'CATA MAYOR'
La (imprescindible) recepta de calamars a la romana de la mare dels Roca
Montserrat Fontané explica un dels seus plats emblemàtics, que tastaran Joan Roca i Pau Arenós
La tercera temporada de la web sèrie ‘Cata mayor’, que patrocina aigua Vilajuïga i presenta el periodista Pau Arenós, comença amb una cuinera excepcional: Montserrat Fontané, mare dels germans Roca, que dona a conèixer una de les seves receptes més emblemàtiques i sol·licitades, els calamars a la romana.
Quan Arenós va plantejar el capítol, Montserrat i Joan Roca haurien d’haver compartit l’elaboració de la recepta, però durant la gravació la cuinera va agafar embranzida i va prescindir de l’ajudant.
Els calamars a la romana són un dels plats estrella de Can Roca, a Girona, el bar i restaurant familiar, on la Montserrat cuina des de 1967. Més de mig segle alimentant el barri amb els canelons, les croquetes, l’arròs a la cassola, el rap a la marinera i aquests calamars excepcionals. Acabats de fer són una menja insuperable, amb la cobertura crepitant i l’interior tendre. Bufar els dits i les anelles i menjar: una meravella. Els calamars a la romana (que no es mengen a Roma) com a emblema de la cuina popular.
Durant el capítol de ‘Cata mayor’, realitzat per l’equip de Zeta Media Lab, Joan es queda en segon pla, rialler, i la que brilla, com ha de ser, és la mare. Amb magisteri i a la velocitat del llamp, explica, cobreix i fregeix. A l’acabar, Joan s’apunta a la degustació i confessa que furta els calamars a la cuina de Can Roca.
‘Cata mayor’, que es pot seguir a la web d’EL PERIÓDICO, es compon de 20 capítols (que compten, entre d’altres plats, els canelons de Carme Ruscalleda, els macarrons de Carles Gaig, l’ensaladilla russa de Carles Abellan, el pintxo de pollastre d’Albert Adrià, el pastís de formatge de Oriol Balaguer, el gaspatxo d’Oriol Castro, Mateu Casañas i Eduard Xatruch i l’arròs de Nandu Jubany) i estrenarà deu més en la tercera temporada.
Notícies relacionades¿L’objectiu? Que grans xefs i especialistes gastronòmics mostrin plats d’arrel popular i tots els recursos per a la perfecta resolució de les receptes.
tercera temporada

La xef recupera i actualitza el mos que li va ensenyar a preparar la seva àvia.

La fornera mostra els passos per transformar la farina en una saborosa peça amb fruita seca.

El cuiner descobreix un recurs après a les cuines d’El Bulli.

El pastisser descobreix el secret perquè la massa quedi aèria i deliciosa.

El cuiner basc dona instruccions a Pau Arenós per elaborar unes cocotxes i el millor pilpil.

El xef, auxiliat per Rafa Zafra, recupera un plat fondo que comparteix amb Pau Arenós.

La mare dels germans Roca elabora un dels plats estrella de Can Roca, el bar i restaurant familiar.
Temporades anteriors

Dels canelons de Carme Ruscalleda al pastís de formatge d’Oriol Balaguer, els millors xefs revelen els secrets de plats icònics en un viatge gastronòmic de 10 episodis.

10 vídeos per cuinar com un gran xef. Cuiners amb estrella expliquen a ‘Cata Mayor’ com preparar macarrons, truita o amanida.
- Distribuït a Catalunya Retirat un altre fuet tallat per salmonel·la: ja són tres marques afectades per aquesta raó
- Maltractament a GENT GRAN La fiscalia investiga una vintena de casos d’abús econòmic d’avis
- Dues netes aprofitades: les acusen de robar 85.000 euros a la seva àvia
- Violència masclista L’assassí masclista d’Algemesí, a la jutge, somiquejant: «¡A la presó, no! ¡A la presó, no! ¡Protegeixin-me!»
- De compres ¿Quan comencen les rebaixes d’estiu 2025? Dates de Zara, Mango i El Corte Inglés
- Polèmica La família de Guillem Agulló acusa el Govern d'Illa de "silenciar" el premi en la seva memòria
- Lloguer Tres consells fonamentals per firmar un contracte de lloguer i no emportar-te sorpreses
- Educació Catalunya planteja canviar les proves de competències bàsiques per fer els seus resultats «científicament comparables» any rere any
- Després de l’aval del TC Puigdemont carrega contra el Suprem i l’acusa d’«estafa democràtica» per no aplicar l’amnistia
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona refinança a llarg termini el 40% del deute de l’Espai Barça