Ral·li Dakar 2022
Carlos Sainz guanya l’etapa més complicada del Dakar
El pilot espanyol conquereix el seu segon triomf parcial d’aquesta edició en cotxes, en què el qatarià Al-Attiyah acaricia la victòria
Sunderland es val de l’estratègia per posicionar-se a un pas de conquerir el segon Dakar en motos
L’espanyol Carlos Sainz (Audi) ha conquerit aquest dijous l’etapa més complicada, a priori, del Ral·li Dakar, el seu segon triomf parcial d’aquesta edició, en què el francès Sébastien Loeb (Bahrain Raid Xtreme) ha retallat en més de quatre minuts el desavantatge respecte al líder, el qatarià Nasser al-Attiyah (Toyota), que té a la mà el títol.
La victòria final es resoldrà aquest divendres en una etapa especial de 164 quilòmetres, entre Bisha i Jiddah, ja sense dunes, i Al-Attiyah la té a tocar, ja que l’afrontarà amb un ampli avantatge, pròxim a la mitja hora (28’19’’), després d’haver vigilat Loeb.
L’alsacià, segon en l’onzena etapa, no ha arribat a comprometre el triomf de Sainz, que ha superat totes les dificultats que se li han presentat i ha firmat un altre triomf per a l’híbrid d’Audi, que es prepara, com va anunciar dimecres el seu company d’equip Stéphane Peterhansel, per assaltar el títol el 2023.
Peterhansel, l’endemà de la seva victòria 49a en cotxes al Dakar, a una del rècord d’Ari Vatanen, ha hagut d’obrir pista. Per davant, una etapa amb moltes dunes toves i trampes de navegació.
El líder, Al-Attiyah, com en les jornades anteriors, s’ha dedicat a defensar el marge de 32’40’’ sense córrer gaires riscos i amb la vista posada en Sébastien Loeb, el seu perseguidor més immediat.
Navegació complicada
La navegació ha sigut complicada al desert, també a l’hora de traslladar els temps per cada pas de control. L’argentí Lucio Álvarez comandava l’etapa als 42 quilòmetres, sense crono de referència per a Carlos Sainz.
L’espanyol sí que ha aparegut en el segon, el dels 127 quilòmetres, i, a més, per encapçalar la relació de cotxes amb més d’un minut d’avantatge sobre el sud-americà, amb Nani Roma (Bahrain Raid Xtreme), tercer. El català ha firmat una gran obertura de la penúltima jornada del Dakar. Tot estava molt junt, amb més de 20 vehicles en 10 minuts.
Entre Loeb i Al-Attiyah, que no podien seguir llavors el ritme de Sainz, hi havia minut i mig a favor de l’alsacià, gairebé en l’equador del dia, quan faltava del terreny perillós.
Sainz ha mantingut l’avantatge respecte a Lucio Álvarez, però Loeb ha pressionat tant com ha pogut i s’ha situat a 1’46’’ del pilot d’Audi. Al-Attiyah navegava entre dunes a 2:20 del nou cops campió de ral·lis.
El ‘Matador’ ha aguantat ‘Séb’ i ha celebrat la seva segona victòria parcial, la quarta d’un Audi híbrid al Dakar.
Cinc primers de classificats de l’onzena etapa:
1. Carlos Sainz (ESP-AUDI) 3h29’32’’
2. Sébastien Loeb (FRA-Bahrain Raid Extreme) a 2’21’’
3. Lucio Álvarez (ARG-Toyota) a 3’30’’
4. Stéphane Peterhansel (FRA-Audi) a 5’54’’
5. Nasser Al-Attiyah (CAT-Toyota) a 6’42’’
Sunderland, a un pas de la victòria en motos
Quant a les motos, el britànic Sam Sunderland (GasGas) està a un pas d’aconseguir la segona victòria general al Ral·li Dakar (va guanyar el 2017) després d’haver fet valer l’estratègia en l’onzena i penúltima etapa, en què l’argentí Kevin Benavides (KTM) ha passat de les llàgrimes de la vigília al somriure d’un triomf parcial.
El pilot sud-americà, campió del 2021, s’ha reenganxat al Dakar gràcies al nou reglament de la Federació Internacional de Motociclisme, amb 16 hores de penalització després d’haver d’abandonar l’etapa 10 per un problema mecànic, i ha sigut l’únic que ha pogut millorar en meta el registre de Sunderland.
