El futur d’Europa

Un informe del Parlament adverteix dels efectes adversos del Brexit per a les empreses britàniques

La presidenta del Comitè parlamentari demana al govern del primer ministre, Boris Johnson, més honestedat i menys promeses

Un informe del Parlament adverteix dels efectes adversos del Brexit per a les empreses britàniques
2
Es llegeix en minuts
Begoña Arce
Begoña Arce

Periodista

ver +

El Brexit està danyant el comerç internacional britànic amb els països de la Unió Europea (UE) i la situació pot agreujar-se a mesura que la pandèmia queda enrere, el trànsit de mercaderies i passatgers torna a la normalitat i s’introdueixen nous controls. Un informe de la Comissió de Comptes del Parlament (PAC) critica severament la forma en què el Govern de Boris Johnson està manejant la circulació a les fronteres i els controls duaners després de la sortida del Regne Unit de la UE. L’augment de revisions, de burocràcia, els retards, han repercutit negativament en els costos per a les empreses i reduït el comerç amb la UE.

 «Els nous controls imposats al moviment de béns des del Regne Unit a la Unió Europea han suposat costos addicionals per a les empreses i han afectat el flux de comerç internacional», assenyala l’informe, publicat poques hores després que Johnson nomenés el diputat Jacob Rees-Mogg secretari d’Estat ‘per a les oportunitats del Brexit’. La comissió parlamentària recorda que el Govern havia promès que deixar la UE seria un alliberament i permetria optimitzar la productivitat per a les empreses, però la realitat és molt diferent. «És el moment que el Govern sigui honest sobre els problemes (del Brexit), en lloc de prometre tant», assenyala Meg Hillier, presidenta del Comitè.

Paralització als ports

Les cues diàries de camions de mercaderies a l’oest del port de Dover a Kent arriben aquests dies als 10 quilòmetres, d’acord amb Highways England (Autopistes d’Anglaterra). Alguns missatges a les xarxes socials parlaven de cues el triple de llargues al port francès de Calais. En el futur la situació pot ser encara més greu. De moment Brussel·les aplica els controls sanitaris i duaners als productes procedents del Regne Unit, una cosa que, en canvi, Johnson ha anat prorrogant per a la importació de productes de la UE.

Aquestes inspeccions estrictes hauran d’entrar en vigor al setembre, quan també s’espera un moviment de visitants més gran.  Ports com els de Dover poden «paralitzar-se d’acord amb Logistics UK, una de les associacions més grans del Regne Unit al sector del transport de mercaderies».

Notícies relacionades

La seva mànager, Sarah Laouadi, fa notar que els transportistes necessitaran per al control dels seus passaports biomètrics baixar del vehicle, creuar el trànsit en port i terminals. «No només crearà riscos per a la seguretat. També tindrà un sever impacte en el temps que porta creuar la frontera, amb un efecte acumulatiu en el flux de trànsit als dos costats del Canal», ha declarat  al ‘Financial Times’.

Preparació  

El Govern «s’ha de centrar ara en la preparació dels operadors de comerç internacional i transportistes de la Unió Europea per als controls d’importació que s’imposaran al llarg del 2022» recomana la comissió. «Prop d’un 15% de les empreses, unes 90.000, estan poc familiaritzades amb els tràmits duaners internacionals.  Hem d’estar segurs que quan arribi el moment sàpiguen el que s’ha de fer».