Barcelona Wine Week

BWW, dia 3: tantes històries com cellers

  • L’últim dia del saló vinícola serveix per constatar la importància del retorn a la presencialitat per al món del vi

  • El saló ha rebut més de 18.000 professionals en els seus tres dies de durada i s’han servit 165.000 copes a les seves zones de tast

  • En l’apartat d’activitats, en aquesta última jornada s’ha parlat de varietats de raïm recuperades o vins catalans innovadors

BWW, dia 3: tantes històries com cellers
3
Es llegeix en minuts

En pocs sectors importa tant el discurs com en el món del vi. Per això, en un saló com Barcelona Wine Week, amb 10.000 metres quadrats i més de 650 expositors, el sentit de l’oïda compta tant com el del gust. Perquè és així com es pot conèixer la història de cada celler, més enllà de si és gran o petit, pertany a una o una altra denominació d’origen o té més o menys capacitat de distribució.

Per aquesta raó, la segona edició del saló ­-que ha celebrat avui la seva jornada final al recinte firal de Montjuïc– ha buscat certa igualtat d’oportunitats entre tots els participants, amb un espai dividit entre BWW Lands (per a les DO), BWW Brands (per a marques reconegudes) i un espai dedicat a cellers ecològics i artesans.

La clau de l’èxit en una fira així, per tant, és la capacitat que tingui cada expositor per donar a conèixer la seva essència i personalitat. Cada un la seva, per connectar així amb el comprador que més encaixi amb els seus valors. I és que a BWW es va a escoltar i després a tastar. Si després, a més, s’estableixen acords de negoci, ja és d’excel·lent. En tot cas, les xifres aconseguides durant els tres dies de saló són més que notables: més de 18.000 professionals, 6.600 reunions i 800 noves referències presentades.

Projecció internacional

Projecció internacional«Hem complert l’objectiu de consolidar-nos com el millor punt de trobada, des del qual projectar l’excel·lència i diversitat del vi espanyol al mercat internacional», assegura Javier Pagés, president de Barcelona Wine Week i del Consell Regulador de la DO Cava. Gràcies a això, les 60 denominacions d’origen catalanes i espanyoles que han sigut presents a Barcelona Wine Week, amb espais comuns en els quals s’agrupaven els diferents cellers, han pogut mostrar els seus punts en comú i, alhora, la seva pròpia essència.

«El balanç és positiu, la majoria de cellers estan contents, sobretot amb l’afluència del públic català i internacional, tot i que potser falta atraure encara més compradors espanyols. Però necessitàvem aquest retorn a la presencialitat, perquè el món del vi està basat en la història, la pròpia com a territori i la de cada celler, i necessitem explicar-la», apunta Francesc Olivella, director de la DO Penedès. Avança, a més, que les xifres de producció d’aquest primer trimestre de l’any es comencen a assemblar a les del 2019.

Cellers singulars

A més dels estands de les diferents denominacions i de grans marques com Freixenet o Juvé i Camps, en una cantonada del saló han compartit espai uns 80 cellers independents, moltes dels quals agrupats en l’associació Artisan Wine Attraction. Aquí, és clar, les històries es multipliquen. «Som com una família i busquem teixir una xarxa de petits cellers, amb vins naturals, ecològics i biodinàmics», explica una de les seves impulsores, Pilar Higuero. El seu celler, Lagarde Sabariz, es troba a Galícia, on elaboren vins «disruptius i gairebé fora de la llei» com el seu A Pita Cega, un albariño envellit.

Notícies relacionades

Aquí també es poden trobar cellers tan singulars com Comalats, l’únic celler que hi ha actualment a la comarca de la Segarra (Lleida), situada a 700 metres d’altura a l’Ametlla de Segarra. «Elaborem petites produccions, de cultiu ecològic certificat, que intenten ser divertides, amables i que connecten amb el nostre territori, la Vall del Corb», comenta el seu representant a la fira, Bernat Fuertes. O el celler Bellmunt i Oliver, el primer de Castelló a elaborar vins escumosos naturals, mitjançant mètodes ancestrals i recuperant varietats autòctones de la zona, com l’embolicaire.

A part de l’àrea d’exhibició, una altra de les zones que han marcat el ritme de la Barcelona Wine Week són els espais per al tast, on s’han servit més de 165.000 copes de vi. N’hi havia de tres tipus: els oferts pels expositors, els que formaven part del programa d’activitats i els autoguiats a la barra Wine Tasting Journey – Hidden Grapes, dedicat a varietats minoritàries i referències desconegudes. Aquest ha sigut, de fet, el gran encert de BWW: unir el gran amb el petit, el conegut amb el desconegut, el passat amb el futur. I sota aquesta filosofia, el saló busca el seu camí propi per a l’any que ve, separat d’Alimentaria, i consolidat com la primera gran fira vinícola de l’any a tot Europa.

Raïm recuperat i vins que innoven