El de Southampton, de 32 anys, ha marcat un ritme imponent en l’especial que ha començat i ha acabat a Bisha i, després de succeir en el liderat el seu cunyat, el francès Adrien van Beveren (Yamaha), ara només té pendent la missió de controlar l’última etapa, de menys de 200 quilòmetres, amb l’hàndicap que aquesta vegada sí que haurà d’obrir pista.
Això li ha tocat a Toby Price (KTM), guanyador dimecres, en l’etapa que es presentava com la més dura del Dakar. Els que obrien pista, entre els quals, l’espanyol Joan Barreda (Honda), s’han vist molt perjudicats i han perdut totes les opcions de títol.
La dificultat de Barreda
Barreda, que en la desena jornada es va veure perjudicat per una sanció de dos minuts, ha sortit des de la tercera plaça, i a 8’47’’ del líder, el francès Adrien van Beveren, qui comptava amb un marge de 5’15’’.
L’austríac Matthias Walkner (KTM), que havia perdut el liderat –ha passat a la quarta plaça en la general, a 8’24’’–, i Sunderland –tercer per darrere del xilè Quintanilla (Honda) i a 5’59’’– tenien avantatge per protagonitzar la remuntada al sortir des de la vint-i-sisena i dissetena posició, respectivament.
L’estratègia era clara per a tots dos. Walkner comptava, a més, amb la cobertura del vigent campió, Kevin Benavides, en el seu reenganxament al Dakar.
L’austríac ha marcat el millor temps en el primer punt de control (km 43), amb 24 segons sobre Sunderland i 47 respecte a Quintanilla. Van Beveren ja perdia 13’09’’ i el liderat, que passava en mans del xilè. Barreda, que ha competit amb una lesió de clavícula, perdia 2’04’’.
El castellonenc s’enfrontava a una situació més difícil si és possible. Després d’haver deixat enrere Price i l’argentí Luciano Benavides (Husqvarna), li tocava obrir pista i al pas pel quilòmetre 127 cedia 9’01’’ respecte al millor temps, el de Sunderland. Quintanilla perdia 2’48’’ i el britànic agafava el relleu en la general provisional. No l’ha deixat anar.
Triomf de Benavides
El de GasGas ha mantingut el tipus, mentre que Barreda s’ha quedat sense opcions de lluitar per les primeres posicions. El seu Honda estava a 13’39’’ als 169 quilòmetres. Kevin Benavides anava segon en l’etapa a 25 segons de Sunderland i Walkner era quart a 3’45’’. Quintanilla també començava a dir adeu a les possibilitats de triomf, a gairebé set minuts.
Com un rellotge, a velocitat de creuer, Sunderland, que aquest any havia guanyat la vuitena etapa i ja havia estat sis etapes al capdavant de la general (totes entre la segona i la novena menys la setena), s’ha mostrat intractable excepte per a Benavides, que s’ha emportat el triomf parcial per quatre segons.
Barreda ha perdut més de 25 minuts –és cinquè en la general a 27’54’’– i Walkner ha sigut quart a 4’54’’, una posició pitjor que la que té en la classificació del Dakar, en què està al podi a 7’15’’ de Sunderland, però a només 23 segons de Quintanilla, segon amb un desavantatge de 6’52’’ respecte al britànic.
Cinc primers de classificats de l’onzena etapa:
1. Kevin Benavides (ARG-KTM) 3h30’56’’
2. Sam Sunderland (GBR-GasGas) a 04’’
3. Joaquim Rodrigues (POR-Hero) a 2’26’’
Notícies relacionades4. Matthias Walkner (AUT-KTM) a 4’54’’
5. Ricky Brabec (EUA-Honda) a 5’22’’.
- Avui al matí Cues en la inauguració de la nova botiga de Nude Project a Barcelona: «He dormit al carrer per ser el primer»
- Guerra a l’Orient Mitjà El ministre d’Exteriors de l’Iran es reuneix amb líders pakistanesos en preparació d’una possible segona ronda de negociacions amb els EUA
- Reunits a Puigvert d’Agramunt Uns 70 alcaldes de la Catalunya rural demanen canvis urbanístics per «fomentar l’arrelament» als pobles
- Calendari laboral Sabadell acaricia dos ponts festius seguits, amb un superpont abans de les vacances només per a qui pugui agafar-se dies
- Guerra a l’Orient Mitjà ¿Què se sap de les negociacions entre els EUA i l’Iran a Islamabad?
