60 ANYS VOLANT
Bette Nash, l'hostessa de vol més longeva del món
A punt de complir 82 anys, encara segueix en actiu i ajudant a embarcar i desembarcar els passatgers d'American Airlines
American Airlines longest serving flight attendant, Bette Nash (R), 81 years old, greets passengers disembarking from her daily return flight to Boston at Ronald Reagan Washington Airport in Arlington, Virginia on December 19, 2017. /
Quan la carrera d’hostessa de vol de Bette Nash va començar a enlairar-se tenia 16 anys i faltaven dècades per a l’era del selfie. Dwight Eisenhower era president quan la jove assistent de vol va estrenar el seu primer uniforme de faldilla i jaqueta de sastre blau marí per a la ja inexistent aerolínia Eastern Air Lines, el 1957.
Ara, 60 anys i diversos presidents nord-americans després, la longeva hostessa segueix en l’aire amb American Airlines. A punt de complir 82 anys –el dia 31 de desembre vinent–,
Bette Nash és l’hostessa més longeva del món en actiu. Encara segueix ajudant a embarcar i desembarcar els passatgers amb una energia increïble. El seu somriure és tota una institució a bord. Per això tots volen fotografiar-se amb ella.
És l’estrella indiscutible del jet d’Airbus que cobreix la ruta de Washington DC a Boston diverses vegades per setmana. Per a Bette, servir refrescos a bord és la seva vida i, per ara, no pensa en la jubilació, encara que tampoc es veu treballant amb 90 anys (als Estats Units, els pilots s’han de retirar als 65 anys, però la legislació no diu res sobre els auxiliars de vol comercials).
Els passatgers asseguren d’ella que és «molt professional» i que «té una manera de fer les coses de la vella escola», segons recull un reportatge que li dedica el Daily Mail, al qual explica: «Començo el dia a les dues i 10 del matí. Tinc dos despertadors i quan s’apaguen no me’n vaig a dormir, em llevo», diu la veterana hostessa, que viu a Virginia amb el seu únic fill, que està discapacitat.
NOMÉS PER A LES ELITS
Quan Bette va començar en l’ofici, volar era gairebé propietat exclusiva de les elits. «Hi havia molts homes de negocis, i les dones venien amb abrics de pells, amb les seves gales i barrets... No anaven en xancletes i sabatilles, com ara», relata. Però, com ella mateixa diu, «les aerolínies evolucionen contínuament, i un ha d’evolucionar igualment».
Nash, amb 21 anys, quan va començar com a hostessa. /
Nash recorda que, quan va arribar John F. Kennedy a la presidència dels Estats Units, les coses van començar a obrir-se i fins i tot les hostesses van vestir –durant un breu període de temps– pantalons i botes. En aquella època no hi havia safates de plàstic. Les hostesses servien llagosta i ànec, i fins i tot tallaven la carn al passatge. En primera classe els coberts eren de plata, i la vaixella, de porcellana. Treien fins a cinc carros durant el servei del menú.
«ÚNICA HOSTESSA»
«La feina era més dura físicament llavors. Havíem de servir una gran safata de menjar i jo era l’única hostessa de l’avió», va assenyalar Nash a diversos mitjans. En la classe turista venien sandvitxos i llet. A 50 i 15 centaus, respectivament.
Durant algun temps, a principis dels anys 90, la longeva auxiliar també va treballar per a Trump Shuttle, una aerolínia propietat de Donald Trump, l’actual president dels Estats Units.
Notícies relacionadesLa dedicada dona encara reparteix begudes a centenars en lloc de menjars a unes desenes, però segueix encantada amb la seva feina: «Estimo la meva gent, conec els meus clients i sé el que volen».
Segueix a Extra en Facebook
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Desconeixement Cita ITV: compte al testimoni MIL del cotxe si es va matricular a partir del 2008
- Infal·lible El truc casolà per netejar les portes de fusta que ja està de moda
- Els interessos no ho són tot Aquesta és l’edat límit per demanar una hipoteca a Espanya: ¿Ho sabies?
- Alimentació Si veus això a les nous, llença-les immediatament