Escàndol a Itàlia

Creixen les crítiques contra Meloni pel «karaoke de la vergonya» després de la tragèdia de Calàbria

El vídeo de la primera ministra i Salvini cantant una cançó de l’autor antifeixista Fabrizio de Andrè sobre una migrant ofegada provoca una gran polèmica al país

Creixen les crítiques contra Meloni pel «karaoke de la vergonya» després de la tragèdia de Calàbria

CLAUDIO PERI / EFE

3
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

Nicola Porro, subdirector del diari ‘Il Giornale’, ha provocat aquest cap de setmana una monumental polèmica que encara no amaina. El periodista del rotatiu de dretes va publicar un vídeo en el qual es pot veure la primera ministra Giorgia Meloni i Matteo Salvini, ministre i líder de la Lliga, cantant una cançó sobre una migrant ofegada dies després del naufragi d’una pastera davant la costa de Steccato di Cutro, a Calàbria, amb desenes de morts. L’assumpte ha acabat a les pàgines dels principals diaris italians i en la premsa internacional, que es van fer ressò de les numeroses crítiques que el Govern italià està rebent en moments en què encara es busquen al mar els cossos d’alguns dels migrants ofegats.

Porro ha justificat la decisió de difondre el vídeo amb un article no exempt de llenguatge vulgar i penjat a la seva pàgina web. Segons ha escrit, la intenció era mostrar que Salvini i Meloni tenen una bona relació i que l’actual Executiu no trontolla, com alguns han escrit en les últimes setmanes. «Ho he publicat per (...) mostrar que totes les collonades que escriuen els diaris aquests dies, sobre suposats mals humors dins del Govern, són completament inventades», va afirmar.

Porro ha posat com a exemple l’article de Stefano Cappellini, periodista de ‘La Repubblica’, que va parlar del «karaoke de la vergonya», un resum dels fets que també ha circulat per les xarxes socials i en mitjans d’altres països. «¿S’adonen de què carai diuen aquests? Primer donen a entendre que el Govern és responsable per la tragèdia de Cutro. [...] Després els culpen per no haver fet prou amb les famílies de les víctimes. Finalment, consideren escandalós que el ministre d’Infraestructures i Transports celebri el seu aniversari número 50», ha afegit. 

Ruptura cultural

Ruptura culturalLa qüestió és que alguns han considerat aquesta reacció fins i tot més interessant que el vídeo per si mateix. I això perquè reflecteix una diferent escala de prioritats, però també perquè constitueix una fallida en la imatge de moderació que Meloni i els seus aliats han volgut transmetre al món des que el setembre passat la ultradretana va guanyar les eleccions al país transalpí.

Notícies relacionades

La reacció també amaga batalles culturals, ja que és una resposta a la indignació que van expressar l’oposició, diversos artistes i intel·lectuals al sentir que Salvini i Meloni cantaven ‘La Canzone di Marinella’ de l’antifeixista i anarquista Fabrizio de Andrè. «Potser no ho saben però aquesta cançó s’inspira en la història d’una adolescent de 16 anys el cadàver dels quals va ser trobat el 1953 al riu Tanaro (nord-oest d’Itàlia). Felicitacions, sensibles», ha comentat Paolo Berizzi, el periodista de ‘La Repubblica’.

«Els dos cristians Meloni i Salvini no van a Cutro a resar davant dels taüts (dels migrants morts), però van a Cutro sense voler-les veure i després a la nit canten en un karaoke en l’aniversari de Salvini», va criticar l’actriu, bloguera i escriptora Selvaggia Lucarelli, al comentar la decisió de Meloni de celebrar la setmana passada un Executiu a prop del lloc de la tragèdia sense anar al lloc en el qual s’havien col·locat els fèretres dels morts. «Inhumanitat, cinisme, improvisació i crueltat: aquest Govern ho va explicar en uns quants gestos. Quina vergonya...», va coincidir Simona Malpezzi, del Partit Democràtic (PD).