ANIVERSARI D'UN ESDEVENIMENT HISTÒRIC

Praga commemora els vint anys de la revolució de vellut

Una manifestació segueix el recorregut de la marxa estudiantil del novembre de 1989

Havel ret tribut als qui van lluitar per la democràcia i la fi del comunisme

17 DE NOVEMBRE DEL 2009. L’expresident txec Václav Havel i la cantant Joan Baez saluden els manifestants congregats per recordar l’inici de la revolució de vellut de fa 20 anys.

17 DE NOVEMBRE DEL 2009. L’expresident txec Václav Havel i la cantant Joan Baez saluden els manifestants congregats per recordar l’inici de la revolució de vellut de fa 20 anys. / REUTERS / david w. cerny

2
Es llegeix en minuts
EL PERIÓDICO
PRAGA

Vint anys després, uns quants milers de persones van recórrer ahir a Praga la mateixa ruta que va seguir la marxa estudiantil del 17 de novembre de 1989. Aquella manifestació, celebrada vuit dies després de la caiguda del mur de Berlín i durament reprimida per la policia, va representar el tret de sortida de la denominada revolució de vellut, que va posar fi al règim comunista a la llavors Txecoslovàquia.

L’expresident txec Václav Havel, que fa 20 anys era un dramaturg dissident i va liderar la revolta, es va sumar ahir a la manifestació commemorativa. El trajecte va començar, igual que el 1989, al campus universitari d’Albertov, va passar davant la casa de Havel i el Teatre Nacional i va enfilar l’avinguda Narodni. Allà Havel va pronunciar unes breus paraules i es va presentar com «el que porta la guitarra», una guitarra que després va utilitzar Joan Baez per cantar We shall overcome (Vencerem).

Molts dels participants eren joves estudiants d’avui, però també hi havia alguns dels estudiants de llavors que van protagonitzar la revolta. La manifestació de fa 20 anys va començar com una marxa autoritzada, però uns quants milers d’estudiants es van apartar de la ruta oficial i van intentar arribar a la plaça Wenceslau. La policia els va acorralar al carrer Narodni. Molts van resultar ferits. Un petit memorial marca ara aquell lloc.

FALSA NOTÍCIA / El 1989 va ser una falsa notícia la que va indignar la ciutadania i va fer que les protestes, que van continuar durant 12 dies, fossin cada vegada més nombroses, fins que els comunistes van abandonar el poder. La notícia falsa era que un estudiant havia mort en la càrrega policial del dia 17. El més curiós és que probablement la mentida la va difondre la mateixa policia secreta comunista.

La commemoració d’ahir no va tenir res a veure amb els fastos amb què Berlín va rememorar el vintè aniversari de la caiguda del mur. A Praga no hi havia cap dignatari estranger, i fins i tot els polítics txecs hi van tenir un paper discret. Tal com van fer el mateix Havel i milers de ciutadans, l’actual president txec, Václav Klaus, i el primer ministre, Jan Fischer, van encendre espelmes i van dipositar corones de flors al petit memorial. Klaus va ser rebut amb aplaudiments per una part dels congregats i amb xiulets per una altra part.

Notícies relacionades

Unes hores abans, Havel va rebre al Senat una medalla commemorativa de la seva lluita per la democràcia i els drets humans. L’expresident va retre tribut a tots els qui van participar en aquella lluita.

Uns 300 militants de l’ultradretà Partit Obrer, de caràcter xenòfob, van intentar aigualir la festa en una concentració davant el Teatre Nacional, on van denunciar el «règim liberal corrupte» que es va establir després del comunisme. Hi va haver escaramusses i alguns detinguts.