Anar al contingut

LA LLUITA CONTRA LA CONTAMINACIÓ

L'excés d'emissions dels dièsel deixa les etiquetes de la DGT en paper mullat

Molts vehicles de gasoil amb distintiu ambiental emeten tant com els que no el tenen, però eludiran les restriccions

Uns 'radars anticontaminació' que la UE està provant a Madrid podrien ser un substitut més eficaç i just

Manuel Vilaseró

L'excés d'emissions dels dièsel deixa les etiquetes de la DGT en paper mullat

Els estudis que certifiquen l’alt poder contaminant dels dièsel més moderns duts a terme arran del ‘dieselgate’ circulen des de fa mesos pels despatxos de les administracions, els especialistes en medi ambient i les entitats ecologistes. Molts d’aquests vehicles disposen d’etiquetes mediambientals de la Direcció General de Trànsit (DGT) que els permetran circular en els episodis d’alta contaminació i en àrees restringides a vehicles nets a Madrid i Barcelona. ¿Com es pot evitar aquest disbarat? ¿És assenyat limitar la circulació a milions de conductors que les van adquirir de bona fe fa només uns quants mesos o uns quants anys? 

Ecologistes en Acció, l’organització més activa en la lluita contra la contaminació de l’aire, ha reclamat a la DGT un canvi en les etiquetes que s’ajustin més a les emissions reals. Aquest organisme identifica amb distintius ambientals grocs (B) els dièsel matriculats des del 2006 fins al setembre del 2014 (Euro 4 i Euro 5) i amb els verds (C) els matriculats a partir d’aquesta data (Euro 6), però ni uns ni altres es poden considerar nets, precisament.

Emissions multiplicades per 12 

“Els de l’etiqueta verda poden arribar fins i tot a emetre 12 vegades el permès legalment i els de la groga, com els vehicles matriculats el 2001 per les trampes dels fabricants, com revelen, entre altres, l’estudi de la True initiative [Iniciativa Veritat]”, recorda Núria Blázquez, portaveu de Transports de l’entitat ecologista. És més, Europa va canviar el setembre passat les proves d’homologació perquè aquestes mesuressin les emissions reals, no les de laboratori, reconeixent que els venuts a partir del 2015 també contaminaven molt més que el que estava establert.

“Els distintius creen confusió i serveixen fins i tot per recolzar la publicitat enganyosa de fabricants i venedors de vehicles, que continuen afirmant que els vehicles dièsel Euro 6, i fins i tot Euro 5 són poc contaminants”, ha explicat Blázquez, que considera “l’ús obligatori de les etiquetes una legitimació del frau del 'dieselgate'”.

La DGT les mantindrà, de moment

La seva proposta és excloure de l’etiqueta groga tots els venuts abans del 2015, que es quedarien, per tant, sense i estarien inclosos en les restriccions dictades pels ajuntaments. Els matriculats a partir d’aquesta data haurien de passar de la verda a la groga.

Ecologistes té previst sol·licitar una reunió amb el director general de Trànsit, Pere Navarro, però aquest no veu factible donar-li via lliure, almenys de moment. “Nosaltres ens hem de regir per la qualificació oficial que existeix. Si aquesta canvia, canviaran les etiquetes però no abans”, ha respost a preguntes d’aquest diari.

Possible veto a les d’etiquetes grogues a BCN

Una altra opció seria la que es plantegen els tècnics de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Els plans actuals preveuen vetar l’entrada als seus municipis de tots els vehicles sense etiqueta (els cotxes dièsel anteriors al 2006 i els de gasolina d’abans del 2001) a partir del 2025. La proposta exposada en unes recents jornades pel director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB, Carles Conill, seria vetar també a partir d’aquestes dates els vehicles dièsel amb el distintiu groc, alguns dels quals podrien tenir en aquesta data menys de deu anys, tal com va informar Xavi Pérez.

El problema d’aquesta mesura és que potser pagarien justos per pecadors, perquè hi ha un percentatge tot i que sigui petit d’aquests dièsel amb etiqueta groga amb baixes emissions. Fins i tot més baixes que els que circulen amb etiqueta verda.

El 'Gran Germà' dels tubs d’escapament 

Pot ser que la solució a aquests dilemes vingui de la mà d’una innovadora tecnologia que ja s’està provant a Madrid. Es tracta d’uns radars anticontaminació que detecten les emissions i identifiquen el vehicle com ho fan els cinemòmetres de control de velocitat de la DGT. Des del maig passat s’estan provant a la capital d’Espanya dos prototips dins del denominat projecte Life Gystra de la Comissió Europea en el qual col·labora la Direcció General de Trànsit (DGT) i altres entitats públiques i privades.

Els radars funcionaran en proves durant dos anys i tenen previst radiografiar els fums dels tubs d’escapament de centenars de milers de turismes. La idea és que en el futur es pugui avisar el propietari del vehicle quan aquest contamini per sobre del permès i donar-li l’oportunitat de reparar-lo. Si torna a ser detectat podria ser sancionat. També es pot crear una gran base de dades en què figuri l’emissió real de cada cotxe. Una mena de 'Gran Germà' dels tubs d’escapament.

Isabel Buschel, una experta de Transport & Environement, que participa en la True Initiative, creu que amb la base de dades generada per radars com aquests es podria vetar selectivament l’entrada a uns o altres vehicle. Seria realment un sistema més just i més eficaç per limitar les emissions, opina.

El responsable del projecte, Javier Buhigas, no hi pot estar més d’acord. “Mesures com les anunciades en algunes ciutats europees que tots els dièsel no puguin entrar són de traç gruixut”, assenyala. “Suposem que amb els radars s’aconsegueix detectar que el 5% dels vehicles emeten el 30% dels gasos nocius. N’hi hauria prou que es vetés aquest 5% per aconseguir els mateixos resultats que amb una prohibició massiva i generalitzada”, afegeix.

Amb infrarojos i ultraviolat

Buhigas també és el responsable de consultoria d’Opus RSE, l’empresa espanyola que ha desenvolupat aquests radars que en realitat s’anomenen ‘remote sensing device’. Funcionen a través de dues càmeres, una d’infrarojos i una altra de llum ultraviolada, capaces de detectar en mig segon quan CO2, hidrocarburs, NOx, NO, NO i partícules en suspensió (PM) surten pel tub d’escapament d’un vehicle.

Opus RSE disposa d’aquesta tecnologia des de fa 12 anys i ha portat a cap controls al Regne Unit, Romania, França i Àustria. A Londres acaben de radiografiar 100.000 vehicles en la mencionada True Initiative.

Les restriccions

Els cotxes sense etiqueta ambiental no poden entrar a l’interior de les rondes de Barcelona durant els episodis d’alta contaminació i a partir del 2020 no podran fer-ho de manera permanent. Des del 2025  estarà vetada la seva entrada en tots els municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. A Madrid també hi tenen l'accés vetat en els episodis d’alta contaminació i l’entrada en tot el municipi (equivalent a l’àrea metropolitana barcelonina)  de manera permanent a partir del 2025.