‘Andá p'allá, bobo’
Joan Laporta reinaugura el Camp Nou estirant-se sobre la gespa

No fa falta ni preguntar-l’hi. Si vostè escriu 'populisme' i 'propaganda', la intel·ligència artificial li respon: «El populisme és una estratègia o corrent polític que apel·la directament al ‘poble’ o a la ‘gent comuna’, en oposició a una ‘elit’ percebuda com a corrupta o distant. La propaganda és una forma de comunicació persuasiva, utilitzada massivament per modelar l'opinió pública i obtenir suport per a una causa, ideologia o política. Els dos conceptes estan intrínsecament lligats, ja que els líders populistes solen emprar tàctiques de propaganda per difondre els seus missatges, manipular la informació i mobilitzar els seus seguidors, sovint a través de canals de comunicació directa com les xarxes socials».
Més clar, l'aigua. Joan Laporta, malgrat no tenir ni ell ni els seus directius diners i/o propietats suficients amb què avalar i accedir a la presidència del FCBarcelona, va guanyar, va arrasar, en les últimes eleccions, comptant amb el recolzament de 30.184 socis. I per a ells governa.
La migdiada de Joan Laporta sobre la gespa de l’Spotify Camp Nou és un clar missatge per als tècnics d’Urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona: «Podeu veure que l’obra està acabada, la gespa en estat de migdiada i tot preparat per jugar, ja esteu trigant a donar-nos el permís».
Li importa molt poc la resta de massa social blaugrana. Laporta el que vol és mantenir aquesta bossa de vots i a fe que ho està aconseguint, no només anestesiant-los amb el seu populisme i propaganda, sinó havent contractat un entrenador que li ha sortit de cine i explotant en la seva màxima expressió l’herència del passat, un planter fabricat pel Barça, en efecte, i reforçat pels tècnics de la junta directiva de Josep Maria Bartomeu.
Laporta, no només considera que el club és seu, sinó que el seu comportament demostra, en efecte, que se’n sent l’amo. I no només perquè s’ha envoltat, després de canviar el Codi Ètic, de familiars, amics, recomanats i enxufats, sinó perquè la connexió amb els seus votants, partidaris del pit i collons, del contra tots i contra tot i, sobretot, indiferents al caos econòmic que està generant aquesta junta, que ha endeutat el club, com a mínim, fins al 2050 i viu pendent de la misericòrdia dels poderosos inversors liderats per Goldman Sachs i JP Morgan, li permetria avui mateix (no sé si demà) arrasar, de nou, en les eleccions vinents.

Joan Laporta estirat sobre la gespa de l’Spotify Camp Nou, amb part del seu seguici. /
El gest d’ahir a l’organitzar un pícnic sobre la gespa de l’Spotify Camp Nou, estirar-se sobre l’herba al mateix centre del terreny de joc amb el fotògraf oficial del Barça fent-li fotos i part del seu seguici gravant-lo en els seus mòbils, demostra la magnitud i el poder del cap, de l’amo. Ningú, cap soci, sap quan podrà tornar al seu estadi, del qual, en teoria, continua sent propietari, però Laporta i el seu nucli dur ja han disfrutat d’un dia de festa i catifa verda.
275 dies després i 275 milions d’euros estalviats (de penalització) per part de Limak, la constructora turca que continua sense complir el promès, Laporta i el moll d’aquest Barça familiar va preparar un parany a l’Ajuntament de Barcelona, que continua entotsolat sense entendre de què va aquesta pel·lícula.
Res, absolutament res i, molt menys, la fotografia i el vídeo gravat des de la grada, que mostra un Laporta fent la migdiada sobre la gespa, està improvisat. No és, no, una imatge robada per algun paparazzi o obrer turc, ¡ni parlar-ne!, el club té un nombrosíssim, gairebé escandalós, departament de comunicació amb un munt de caps, que van preparar amb cura la curiosa escena.
