Unió Europea.

La prohibició de la matriculació obeeix a la necessitat que deu anys més tard, el 2 en congruència amb el pacte segellat a la capital francesa, que preveu zero emissions en la segona meitat de segle per evitar que l’augment de temperatures al planeta superi els dos graus centígrads.

Deu anys abans, el 2030 caldrà comptar ja amb una quota important de vehicles “amb nul·les o baixes emissions”, però la llei no ho defineix. Això s’establirà en el Pla Integrat d’Energia i Clima que s’ha d’entregar a Brussel·les a tot estirar el 17 de desembre vinent. 

Punts de recàrrega a les gasolineres

En el terreny de la mobilitat la llei contempla diverses mesures a més curt termini. Per facilitar l’expansió del vehicle elèctric, per exemple, totes les gasolineres estaran obligades pròximament a instal·lar punts de recàrrega. Els terminis s’establiran en funció del seu volum de vendes. A més dimensió més aviat els hauran de crear.

Els municipis de més de 50.000 habitants estaran obligats, per la seva banda, a crear zones de baixes emissions on només hi puguin accedir els vehicles més ecològics. Tindran per a això un termini màxim de cinc anys, fins al 2023. El Govern haurà d’estudiar, a més, la possible implantació a Espanya de l’eurovinyeta.    

70% de renovables el 2030

La part central de la nova norma fixa com a objectiu que el sistema elèctric compti amb un mínim del 70% de generació a partir d’energies renovables. Tot un repte gens fàcil d’assolir per culpa de l’aturada que han suposat els sis anys del Govern del PP. La llei preveu que per assolir-ho serà necessari "impulsar la instal·laciód’un mínim de 3.000 MW de potència a l’any" a partir del 2020. L’equivalent a construir anualment tres reactors nuclears com els de lacentral d’Ascó

En el paper de l’energia nuclear en aquest revolucionari futur no forma part de la llei. Es determinarà també en l’esmentat pla d’Energia i Clima. Allà es veurà si s’opta per prolongar la vida útil d’algunes centrals o es manté la promesa electoral del PSOE de tancar-les totes quan compleixin 40 anys. 

Eliminar el 37% de les emissions en 10 anys 

Amb tot aquest esforç s’hauran de reduir un 2 Tot un repte també. Les emissions estan actualment un 17% per sobre d’aquesta xifra. Això significa que d’aquí al 2030 una de cada tres tones de diòxid de carboni que Espanya llança a l’atmosfera ha de ser eliminada. És un percentatge molt més alt que l’exigit per la Unió Europea i es deriva del recent informe de l’ONU, que va alertar sobre el retard en l’adopció de mesures per evitar la pujada de les temperatures.

Notícies relacionades

De manera més immediata encara, tot just entrar la llei en vigor, en només unsmesos, no s’atorgaran ja noves autoritzacions per realitzar activitats d’exploració ni explotació d’hidrocarburs, ni en terra ni a les aigües territorials espanyoles. El ‘fracking’ també quedarà vetat. I totes les explotacions amb pròrrogues vigents no podran seguir més enllà del 2040.

Revisió del règim fiscal

Tampoc es podran crear “nous subsidis o altres incentius econòmics que afavoreixin el consum de combustibles fòssils (dièsel, gasolina i gas) i, a més, “es revisarà el règim fiscal” al qual estan sent sotmesos amb l’objectiu de retirar de “manera progressiva tots els ajuts i mesures que n’afavoreixin el consum”. Aquí la llei no va més enllà, tot i que és clar que la pujada d’impostos al dièsel per començar a equiparar-lo amb la gasolina, prevista per a l’any vinent, serà una de les retitradas progressives d’ajuts.

Després dels passos dels països més avançats

El <strong>Ministeri per a la Transició Ecològica </strong>considera que la seva proposta al terreny de la mobilitat és molt similar a la del <strong>Regne Unit</strong> que també ha anunciat que prohibirà la venda de cotxes dièsel i gasolina el 2040 i l’any 2050 ja no podran circular. <strong>França </strong>també ha anunciat que prohibirà la venda<br/> de cotxes de combustió el 2040; <strong>Dinamarca, Irlanda, Alemanya i Holanda </strong>són més ambiciosos i volen aconseguir-ho el 2030. <strong>Noruega</strong>, amb un parc de vehicles elèctrics que ja assoleix el 30%, s’ha imposat el 2025 com el final de la vida dels cotxes de combustió.