La fórmula 1 encara creu en Catalunya

Els EUA disfruten en l’actualitat de tres grans premis del ‘Gran Circ’ i Itàlia compta amb dos. Per contra, Alemanya, França i Bèlgica s’han quedat sense carrera amb l’arribada de l’Aràbia i Qatar.

La fórmula 1 encara creu en Catalunya

LAURA LÓPEZ ALBIAC

3
Es llegeix en minuts
LAURA LÓPEZ ALBIAC

La fórmula 1 arribarà a Madrid a partir del 2026, 45 anys després de l’última carrera, disputada al Jarama el 1981. I això, segons va admetre el CEO del campionat, Stefano Domenicali, no ha de comportar l’exclusió de la prova de Catalunya, el dirigent fins i tot va admetre negociacions per renovar un compromís que acaba, precisament, el 2026.

Després de mesos d’especulacions, l’anunci oficial de l’arribada de la fórmula 1 a Madrid va tenir lloc ahir en un multitudinari esdeveniment que va reunir a les principals institucions de la Comunitat i a més 500 convidats al pavelló número 2 d’Ifema. Els cartells promocionals que rebien els assistents ja revelaven dos detalls significatius: la denominació com a Gran Premi d’Espanya i la durada del contracte per deu temporades: 2026-2035.

L’acte, que va arrencar amb aires de flamenc i una versió personalitzada de l’himne de la fórmula 1, va comptar amb el CEO del campionat, Stefano Domenicali, la presidenta de la Comunitat de Madrid, Isabel Díaz Ayuso; l’alcalde de Madrid, José Luis Martínez-Almeida, i el president d’Ifema, José Vicente de los Mozos, principal impulsor de la tornada dels monoplaces a la capital. Les autoritats locals van posar en relleu que el gran premi no "li costarà ni un cèntim al contribuent", al tractar-se d’una inversió cent per cent privada i que aportarà un retorn econòmic xifrat en 450 milions d’euros anuals, a més de 8.500 llocs de treball i altres tants indirectes en cada edició.

En la primera, prevista el 2026, el nou GP d’Espanya a Madrid haurà de coexistir amb el que se celebra al Circuit de Barcelona-Catalunya des de 1991 i que, segons els plans de l’F-1, hauria de canviar la seva denominació, potser recuperant el GP d’Europa al calendari, o bé com GP de Catalunya. La gran incògnita resideix en el que passi a partir del 2027. Pere Aragonès ni de bon tros renuncia a l’esdeveniment després de 33 anys al Circuit: "Esperem que l’F-1 continuï aquí uns quants anys més. Estem treballant amb ells i la sintonia és bona", insisteix.

Domenicali va enaltir el "període increïble que travessa l’F-1, una autèntica febre per aquest esport" i va remarcar: "Cada vegada més ciutats volen tenir un gran premi. La resposta d’Espanya és increïble i en això han tingut molt a veure els seus dos pilots Carlos Sainz i Fernando Alonso. Espero que això sigui un estímul perquè Fernando continuï", va dir l’italià, que en la seva etapa al capdavant de Ferrari va coincidir amb el pilot asturià.

Domenicali va voler aclarir que la irrupció de Madrid no significa necessàriament l’adeu de Barcelona, contradient-se a si mateix, ja que sempre va mantenir que "difícilment" acolliria dos grans premis en aquest país. I va continuar: "Per evitar dubtes, el fet que siguem a Madrid no exclou el fet que puguem quedar-nos a Barcelona en el futur. ¿Per què no dos grans premis a Espanya? Hi ha converses per veure si realment podem ampliar la nostra col·laboració amb Barcelona, amb qui en tenim una de molt bona", va afirmar en un grupet amb els mitjans.

"Espanya era un mercat que fa tot just un parell d’anys no estava en el centre dels nostres ulls. Ara és molt important. Firmem un nou acord pels drets televisius amb DAZN fins a almenys finals del 2026. És un bonic problema tenir diverses ciutats, algunes al mateix país, que vulguin allotjar un gran premi. Mostra el valor de la nostra proposta", va concloure Domenicali.

Aragonès, president de la Generalitat, continua evitant obrir un enfrontament amb Madrid i va tornar a manifestar ahir que es negocia per mantenir a Catalunya en el Gran Circ: "Continuem treballant per estendre més enllà del 2026 un campionat que fa més de 30 anys que es desenvolupa aquí", va insistir.

Compromís de l’Ajuntament

Notícies relacionades

Mentrestant, l’Ajuntament de Barcelona, en una resposta oficial, va assegurar ahir que està obert a "incrementar l’aportació econòmica actual per garantir la competitivitat de les instal·lacions de Montmeló". El 2016, Barcelona va aportar al circuit de Montmeló dos milions d’euros.

Encara pendent d’homologació per la FIA, el traçat utilitzarà els vials d’Ifema i Valdebebas. Totes les infraestructures estaran dotades de l’última tecnologia i avançats sistemes de seguretat i comunicació, generant espais inèdits com "un pàdoc cobert climatitzat únic al Mundial". Respecte a la capacitat d’assistència, s’estima començar amb 110.000 espectadors, per depassar els 140.000 el cinquè any.