Suïssa congela els béns de 20 exalts càrrecs d'Ucraïna, entre ells Ianukóvitx i el seu fill

Àustria i Liechtenstein prenen la mateixa mesura a petició del Govern interí d'Ucraïna

Víktor Ianukóvitx, el 21 de febrer, abans de ser destituït de la presidència d’Ucraïna.

Víktor Ianukóvitx, el 21 de febrer, abans de ser destituït de la presidència d’Ucraïna. / AFP / SERGUEI SUPINSKY

2
Es llegeix en minuts

El Govern de Suïssa ha publicat aquest divendres la llista de 20 persones de nacionalitat ucraïnesa, entre elles el deposat president Víctor Ianukóvitx, el seu fill Aleksandr i altres persones del seu entorn polític, a qui se'ls congelaran els béns que puguin tenir a Suïssa. L'Executiu helvètic ja va anunciar ahir aquesta mesura, que entra en vigor avui mateix, des del moment de la seva publicació.

Segons l'ordenança, les autoritats suïsses procediran a congelar tots els béns i recursos econòmics a nom d'aquestes persones, que inclouen actius financers com a dipòsits bancaris, xecs, lletres de canvi, títols de deute, obligacions, derivats o dividends. L'Executiu suís ha adoptat aquesta determinació per iniciativa pròpia, no a petició del Govern interí d'Ucraïna, ha explicat el portaveu del Departament Federal d'Afers Estrangers, Pierre-Alain Eltschinger. "Ho fa per preservar els actius que poden haver estat adquirits i dipositats a Suïssa il·legalment i per evitar que siguin traslladats a un altre lloc", ha aclarit.

D'aquesta manera, Suïssa col·labora amb les autoritats judicials d'altres països perquè puguin iniciar un procés penal si fos necessari. No obstant, són les autoritats judicials competents del país en qüestió --en aquest cas Ucraïna-- les "responsables de portar a terme els procediments necessaris per demostrar l'origen il·lícit dels béns congelats", ha afegit el portaveu.

Dirigents del règim

A més de Ianukóvitx i el seu fill, en aquesta llista també estan inclosos el que era primer ministre fins a la caiguda de Ianukóvitch, Serguei Arbúzov; i el seu predecessor en el càrrec Mikola Azàrov. També hi figuren els antics ministres de Salut, Raisa Bogatirova; de Finances, Iuri Kolobov; d'Infraestructures, Volodimir Kozak; de Justícia, Olena Lukaix; d'Agricultura, Mikola Prisiazhniuk; d'Interior; Vitali Zakartxenko; d'Hisenda, Aleksandr Klimenko, i d'Energia, Eduard Stavytski.

També hi ha qui va ser ministre d'Infraestructures durant l'Eurocopa del 2012, Borís Kolesnikov; l'antic governador de la província de Khàrkiv, Mikhaïl Dobkin; l'alcalde la ciutat homònima, Hannadi Kernes; l'antic cap del gabinet presidencial, Andrei Kluev, i el parlamentari Iuri Ivaniusenko, pròxim a Ianukóvitx. Completen la llista l'exfiscal general, Viktor Pxonka, i el cap del grup polític del Partit de la Regions, Aleksandr Iefremov.

També Àustria i Liechtenstein

 Àustria ha congelat per la seva part els comptes bancaris de 18 ciutadans ucraïnesos, suposadament vinculats amb casos de corrupció o violació de drets humans, segons ha explicat el Ministeri d'Afers Estrangers a Viena. "Amb aquesta decisió nacional, el Govern respon a una petició concreta del nou Govern ucraïnès", afirma el ministeri.

Notícies relacionades

Abans del recent enderrocament del Govern de Víktor Ianukóvitx, l'oposició ucraïnesa havia denunciat que nombrosos polítics i empresaris pròxims al seu règim estaven utilitzant bancs austríacs per a les seves activitats. Per exemple, després de la seva dimissió al gener, l'exprimer ministre ucraïnès Mikola Azàrov es va traslladar immediatament en avió privat a Viena, on la seva família té una mansió de luxe i on hi ha diverses societats empresarials registrades al seu nom.

També Liechtenstein ha anunciat que congelarà els comptes dels exdirigents del Govern ucraïnès.

Temes:

Ucraïna