«Dibuixava Mahoma i plorava»

El caricaturista Renald Luzier narra com va sorgir la portada de 'Charlie Hebdo' La comunitat musulmana francesa, dividida sobre la nova vinyeta del profeta a la revista

Portada del nou ’Charlie Hebdo’.

Portada del nou ’Charlie Hebdo’. / REUTERS / PHILIPPE WOJAZER

3
Es llegeix en minuts
EVA CANTÓN / PARÍS

«Vaig dibuixar Mahoma. El vaig mirar. Estava plorant. A sobre vaig escriure 'tot està perdonat' i vaig plorar». El dibuixant Renald Luzier, més conegut amb el nom de Luz, explicava ahir, commogut, el procés emocional i creatiu que va recórrer fins a saber que la imatge del profeta que tant infortuni ha portat a Charlie Hebdo ocuparia la portada del número 1.700 de la revista.

Una setmana després de l'assassinat dels seus col·legues a mans de dos gihadistes que van dir en la seva fugida que havien actuat per venjar la memòria de Mahoma, Luz va defensar la llibertat de què sempre ha fet gala la revista satírica, el nom de la qual s'ha convertit en una icona de la llibertat expressió. Ho va fer en l'últim pis del diari Libération, que ha acollit als seus locals els supervivents del Charlie Hebdo perquè poguessin treballar en l'exemplar que avui és als quioscos.

«No és la portada que el món volia que féssim. Ni la portada que haurien volgut els terroristes. És un Mahoma que plora. Ho sento, però és la portada que volíem fer», explica el dibuixant amb els ulls vermells pel cansament i la tensió.

Com el 2011, el profeta és a la primera pàgina del setmanari. En aquell moment aquell atreviment li va valer a la redacció del Charlie l'incendi dels seus locals. Amb la d'avui volen mostrar que tenen dret a fer i refer amb els seus personatges el que vulguin. «Mahoma s'ha convertit actualment en un personatge a desgrat seu perquè hi ha gent que parla en el seu nom», va prosseguir el caricaturista.

Però no va ser fàcil arribar fins aquí. Primer va haver de néixer «el dibuix de la catarsi», que no està en el número d'avui, per poder desfogar-se, perquè tots poguessin desfogar-se. «Va ser molt dur. Vaig fer un primer dibuix dijous a la tarda, però era sobre els atemptats. Es veia el cul dels nostres col·legues a terra amb un escrit que deia 'Llibertat d'expressió, el meu cul!'. Era un dibuix catàrtic. Em va fer falta dibuixar el que vaig veure quan vaig arribar a la redacció de Charlie dimecres, perquè el primer que vaig veure va ser això, els cossos tirats. I havia de deixar anar això per desbloquejar-me. La veritat és que va arribar un moment en què vaig pensar que no seria capaç», confessava l'autor de la portada en una conversa mantinguda amb Libération poc abans de presentar a la premsa el «Charlie Hebdo dels supervivents». «Després vai poder començar a dibuixar», va afegir.

Llavors va tenir diverses idees. Per exemple, il·lustrar la portada amb els dos gihadistes que arribaven al cel i preguntaven que on eren les 70 verges o l'equip de Charlie morts de riure als núvols, però l'equip va arribar a la conclusió que era fer-los un homenatge als gihadistes. Així que va seguir tacant papers i així va avançar «molt lentament» fins ahir. «Vaig fer una vintena de croquis, gairebé em torno boig», diu Luz, que solia inspirar-se al compartir les seves idees amb els dibuixants morts en l'atemptat. «Hi havia Coco, Catherine. Bé, no érem gaires… ¿On era el dibuix de Cabu en què em podria basar? ¿On era el de Charb en què em podria basar? On eren els dibuixos d'Honoré, de Tignous, de Wolinski?», relata.

El tiratge de la revista -editada en 16 idiomes, incloent-hi el turc i l'àrab- serà de tres milions d'exemplars, una cosa que no s'ha vist mai en la història de la premsa francesa, que té el seu rècord en els 2,2 milions d'exemplars de France Soir quan va morir el general De Gaulle.

Reacció musulmana

Notícies relacionades

Luz no està preocupat per les conseqüències de la portada. «La gent és intel·ligent, és molt més intel·ligent del que pensem. Confiem en la intel·ligència de l'humor. El nostre Mahoma és molt més simpàtic que el dels terroristes. És un bon home que, sobretot, plora», afegeix.

No obstant, la comunitat musulmana francesa està dividida sobre això i l'autoritat musulmana egípcia ha denunciat la nova caricatura del profeta, al considerar-la una «provocació injustificada als sentiments d'1,5 milions de musulmans de tot el món», segons informa AFP. Mentrestant, al Pakistan s'han produït manifestacions de suport als germans Kouachi, autors de l'atemptat, i ahir la principal autoritat de l'islam sunnita advertia que les noves vinyetes del profeta Mahoma «agitaran l'odi».