Pressionar, tensar
La imatge, en efecte, forma part de la tesi expressada pel mateix president al justificar la pífia del vídeo del timbaler del Bruc: cal pressionar, cal tensar la situació, altrament l’obra no avançarà en la mesura de les nostres necessitats.
La migdiada sobre la gespa, al marge de ser una segona part d’aquella popular i televisada botifarra a l’Aràbia Saudita a l’aconseguir, de la mà del CSD, la inscripció de Dani Olmo i Pau Víctor, és un clar missatge als arquitectes, enginyers, tècnics i experts d’Urbanisme: «Podeu veure i comprovar que l’obra està acabada, la gespa en estat de migdiada i tot preparat per jugar, ja esteu trigant a donar-nos el permís».
Repeteixo, és possible que a uns quants ens sembli una imatge esperpèntica, digna d’una república ‘bananera’, però als 30.184 socis que van votar Laporta els entusiasma l’escena. Fa setmanes, per més pífies que hagi protagonitzat el govern culer, que Laporta i el seu seguici estan preparant, no ja la reinauguració del Camp Nou, l’obra del ‘ser superior’ blaugrana, sinó les pròximes eleccions.
Populisme i propaganda. Estem a hores, a dies, que Limak i Laporta considerin un rotund èxit tornar a l’Spotify Camp Nou amb, de moment, 275 dies de retard i havent perdonat als incomplidors 275 milions d’euros.
Laporta ja ha fet una migdiada sobre la gespa de l’Spotify Camp Nou i això és l’important, poc importa que el soci no sàpiga on haurà d’anar a veure, si és que hi va, el Barça-València del 14 de setembre si, per fi, a l’Spotify, al Johan Cruyff, a Montjuïc o a Montilivi (Girona).
Repeteixo, com tantes altres coses, la legió que segueix el ‘timbaler’ del Bruc ja ha oblidat que li van prometre tornar a l’estadi, pel 125è aniversari del club (29 de novembre del 2024), al desembre amb la visita de l’Atlètic, al febrer en la segona ronda de la Champions, al maig contra el Vila-real i van ser convocats, per vídeo i bafles, per al Gamper-2025.
Notícies relacionadesPopulisme i propaganda. Estem a hores, a dies, que Limak i Laporta considerin un rotund èxit (la migdiada d’ahir així ho certifica) tornar a l’Spotify Camp Nou amb, de moment, 275 dies de retard i havent perdonat als incomplidors 275 milions d’euros.
Qui sap si el pròxim anunci, el pròxim vídeo del president, l’anunci de la pròxima data, arrencarà amb una imatge de Laporta despertant del seu somni, desvetllant-se sobre la gespa de l’Spotify Camp Nou. Atents a la pantalla.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Tractament de residus Espanya retarda el retorn d’envasos per la complexitat de la gestió
- Festival de cine de Venècia Julia Roberts revifa el debat sobre el feminisme a la Mostra
- Nou curs polític El Govern reduirà la massa forestal de Catalunya per prevenir incendis
- Xarxa ferroviària El replegament de Renfe a Avlo, nou revés per a la credibilitat de Talgo
- L’agenda cultural de tardor (2) La temporada expositiva a BCN es rendeix a Miró, Armengol i Rodoreda
- El consell d’un conegut empresari per triomfar en els negocis: "No hi ha res que generi més rebuig que algú sense personalitat"
- Tambors de guerra El pols entre els Estats Units de Trump i la Veneçuela de Maduro dispara la tensió al Carib sud
- Sector clau a Ciutat Vella Tallers, el carrer comercial del Raval que ja gairebé cotitza a preus del Gòtic a Barcelona
- Israel Sancions comercials, científiques o una flota internacional contra el bloqueig: propostes europees per salvar Gaza
- RAYO-BARÇA (DIUMENGE, 31; 21.30 H) Flick insisteix: «He parlat amb Fermín, estic convençut que es quedarà, el seu cor és del Barça»