PREMIADA PER L'AJUNTAMENT
La primera general de l'Exèrcit espanyol fa un al·legat feminista
Patricia Ortega, cosina d'Ortega Smith, reclama davant d'Almeida visibilitzar «el que es dona per fet», com les atencions a la llar

2018103115371276212
La militar Patricia Ortega, primera general de l’Exèrcit d’Espanya, ha fet un al·legat per visibilitzar «el que es dona per fet», com les atencions a la llar, i ha desitjat que el «bé social» que és la maternitat, que és «l’única diferència entre homes i dones», sigui una decisió que «deixi d’estar impregnada de temes econòmics i socioculturals», i també que es deixi de posar «una lupa molt forta» sobre elles.
Ho ha fet després de rebre el Premi Clara Campoamor, que atorga l’Ajuntament de Madrid a dones pioneres que han contribuït amb les seves aportacions a l’avenç en la igualtat d’oportunitats d’homes i dones al llarg de la seva trajectòria. L’hi ha entregat l’alcalde, José Luis Martínez-Almeida, en un acte a dos dies del 8-M en què han sigut presents tots els portaveus dels grups polítics a excepció de Javier Ortega Smith (Vox), per problemes d’agenda. Smith, a més, és cosí de la guardonada.
El seu lloc l’ha ocupat la regidora Aránzazu Cabello. Patricia Ortega, que ha dedicat el premi a les Forces Armades, ha començat les seves paraules recordant que la incorporació de la dona a l’Exèrcit només té tres dècades de vida. La militar ha destacat que el 1988 només un 34% de la societat estava a favor de la incorporació de la dona a l’Exèrcit i que avui dia aquest recolzament és del 95%. I s’ha aconseguit «gràcies al triomf d’uns i d’altres», ha afirmat.
Conciliació militar
De les dones militars ha destacat que aporten «modernitat» al Cos i «conciliació». «Però no es tracta de conciliació sinó de corresponsabilitat», ha matisat. «Ell o ella s’aixecaran quan soni el despertador o el toc de diana a la caserna. Ell o ella es calçaran les botes, agafaran l’armament o prepararan la medicina de l’avi o posaran el Cola-Cao a la taula i continuaran servint en la seva jornada», ha declarat la militar.
Ortega ha exposat en les seves paraules que a l’Exèrcit, tant ell com ella, «comparteixen a la llar i a la caserna la seguretat i la defensa amb l’atenció dels petits i els grans» i, a més, «comparteixen una mica més, la invisibilitat que la societat no valora, que ho dona per fet.»
«Dona per fet la seguretat i dona per fet les atencions a la llar», ha llançat. I ha volgut visibilitzar-ho «perquè si no se’n parla no existeix». Les seves últimes paraules les ha adreçat a les noves generacions de dones. «Es pot ser dona, militar, mare, enginyer. Es pot», ha acabat.
Trencant motllos
Patricia Ortega és la primera dona general de l’Exèrcit. Després de més de 30 anys de servei és no només la primera dona a Espanya a assolir el rang de general sinó també la primera tinenta coronel el 2009 i la primera coronel el 2015. La nova general va ser la primera dona que va accedir a les Forces Armades el 1988, al cos d’Enginyers Superiors d’Armament i Construcció de l’Exèrcit de Terra.
Notícies relacionadesSegons les últimes dades disponibles, facilitades per l’Ajuntament, les 15.286 dones militars suposen el 12,7% del total, per sobre del 10,9% de mitjana als països de l’OTAN. La seva carrera s’ha desenvolupat de manera preferent a la Direcció General d’Infraestructura (DIGENIN). Ascendida, va passar a dirigir el Laboratori d’Enginyers de l’Institut Nacional de Tècnica Aeroespacial (INTA), on actualment és directora general.
- Montse Tomé, sota sospita
- Aquest estiu Les pluges treuen els escarabats i les rates de les clavegueres: «No sabem si n’hi ha més, però sí que surten per l’‘efecte desallotjament’ de l’aigua»
- Successos Dues germanes detingudes a Barcelona per estafar 524.000 euros a l’àvia que cuidaven i gastar-s’ho en operacions estètiques
- CONVALESCÈNCIA INCERTA Ter Stegen surt de l’operació a l’esquena sense pronòstic de baixa
- Canvis a l’octubre Així serà la nova 2 en català: una desconnexió amb Gemma Nierga, Oriol Nolis i Jordi Basté
- Programa Habitar B! El Govern resol els set primers concursos per aixecar nou promocions de lloguer assequible a Barcelona
- Una estatunidenca al·lucina amb la infància dels nens a Espanya
- FUTBOL Carles Pérez, exjugador del Barça, hospitalitzat després de ser mossegat per un gos als genitals
- Arxivada la denúncia Antifrau avala la compra de la Casa Orsola i descarta irregularitats
- UNA ALTRA PALANCA El Barça anuncia un acord amb el Congo per promoure "la cultura i la innovació esportiva" al país