codi de conducta vinculant

Facebook amenaça usuaris australians d'impedir compartir notícies

La mesura respon al projecte de llei australià que obliga els gegants digitals a pagar pels continguts proporcionats pels òrgans de premsa

redesok

redesok

1
Es llegeix en minuts

Facebook va amenaçar aquest dimarts d’impedir que els usuaris i els mitjans de comunicació australians comparteixin notícies, en cas d’adoptar-se un projecte de llei per obligar els gegants digitals a pagar pels continguts proporcionats pels òrgans de premsa.

Els australians ja no tindrien dret a compartir informació nacional o internacional a Facebook o Instagram, afirma la companyia nord-americana, que diu que aquesta decisió és «l’única manera de protegir-se contra una conseqüència que desafia la lògica».

Canberra va revelar al juliol un esborrany de «codi de conducta vinculant» que obligaria els gegants que dominen internet, com Google i Facebook, a pagar als mitjans de comunicació australians, que travessen dificultats financeres, pels seus continguts.

El codi també preveu la transparència dels algoritmes utilitzats per elaborar l’ordre d’aparició dels continguts, així com sancions de diversos milions de dòlars en cas d’infracció.

Aquest projecte de llei «malinterpreta la dinàmica d’internet i causarà danys als òrgans de premsa que el govern intenta protegir», va afirmar Will Easton, director general de Facebook a la regió.

«El més desconcertant és que obligaria Facebook a pagar als grups de premsa pel contingut que voluntàriament col·loquen a les nostres plataformes i a un preu que ignora el valor financer que els aportem», lamenta en un comunicat.

També va acusar el gendarme australià de competència (ACCC), autor del codi, d’«ignorar fets importants» durant el procés de consulta que va acabar dilluns. «L’ACCC assumeix que Facebook és el màxim beneficiat de la seva relació amb els grups de premsa quan en realitat és al revés», va estimar.

«La informació constitueix una fracció del que veuen en el seu ‘news feed’ (secció de notícies) i no és una font important d’ingressos per a nosaltres», segons Easton.

Easton va dir que Facebook va generar 2.300 milions de clics en llocs web australians durant els primers cinc mesos del 2020, o sigui 200 milions de dòlars australians (126,5 milions d’euros, 150 milions de dòlars).

Notícies relacionades

Va dir, així mateix, que la companyia s’ha preparat per al llançament a Austràlia de Facebook News, una secció de notícies llançada als Estats Units l’any passat. 

«En lloc d’això, ens queda l’opció de retirar les notícies per complet o acceptar un sistema que permet als grups de premsa cobrar-nos tant contingut com vulguin a un preu sense límits precisos», va afegir.