El drama migratori al Mediterrani

L’ONU reclama rutes segures per als migrants després dels més de 60 morts en el naufragi d’Itàlia

Aquesta nova tragèdia posa de nou en evidència les polítiques europees i les creixents restriccions a les organitzacions civils de salvament

L’ONU reclama rutes segures per als migrants després dels més de 60 morts en el naufragi d’Itàlia
3
Es llegeix en minuts
El Periódico

Nacions Unides ha reclamat rutes segures per als migrants que miren d’arribar a la Unió Europea i més mitjans de rescat per prevenir els naufragis al Mediterrani, hores després que una nova tragèdia enterrés desenes de persones davant les costes italianes. «És inacceptable que es produeixin horrors com aquests, amb famílies i nens a mercè de bots sense condicions per navegar», va afirmar Chiara Cardoletti, la representant a Itàlia de l’agència per als refugiats (ACNUR). «Aquesta tragèdia ens ha d’empènyer a actuar i a actuar ara». Almenys 62 persones van morir durant la matinada de diumenge al naufragar davant el litoral de Calàbria, després que el bot en el qual viatjaven es fes miques a poc més de 100 metres de la costa.  

La Guàrdia Costanera italiana i desenes de bussejadors continuaven buscant les víctimes del naufragi aquest dilluns, esdevingut al costat de les turístiques platges de Stecatto di Cutro, a la província de Crotone. El vell pesquer de fusta, en el qual viatjaven unes 180 persones, havia partit quatre dies abans de les costes d’Esmirna (Turquia), segons les autoritats italianes. Entre el passatge, abundaven els migrants afganesos, pakistanesos i iranians. Almenys 14 dels passatgers eren menors, un d’ells nounat. També hi havia diverses embarassades a bord, d’acord amb el relat de les prop de 80 persones que van aconseguir arribar amb vida a terra ferma.  

«Molts viatjaven amb algun parent i tots han perdut algú», ha dit el coordinador de Metges sense Fronteres (MSF) a la regió, Sergio Di Dato. «Ens hem trobat un noi que havia sortit de l’Afganistan amb la seva germana fugint de les terribles condicions imposades pels talibans. La germana no ha sobreviscut». És només una de les terribles històries que el mar s’ha empassat davant la indiferència de la política europea, que en gran manera ha externalitzat a cop de talonari el control de les seves fronteres perquè siguin els països del sud del Mediterrani els que s’encarreguin de frenar les partides dels migrants que miren d’entrar per mar a l’espai comunitari.  

Tràfic de persones

Una altra història esborronadora és la d’un nen afganès de 12 anys, que ha perdut nou membres de la seva família en el naufragi, cosa que inclou els seus pares i quatre dels seus germans, segons el coordinador de MSF. Les autoritats italianes han arrestat tres ciutadans turcs com a presumptes responsables de l’embarcació, als que s’acusa d’homicidi i tràfic de persones. Segons algunes informacions van ser els primers en arribar a terra ferma, tots ells amb armilles salvavides, un luxe que no tenien els altres passatgers.  

«El tràgic naufragi a la costa de Crotone confirma la urgent necessitat de reforçar el sistema de recerca i rescat al Mediterrani, així com d’obrir altres canals més regulars per a la immigració», va afirmar a les xarxes socials l’Organització Internacional per a les Migracions (OIM), dependent de l’ONU. Només al Mediterrani Central, la zona on es va produir aquest últim naufragi, 17.000 persones han mort o desaparegut des del 2014, segons l’OIM.  

Restriccions per a les oenagés

Notícies relacionades

La tendència, no obstant, és la contrària.. En els últims anys han anat en augment les restriccions per a les oenagés de salvament que treballen al Mediterrani, acusades per governs com el de Giorgia Meloni de fomentar l’efecte crida amb els seus rescats. Aquest mateix dilluns ha entrat en vigor una nova llei a Itàlia que obliga els barcos civils de salvament a dirigir-se al port que els assignin les autoritats després d’haver realitzat un rescat, de vegades al centre i al nord de la península, en lloc de poder recalar en el més pròxim. També els obliga a entrar en port després d’haver fet un primer rescat, per més que hi hagi altres bots a la deriva als seus voltants. 

«És criminal llançar un bot de només uns 20 metres amb fins a 200 persones a bord sota condicions meteorològiques adverses», va afirmar la primera ministra italiana, la ultradretana Meloni, després de «lamentar profundament» el naufragi.