Zuckerberg admet "errors" en la debacle de Facebook amb Cambridge Analytica

Explica canvis ja realitzats i promet noves mesures per incrementar la privacitat i seguretat dels usuaris

El seu comunicat, cinc dies després que saltés l'escàndol, no aborda problemes de fons de la companyia

Zuckerberg admet "errors" en la debacle de Facebook amb Cambridge Analytica

Marcio Jose Sanchez

2
Es llegeix en minuts
Idoya Noain

Faran falta molt més que 937 paraules perquè Facebook superi la crisi en què l'ha sumit l'escàndol de Cambridge Analytica, l'empresa que va minar i va utilitzar il·lícitament les dades de 50 milions d'usuaris de la xarxa social. De moment, però, això és el que ha ofert aquest dimecres Mark Zuckerberg, que cinc dies després que dos articles revelessin el que ha passat ha penjat un comunicat a la seva pròpia pàgina a la xarxa.

En el text assumeix "errors" i promet noves mesures per intentar millorar la privacitat i “seguretat” dels seus usuaris. No aborda, no obstant, moltes de les qüestions de fons de la crisi, des del model de negoci que ha convertit els seus usuaris en producte fins a el seu poder polític o la seva vulnerabilitat per ser manipulat. I són precisament aquests temes els que han posat Facebook en el punt de mira d'investigadors, autoritats i reguladors a les dues bandes de l'Atlàntic i han obert una crisi de confiança entre inversors i, sobretot, del que fins ara ha sigut la base de l'èxit de Facebook: els individus que s'apunten a la seva plataforma.

"Tenim una responsabilitat de protegir les seves dades i si no podem aleshores no mereixem servir-los", ha escrit Zuckerberg, que en una altra de les expressions de 'mea culpa' ha afegit: "Hem comès errors, queden coses per fer i necessitem fer-les".

Velles i noves mesures

El comunicat fa un repàs cronològic (no pas exempt de to exculpatori) al que ha passat amb Alexander Kogan i Cambridge Analytica, el professor i l'empresa que van accedir i van utilitzar sense permís les dades, a qui acusa d'haver "violat la confiança"de Facebook. Però Zuckerberg també admet que hi ha hagut una "violació de confiança entre Facebook i la gent que comparteix les seves dades amb nosaltres i esperen que els protegim". "Ho hem d'arreglar", assegura.

Ofereix després informació sobre mesures per protegir la privacitat ja adoptades i n'anuncia altres de noves. Entre aquestes últimes esmenta investigar aplicacions que van tenir accés a grans quantitats d'informació d'usuaris abans que l'empresa restringís l'accés el 2014, auditories de qualsevol aplicació amb activitat sospitosa i anuncia el veto a qualsevol desenvolupador de programes que es negui a ser auditat. Així mateix, Zuckerberg explica que restringiran l'accés a les dades d'usuaris dels creadors d''apps' i anuncia noves mesures que es donaran a conèixer "els pròxims dies".

També Sheryl Sandberg, la directora d'operacions de Facebook, en el seu comunicat, més breu i també penjat a la xarxa, ha tocat un dels assumptes claus d'aquesta crisi: el cop a la confiança en la plataforma. I l'antiga executiva de Google ho ha abordat en un parell de frases. "La seva confiança està en el nucli del nostre servei", ha escrit. "Ho sabem i treballarem per guanyar-nos-la". Sense reconèixer obertament que l'han perdut, el missatge és cristal·lí.

Campanya per esborrar-se

Notícies relacionades

Hauran de treballar perquè des que va esclatar l'escàndol ha crescut no només la pressió externa sobre Facebook sinó també la tensió interna dins de la companyia i la desconfiança entre molts usuaris. Mentre preparaven els comunicats i mentre Zuckerberg passava dies tancat amb els enginyers, els seus lobbistes recorrien despatxos a Washington i els seus portaveus intentaven parlar d'"indignació" per les accions de Cambridge Analytica, s'ha estès una campanya per esborrar-se de la xarxa social a la qual es va sumar fins i tot el creador de WhatsApp, que va vendre la seva aplicació a Facebook.

Dilluns i dimarts la companyia va perdre 50.000 milions de dòlars de valor a la borsa. I ara afronta investigacions tant als EUA com al Regne Unit. S'ha de veure quin efecte té en tot aquest moviment un comunicat de 937 paraules.