CONVERSA INTERCEPTADA

Schettino: "Quan vaig veure que s'inclinava el vaixell, vaig baixar"

El capità del 'Costa Concordia' culpa un directiu de pressionar-lo per acostar-se a la costa

El ’Costa Concordia’, escorat davant les costes de l’illa del Giglio.

El ’Costa Concordia’, escorat davant les costes de l’illa del Giglio. / TONY GENTILE (REUTERS)

2
Es llegeix en minuts

Francesco Schettino, el capità del creuer que va naufragar el 13 de gener davant de l'illa italiana deGiglio, ha assegurat que undirectiu de Costa Cruceros, l'empresa propietària del vaixell, el va pressionar perquè seguís acostant-se a la costa la nit que va xocar contra una roca, però admet que quan va veure que s'escorava, va optar per marxar. L'accident ha provocat almenys 16 morts i 16 desapareguts.

El diari La Repubblica ha publicat latranscripció d'una conversa telefònica entre el capità delCosta Concordia i un home desconegut anomenat Fabrizio en què Schettino parla d'un responsable de Costa Cruceros a qui no identifica. "Fabri (...), qualsevol persona en el meu lloc no hauria sigut tan amable d'anar fins allà, perquè m'estaven tocant les pilotes, dient-me 'vés-hi, vés-hi'", va explicar el capità en la conversa, que va ser gravada després que l'arrestessin per la seva implicació en l'accident.

"La roca era allà, però no apareixia en els instruments que jo tenia, i vaig anar fins allà (...) per satisfer el cap. 'Vés fins allà, vés fins allà'", va dir. Segons sembla, aquesta conversa es va gravar sense que Schettino ho sabés.

Una font de la fiscalia ha afirmat que la transcripció publicada és autèntica. Bruno Leporatti, advocat del capità del vaixell, no l'ha contradit però ha assenyalat que el seu client no ha de ser tractat com un "boc expiatori".

Arrest domiciliari

Schettino ara està sota arrest domiciliari perquè el responsabilitzen de l'accident per haver-se acostat massa a la costa. Està acusat d'homicidi múltiple i d'abandonar el creuer abans de l'evacuació dels més de 4.200 passatgers i tripulants.

Segons els responsables de la investigació de l'accident, Schettino va acostar el creuer a uns 150 metres de la costa per fer una maniobra coneguda com a "salutació", que consisteix que el vaixell fa una exhibició especial aproximant-se molt a la costa.

La transcripció que es pot llegir aLa Repubblica dóna a entendre que Schettino va abandonar el vaixell poc després d'adonar-se que s'estava escorant perillosament. Al ser interrogat pels jutges, el capità va explicar que va caure en un bot salvavides mentre inspeccionava l'estat de la nau, que va patir una apagada després de la col·lisió. Enmig de la confusió, no va poder tornar al vaixell.

"Vaig veure que el vaixell s'escorava i vaig baixar"

Notícies relacionades

Però a la conversa amb Fabrizio, Schettino sembla suggerir que va marxar voluntàriament. "Quan vaig comprendre que el vaixell s'estava escorant, vaig baixar", va afirmar. Costa Cruceros ha culpat el capità dels fets i l'ha suspès de les seves funcions.

De moment, ni l'empresa ni cap directiu estan sent investigats, com sí que ha passat amb Schettino i el primer oficial del creuer. L'advocat del capità ha assenyalat que el seu client està disposat a assumir la seva part de responsabilitat, però que diu que va mantenir informada la companyia dels esdeveniments en tot moment, i també dels procediments d'evacuació.