INICIATIVA PER FOMENTAR LA MEMÒRIA COL·LECTIVA

Un àlbum amb història

El primer llibre sobre el Guinardó i Can Baró recupera la història dels dos barris amb fotos dels seus veïns

L'obra es vendrà per fascicles a partir del gener i contindrà 1.000 imatges

2
Es llegeix en minuts
BEATRIZ PÉREZ / BARCELONA

Els barris del Guinardó i Can Baró tindran molt aviat el seu primer llibre. Fins ara no s'havia escrit res sobre la seva història, però des de la primavera passada el Grup d'Estudis de la Vall d'Horta i la Muntanya Pelada, El Pou (plaça de Salvador Riera, 2), està recopilant les fotografies de veïns del districte que conformaran L'Abans. El Guinardó-Can Baró, un compendi sobre la seva memòria historiogràfica entre els anys 1870 i 1980.

El llibre, que contindrà al voltant de mil imatges en unes 800 pàgines, es vendrà en 52 fascicles setmanals a partir del gener. I tot gràcies a la lloable tasca feta pels sis components d'El Poutots veïns del districte: Carme Martí, Carlota Giménez, Juanjo Fernández, Joan Corbera, Andreu Marfull i Carles Sanz. «Hem contactat amb els veïns anant porta per porta i a través de Facebook», explica Carlota Giménez. El Pou escriurà els textos explicatius de cada imatge. «Som veïns del districte i coneixem molt bé els seus barris», afegeix Giménez.

Oficis i tradicions

«De moment —continua Juanjo Fernández— ja hem recol·lectat unes 1.800 fotografies d'uns 90 veïns». Seguiran rebent imatges durant un any més. El llibre, editat per l'editorial Efadós (que ha desenvolupat el mateix projecte en altres barris de la ciutat), estarà compost per set capítols en els quals s'abordaran temes com el territori, els oficis, les festes i tradicions o l'ensenyament, entre d'altres.

«Horta-Guinardó és un districte jove, d'uns 100 anys -explica Carme Martín-. És per això que no hi ha gaire arxiu històric». Al costat seu, Carlota Giménez continua el relat: «Quan el 1850 es van enderrocar les muralles de l'Eixample, la gent acabalada va construir la seva segona vivenda en aquesta zona». Aleshores, pertanyia a Sant Martí de Provençals. «El 1897, Horta-Guinardó va passar a ser Barcelona», prossegueix.

Martí, Giménez i Fernández rememoren l'època dels 60, quan es va produir la primera especulació urbanística i els constructors van començar a construir pisos a la zona. «Can Baró va ser poblat per immigrants d'altres zones d'Espanya», explica Fernández. Aquesta és la principal diferència entre Can Baró i el Guinardó. «Can Baró va créixer amb la immigració, es va iniciar amb les seves clàssiques barraques. En aquest barri va ambientar Marsé Últimas tardes con Teresa», afegeix l'historiador.

Notícies relacionades

El llibre L'Abans. El Guinardó-Can Baró posarà en imatges la narració dels membres d'El Pou, nascut el 2009 per difondre i investigar la història d'Horta-Guinardó. «L'Abans representarà l'abans d'aquesta població», afegeix Martí. Les fotografies es reproduiran totes en blanc i negre.

Assumpta Capellades és una veïna del barri del Guinardó que ha participat activament en l'edició d'aquest llibre. Ha contribuït al projecte aportant unes 30 o 40 fotografies d'activitats culturals i dels seus familiars. «Em sembla una iniciativa fantàstica perquè està oberta a tot el veïnat», manifesta agraïda.