petició de la jutge

Un jutjat ordena a Metro de Madrid paralitzar el desamiantament dels trens

El Sindicat de Maquinistes va denunciar el suburbà perquè considerava que l'eliminació de les peces suposaria una «destrucció de proves»

metro-madrid

metro-madrid

2
Es llegeix en minuts
El Periódico / Agencias

El Metro de Madrid ha paralitzat les tasques de desamiantament en trens arran d’un mandat judicial després d’una denúncia cursada pel Sindicat de Maquinistes, que considerava que l’eliminació de les peces podria suposar una «destrucció de proves» en el marc de la causa penal oberta per la mort de dos treballadors per exposició a l’amiant.

Així ho han indicat a Europa Press fonts del suburbà per recalcar que la companyia, després de la comunicació traslladada per la Policia Judicial, ja ha escomès aquesta suspensió dels treballs però elevarà una petició a la jutge d’Instrucció número 23 de Madrid, María Isabel Garaizaba, perquè autoritzi la seva represa i continuar així amb el seu pla de desamiantament.

Al seu torn, el president del comitè d’empresa de Metro de Madrid, Francisco Javier del Llano, ha confirmat a Europa Press que aquesta organització sindical va interposar una petició a la Fiscalia al tenir coneixement que s’estaven «desmantellant» els trens antics de la companyia, que contenien amiant, per «convertir-los en ferralla».

Denúncia contra els responsables de Salut

En aquest sentit, ha assenyalat que el Ministeri Públic, que va presentar una denúncia contra set antics responsables de Salut Laboral del suburbà per la mort de dos treballadors per exposició a l’amiant, ha acceptat aquesta mesura i ha estès la paralització a tots els trens. Davant això, des de l’empresa han asseverat que les sospites que manifesta aquesta organització sindical arran de la seva denúncia són «absolutament infundades» perquè no «s’han ocultat ni destruït proves».

Al seu torn, des de Metro han indicat que aquesta mesura només afecta les tasques de desamiantament dels trens mentre que el pla específic de la companyia continuarà a la resta d’instal·lacions. D’altra banda, les mateixes fonts han recalcat que Metro de Madrid ha comunicat al Comitè de Seguretat i Salut, on són representats els sindicats, la paralització de les tasques de desamiantament arran de l’ordre.

A més, el suburbà ha recordat que té en marxa un pla de desamiantament, una mesura que va ser consensuada amb quatre dels sis sindicats de Metro i que implica que cada vegada que s’ha de fer qualsevol operació relativa al desamiantament s’ha de comunicar a tots els treballadors. De fet, la companyia va emetre el 17 de febrer una nova circular als treballadors per informar-los que s’havia detectat amiant en noves peces de trens, concretament en juntes a les unitats 2000A i 2000B.

Desamiantament fins el 2025

Tot el procés de desamiantament, han explicat, es comunica als delegats de seguretat i salut dels sindicats, actuacions que compten, al seu torn, amb l’aprovació dels plans de treball per part de l’Institut Regional de Seguretat i Salut Laboral. A través d’aquest pla, es preveu que el Metro quedi lliure d’amiant el 2025, per a la qual cosa s’invertiran 140 milions d’euros.

Per la seva part, fonts del sindicat CCOO, personat en la causa, han assenyalat a Europa Press que han sol·licitat que es notifiqui el que disposa la interlocutòria a Metro de Madrid perquè identifiqui l’empresa RERA externa contractada per a la identificació de material amb amiant, aportant-hi el contracte subscrit.

Notícies relacionades

També han reclamat que s’aporti organigrama de la Gerència de manteniment de material mòbil des de l’any 2000 fins a l’actualitat amb indicació de les funcions i competències assignades de cada any, així com les circulars emeses sobre la localització de peces amb amiant.