Hotel Cadogan
Els llibres recomanats per Olga Merino: apareguts contra Darwin i els seus micos
‘El carruaje fantasma’ recull la totalitat de la contribució al gènere espectral d’Amelia Edwards

L’altra tarda ens vam despistar llegint a l’habitació de la planxa. Quan vam voler adonar-nos-en, se’ns va tirar a sobre l’hora del sopar i va caldre improvisar-lo a la carrera per als hostes fixos de l’hotel: ous, fregits amb mestria i punta daurada per la senyora Patmore. L’útil col·lació, sense pretendre-ho, va rendir homenatge a la lectura que ens havia abduït, ‘El carruaje fantasma y otros cuentos góticos’(1864, Alba Clásica).
Pernil, ous, una llesca de pa moreno i una ampolla de xerès són les viandes que se li ofereixen al protagonista del relat que dona nom al llibre, un advocat perdut en un erm després d’un dia de caça desagradable, quan al fer-se fosc rep empara a la casa d’un peculiar ermità: «No puc oferir-li més que un senzill àpat de camp, senyor –va dir el meu amfitrió–. Confio que la seva gana compensi les deficiències del nostre rebost». Amb el cos reconfortat, l’incaut picaplets s’exposa de nou a la intempèrie per creuar-se, enmig del torb, amb una esborronadora diligència de viatgers ‘revenants’. ¡Ah, quin gustet! Amelia B. Edwards (1831-1892) combina trama, diàleg, descripció i aquest no-se-què indispensable que convida el lector a la «suspensió de la incredulitat» per modelar un conte perfecte que figura en totes i cada una de les antologies de contes espectrals. L’edició d’Alba inclou la totalitat de la producció fantasmagòrica d’Edwards, gran renovadora del gènere, ja que va saber afegir el paisatge industrialitzat a la clàssica escenografia gòtica: dilemes, criptes, el castell en ruïnes, el cementiri.
Tot i que les històries d’apareguts són més velles que la humanitat i el fil negre, no deixa de ser curiós que florissin en la nostra estimada època victoriana. Potser perquè la mortalitat continuava sent molt elevada, mentre creixia l’escepticisme entorn de la salvació cristiana per culpa de Darwin i ‘L’origen de les espècies’. ¡Descendir del mico! ¿a qui se li ocorre? Com assenyala el professor Nick Freeman, el conte de fantasmes «va permetre als escriptors explorar el misteri de la vida després de la mort sense haver d’embolicar-se en la controvèrsia religiosa».
Notícies relacionadesEns agrada molt Edwards. Excel·lent escriptora, egiptòloga i una dona avançada al seu temps: va viure amb una vídua a qui portava 27 anys fins al final dels seus dies. La seva tomba a Bristol és un santuari LGTBI.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Les peticions de residència creixen el 30% al suavitzar-se els requisits
- Els Mossos vinculen el tiroteig d’Urgell a la mort del sicari de Consell de Cent
- Sant Adrià planeja un barri davant el mar per substituir la central de Tersa
- Una altra golejada abans de tornar
- Ola de calor El Port de Tarragona instal·la sis nous punts d'hidratació a l'interior del recinte portuari
- Del 8 al 19 d'agost Festes de Sant Magí 2025 a Tarragona: aquests són els actes imprescindibles
- Salut Aurelio Rojas, cardiòleg: «El 90% de les persones utilitza malament l’oli d’oliva»
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Cisma blaugrana Ter Stegen es nega a firmar l’informe mèdic de la seva lesió i agreuja el seu pols amb el Barça