EL NOBEL DE LA PAU 2011
La veu contra el despotisme d'Ali Abdul·là Salih
Tawakul Karman va mobilitzar els estudiants iemenites per protestar contra el règim i reclamar canvis socials

Tawakul Karman fa el signe de la victòria després de saber que havia guanyat el Nobel de la pau, aquest divendres, a Sanà. /
Tawakul Karman, distingida amb elpremi Nobel de la pau 2011 juntament amb les liberianesEllen Johnson-Sirleaf iLeymah Roberta Gbowee per la seva lluita en favor de la pau, és una de les líders delmoviment opositor sorgit al Iemen contra el règim del president Ali Abdul·là Salih, que dirigeix el país amb mà de ferro des de fa més de 30 anys.
Molt abans que el gener passat esclatessin les revoltes de laprimavera àrab a Egipte i Tunísia, que després s'han estès a països com el Iemen o Líbia, Karman ja treballava activament en favor delsdrets humans. Això l'ha convertit en una de lesicones de l'oposició. Nascuda el 1979 i mare de tres fills, ha organitzat manifestacions i acampades contra el règim des del 2007. Coordina l'anomenat Consell dels Joves de la Revolució Àrab i és presidenta de l'organitzacióDones periodistes sense cadenes, que va crear el 2005.
"Sóc una ciutadana del món, la Terra és la meva pàtria i la humanitat és la meva nació", escriu Karman en el perfil de la seva pàgina de Facebook, que utilitza, igual que altres llocs web, per difondre la seva lluita per les llibertats i els drets. Una lluita que viu diàriament des de la sevatenda de campanya a la plaça d'Al-Taguir de Sanà.
Líder de l'oposició
Cap visible del moviment opositor, va serarrestadafins i tot abans que esclatessin les protestes, el 24 de gener, però poc després va ser alliberada i de seguida va tornar a la càrrega contra el règim. Fins al punt que el 29 de gener ja va participar en una nova manifestació, va impulsar elDia de la Ràbia del 3 de febrer, similar als que havien inspirat les revoltes àrabs aEgipte i Tunísia, i el 17 de març va tornar a ser detinguda.
Como si fos una premonició, els seus articles publicats el 2006 i el 2007 ja anunciaven l'esclat revolucionari al Iemen, cosa que li va costar la presó. Actualment són reeditats pels diaris partidaris de la revolució i llegits per uns ciutadans que clamen "Saleh, vés-te'n a casa".
Notícies relacionadesKarman, que es defineix ideològicament com a moderada, pertany alPartit de Reforma Islàmica (Al-Islah), braç polític del grup conservadorGermans Musulmansi principal força política opositora. L'activista porta el tradicional vel islàmic o hijab en lloc del nicab que cobreix tot el cos de les musulmanes i que és molt habitual en aquest país profundament conservador. Ho fa per compatibilitzar-lo amb la seva feina d'activista social, malgrat les crítiques dels islamistes radicals.
La seva vocació de periodista ja la va posar el 2007 en contra de les autoritats, que es van negar a concedir-li una llicència de ràdio i premsa per a la seva organització feminista i no va trigar a rebre amenaces de mort per telèfon. Fins ara, Karman era més coneguda a l'interior del Iemen que a l'exterior, malgrat que el març de 2010 va ser guardonada a Nova York amb elPremi Internacional de Dones amb Valentia.
- Els veïns surten de les seves ciutats a comprar roba i productes de la llar
- Cas sota investigació L’Ana Julia va rebre a la presó regals dels funcionaris a canvi de sexe
- Els comicis del 2027 Junts aposta per prohibir als okupes l’empadronament
- Genealogia ¿Qui era la mare del nou Papa, Lleó XIV? Així era Mildred Martínez
- Míchel, hospitalitzat d'urgència per un problema de salut
- Mor Margot Friedländer, supervivent de l’Holocaust
- Nou Pontífex Parla l'investigador de Tortosa que va dissoldre la secta Sodalicio del Perú: "El papa Lleó XIV va tenir un paper imprescindible"
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família de Barcelona convidarà el Papa Lleó XIV pel centenari de Gaudí al juny de 2026
- Febre per Bad Bunny: 10 concerts a Madrid i 2 a Barcelona
- Mor James Foley, el director predilecte de Madonna i responsable de dues pel·lícules de la saga ‘Cincuenta sombras de Grey’