FENOMEN MEDIÀTIC

Sara Carbonero s'ha convertit a la Carmen Sevilla de Twitter

Les ficades de pota de la locutora de Tele 5 alimenten la seva llegenda de fenomen mediàtic

A l'Eurocopa, la periodista que es mete autogols ha competit en protagonisme amb la pròpia selecció

Sara Carbonero, a la final de l’Eurocopa.

Sara Carbonero, a la final de l’Eurocopa. / MATTHIAS SCHRADER (AP)

3
Es llegeix en minuts
JUAN FERNÁNDEZ / Madrid

La condició d'ídol mediàtic consisteix en una pàtina refulgent que impregna la pell del personatge públic fins a convertir-lo en una entitat de naturalesa suprareal a ulls de l'audiència. Com passa amb el sacerdoci, és una qualitat que imprimeix caràcter en qui ho porta, i que s'incorpora a la seva figura per sempre. Obtingut aquest estatus, ja tant és el que el famós digui o faci. L'encerti o l'erri, arribi a la glòria o s'enfonsi en la misèria, cada un dels seus gestos serà notícia de gran abast a l'instant per a una concurrència que no és que l'adori: directament el devora.

És difícil datar el moment en quèSara Carbonero Arévalo (Corral de Almaguer, Toledo, 1984) va passar de modesta reportera d'esports amb assignatures de la carrera de Periodisme encara pendents d'aprovar, a icona de pantalles i revistes i protagonista de comentaris a la cua de l'autobús i a les xarxes socials. Uns diran que la màgica unció va tenir lloc quan va irrompre amb els seus ulls aiguamarina en els informatius de La Sexta, el 2007. I no els faltarà raó, perquè va ser aquella tribuna la primera que la va foguejar, començant així a popularitzar-se la seva inquietant mirada entre el gran públic, encara que la seva fama es va disparar dos anys més tard, al canviar l'humil 'share' de l'emissora de Mediapro pel poder de Tele 5, canal mestre com pocs a fabricar tòtems televisius d'efecte immediat.

Altres sostindran que el dit diví que es va posar sobre ella va ser en realitat el de l'editor de la versió nord-americana de la revista 'FHM' que la va presentar en el seu número de juliol del 2009 com «la reportera d'esports més sexi del món». I també aquests tindran la seva justificació, perquè en aquest país no valorem cap producte local tant com aquell que des de l'exterior ens assenyalen com a autèntic o suprem.

Finalment, hi haurà qui pensi que Sara va obtenir la seva actualcategoria de figura nacional, al nivell del toro d'Osborne, quan es va fer pública la seva relació amb el porter i capità de la selecció de futbol, Iker Casillas, cosa que en certa manera la va convertir en la nòvia d'Espanya.

El xampú i les columnes

El cert és que lluny de mantenir-se al marge d'aquestes creixents enraonies, o d'esforçar-se per desinflar la seva bombolla, durant tot aquest temps la locutora ha aprofitat el vent a favor per incrementar la seva dimensió pública, ja fos anunciant marques de xampú, acceptant convertir-se en columnista experta en la premsa esportiva o compaginant el seu paper de cara indiscutible a les cadenes de Mediaset amb diferents participacionsen emissores d'Itàlia i Mèxicen qualitat de docta padrina del futbol hispànic.

Sense despentinar-se, Carbonero va saber trobar la posa justa per ser portada cada setmana a les revistes del cor mentre es posava de perfil davant les crítiques que plovien sobre ella, coincidents totes en la sospita que la periodista havia arribat a l'Olimp mediàtic no per la seva vàlua professional, sinó per la seva cara bonica. En aquest festival de retrets, les pulles fàcils a partir dels seus errors, algunes amb una indissimulada aroma sexista, es van barrejar amb severes desqualificacions contra la seva persona i ofici, com la que li va llançar laveterana reportera Rosa María Calaf, que la va acusar d'estar fent«un flac favor a la dona i al periodisme».

Notícies relacionades

A aquestes altures de la pel·lícula, el divertimento de donar canya a la Carbonero ha deixat petit el debat dels seus defectes i fortaleses, com ha demostrat l'allau d'acudits sobre el seu treball que ha rebentat Twitter durant l'Eurocopa arran de la famosa etiqueta #graciasSara.Aquesta setmana, si la periodista era notícia un dia per regirar-se ofesa davant el pim-pam-pum rebut des de l'anonimat de la xarxa social, a la nit següent tornava a donar carnassa als que l'han elegit com a titella del momental ficar la pota entrevistant Iniesta després el partit davant Portugal. Com si es tractés d'un dels irònics tuits que aquests dies han circulat, la locutora va preguntar al blaugrana si li hauria agradat llançar un dels penals de la tanda, que en realitat acabava de tirar, però que segons sembla ella no havia vist.

El titular de premsa sembla perseguir la manxega allà on vagi. Dijous va tornar a ocupar els teletips per la mort del seu avi, cosa que la va obligar a abandonar l'Eurocopa per unes hores. Qualsevol empresa de màrqueting pagaria el seu pes en or per disposar de la seva capacitat per atraure l'atenció. A risc de convertir-se en la nova Carmen Sevilla de Tele 5, de moment Carbonero ja no és la Sara de Paolo Vasile ni de Casillas, sinó la Sara de España .La llegenda continua.