SÍMBOL FEMINISTA

Mor 'Rosie la Rebladora', icona de la dona obrera

La treballadora es deia Naomi Parker Fraley i se la va identificar el 2016

Va treballar a la base aèria d'Alameda, Califòrnia, durant la segona guerra mundial

zentauroepp41739939 file   in this oct  31  2007 file photo  a poster showing si180123172844

zentauroepp41739939 file in this oct 31 2007 file photo a poster showing si180123172844 / Eric Risberg

2
Es llegeix en minuts
Raúl Jiménez

Un fons groc amb el lema We can do it -podem fer-ho- i una dona amb una granota blava, el puny aixecat i un llaç vermell amb rodones blanques als cabells. La protagonista és Rosie la Rebladora, una de les icones de la dona treballadora després de la segona guerra mundial als EUA i va morir dissabte passat als 96 anys a Longview, Washington.

El seu nom real era Naomi Parker Fraley i no va ser identificada fins a 70 anys després de la seva participació en la campanya de propaganda americana. "No volia ni fama ni fortuna. Volia la meva pròpia identitat", va explicar Fraley a la revista People el 2016.

Després de Pearl Harbor

"Les dones d'aquest país necessiten icones en aquests temps. Si pensen que en soc una, ja estic contenta", va manifestar la icònica dona a l'entrevista. L'antiga operària americana es va convertir en un símbol de la dona treballadora més endavant, als anys 80.

Amb només 20 anys, Fraley va decidir anar a treballar a la base aèria d'AlamedaCalifòrnia, després de l'atac nipó a Pearl HarborPearl Harbor. En aquell moment començaven les primeres mobilitzacions, els homes deixaven el seu lloc a les fàbriques i s'empenyia les dones a treballar perquè no faltés armament ni munició al camp de batalla.

El professor associat de Comunicació de la Universitat de Seton Hall a Nova Jersey, James J. Kimble, va revelar la verdadera identitat de la dona després de sis anys d'investigació sobre el cas. "Tot el que sabem sobre Rosie la Rebladora és erroni", va explicar al diari The Omaha World Herald fa dos anys. "La investigació es va convertir en una obsessió", va explicar.

La verdadera campanya propagandística dels EUA

Tot i haver passat a la història per ser una de les imatges més reivindicatives per a les dones treballadores, l'objectiu del govern nord-americà amb la seva campanya no era apoderar la dona, sinó reduir els costos de la indústria armamentística i no parar de proveir el seu exèrcit amb material bèl·lic.

Notícies relacionades

La propaganda va ser efectiva des del 1940 fins al 1945, quan les dones van passar de ser el 27% de la mà d'obra a ser el 37%, segons la cadena HistoryHistory. Però més important va ser l'augment del gènere femení en la indústria armamentística, on fins a un 50% dels treballadors eren dones. 

A través de la crida, sis milions de dones van treballar a les fàbriques durant la segona guerra mundial, data de caducitat de la propaganda americana i moment en què van haver de cedir els seus llocs de treball per donar cabuda als homes després de tornar de la guerra.