Col·lectius vulnerables

Més de 5.000 famílies de Mataró han requerit ajudes alimentàries el 2020

  • La necessitat de recolzament alimentari ha augmentat un 57,04% durant aquest any a la capital del Maresme

  • L’Ajuntament adverteix que la majoria de famílies que han necessitat ajudes les continuaran necessitant el 2021

Més de 5.000 famílies de Mataró han requerit ajudes alimentàries el 2020
3
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Segons ha informat l’Ajuntament de Mataró aquest dimarts, 22 de desembre, fins a 5.045 famílies de la ciutat han requerit ajudes de recolzament alimentari al llarg d’aquest 2020, més del doble que l’any passat, quan en van ser beneficiàries 1.881 famílies (3.050 persones). Aquestes més de 5.000 famílies integren 7.924 persones i representen un 6,14% del total la població del municipi.

Des de l’inici de l’emergència sanitària de la Covid-19, el nombre de ciutadans que han requerit l’activació de recursos de recolzament alimentari s’ha disparat. Davant l’auge de peticions d’ajuda, des del consistori assenyalen que els recursos de recolzament alimentaris que es destinen des de Benestar Social s’han incrementat en un 57,04% a Mataró respecte al 2019.

Lluny de considerar-se una circumstància temporal, des de l’Ajuntament ja adverteixen que la tendència de cara a l’any 2021 indica que la majoria de les famílies que han sigut beneficiàries durant aquest any 2020 d’aquestes ajudes ho continuaran sent durant el 2021.

El poble salva el poble

Els recursos de Benestar Social de l’Ajuntament no són els únics que s’han repartit entre les famílies vulnerables de Mataró. La Plataforma d’Afectats per la Crisi i el Capitalisme (PACC) de Mataró, per exemple, va crear a l’abril el seu propi banc d’aliments. Tot i que l’entitat es dedica principalment a atendre problemes vinculats amb l’accés a la vivenda, després de les necessitats generades pel confinament del març van decidir crear aquesta línia d’ajudes per a les persones més vulnerables vinculades a la plataforma.

No obstant, des de la PACC expliquen que amb els dies van començar a arribar veïns de tot Mataró demanant ajuda. Així, actualment, l’entitat compta amb una llista de fins a 200 famílies (que integren 680 persones) a les quals entreguen menjar i altres productes per al dia a dia. «Cada dijous repartim aliments a unes trenta o quaranta famílies de la llista. Cada setmana fem igual amb les següents trenta que tinguem apuntades», explica Anass l’Harrak, portaveu de la PACC.

Per aconseguir aliments per al banc, els membres de la plataforma col·loquen cada dissabte al matí unes taules en alguns supermercats de la localitat del Maresme perquè els clients de l’establiment puguin contribuir voluntàriament. A més, l’Harrak assenyala que diferents associacions, entitats, comerços i persones vinculades al teixit associatiu de la ciutat també s’han bolcat amb la iniciativa, cosa que ha ajudat així a mantenir-la activa tots aquests mesos.

El portaveu de la PACC relata també com els han arribat famílies que explicaven que era la primera vegada que havien de demanar ajuda: «Ha vingut molta gent que es va quedar sense ingressos i que havia de continuar pagant el lloguer. Amb els mesos, algunes d’aquestes persones van tornar a la feina i van deixar de necessitar l’ajuda».

Dispositiu especial

Per donar un servei el més àgil possible a aquesta ciutadania que passa per moments de vulnerabilitat, des de l’Ajuntament assenyalen que el 21 de desembre es va posar en marxa una campanya de comunicació als usuaris que han sol·licitat l’inici o la renovació d’aquest recurs, «a fi de facilitar i agilitar la gestió del tràmit de forma telemàtica».

Així, també està previst, entre el 28 de desembre i el 31 de gener, avançar un total de 654 cites pendents relacionades amb la tramitació de les sol·licituds de recolzament alimentari. «Això serà possible per la posada en marxa d’un dispositiu especial i puntual de l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Mataró», destaquen des del consistori.

Notícies relacionades

Des de la PACC critiquen que aquestes mesures del govern local arriben tard. «És un problema que es dona des del març i no se n’han fet ressò fins ara», denuncia Anass l’Harrak. «El govern municipal mai s’ha interessat pel nostre projecte. Nosaltres som un ‘micropedaç’ per a aquesta crisi i des de les institucions no han col·laborat de cap manera», afegeix.

Més notícies de Mataró a l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA