Guerra a l’est d’Europa

Rússia i Ucraïna tornen a asseure’s

Delegacions de Moscou i Kíiv, segons han confirmat els dos països, celebraran aquesta setmana la seva tercera ronda de trobada d’aquest any a Istanbul, després de l’ultimàtum de Trump a Putin.

Rússia i Ucraïna tornen a asseure’s
2
Es llegeix en minuts
Adrià Rocha Cutiller
Adrià Rocha Cutiller

Periodista

ver +

Rússia i Ucraïna van anunciar el cap de setmana el reinici de les seves converses a Istanbul per arribar a un possible alto el foc i l’inici de la resolució de la guerra a l’est d’Europa, que rugeix des de la invasió russa contra el seu veí el febrer del 2022. La trobada d’aquesta setmana –el dia és encara per determinar– serà la tercera d’aquest 2025.

Les altres dues trobades, ocorregudes al maig i al juny, van servir per mostrar que les posicions dels dos països estan sideralment separades i van culminar en un intercanvi de presoners i cadàvers. En les dues reunions, la delegació ucraïnesa es va queixar de l’immobilisme de les postures russes des de les primeres converses el 2022. Des d’aleshores, Moscou reclama a Kíiv que es rendeixi i que accepti que les regions de Luhansk, Donetsk, Crimea, Mariúpol, Kherson i Zaporíjia –les dues últimes no estan totalment controlades per Rússia– són territori rus.

Ucraïna, per la seva banda, rebutja frontalment aquesta proposta i ha mirat d’aconseguir un alto el foc incondicional d’almenys dos mesos que Rússia no ha acceptat. Els èxits més destacats de les dues últimes reunions van ser, doncs, els intercanvis de presoners i cadàvers. Kíiv i Moscou van intercanviar 2.000 presoners al maig i 6.000 per país al juny, tot i que en aquesta última ocasió la majoria d’ells eren cadàvers i ferits.

Les circumstàncies actuals, no obstant, no són les de fa dos mesos. Donald Trump, que llavors injuriava el president ucraïnès Volodímir Zelenski, ara amenaça d’imposar sancions contra Rússia i ha anunciat –per primera vegada des que va arribar a la Casa Blanca– l’enviament d’armament i sistemes de defensa Patriot per a Ucraïna. El multimilionari nord-americà ha donat a Moscou un termini de 50 dies per arribar a un alto el foc, una cosa que Zelenski, d’altra banda, veu inabastable si no hi ha una reunió directa entre ell i Putin.

Sense reunió de líders a la vista

Notícies relacionades

El Kremlin no ha rebutjat la idea oficialment, però tampoc ha mostrat la porta oberta perquè aquesta trobada es produeixi. Moscou ha volgut evitar, de moment, la foto dels dos mandataris junts, ja que els seus mitjans han mostrat Zelenski com un usurpador, un nazi i, a més, un pallasso (pel seu passat com a còmic).

A l’espera de la reunió, Rússia ha redoblat la intensitat dels seus atacs amb drons i míssils nocturns contra Kíiv i altres grans ciutats ucraïneses, cosa que ha forçat Zelenski a buscar més enviaments de sistemes de defensa antiaeris, ja siguin els Patriot nord-americans o ja siguin els francesos SAMPT/T. L’últim d’aquests bombardejos russos va tenir lloc durant la matinada d’ahir, amb un atac combinat de més de 420 drons i 20 míssils, segons Ucraïna. Aquest últim atac va causar la mort d’almenys dues persones, segons va informar Zelenski ahir a través de les seves xarxes socials.