augmenta l'ús d'aplicacions i vídeos de YouTube

El fitnes 'online' creix amb el tancament de gimnasos

El Govern va decretar el tancament de les instal·lacions esportives per frenar la propagació de la Covid

Davant la impossibilitat d'utilitzar les instal·lacions esportives, les aplicacions per al mòbil aporten solucions per poder seguir practicant esport

El fitnes 'online' creix amb el tancament de gimnasos

JORDI COTRINA

Es llegeix en minuts

Gairebé dues setmanes després del tancament d’instal·lacions esportives decretat per la Generalitat per frenar l’avenç de la Covid, la pràctica d’exercici físic no decreix però els gimnasos no deixen de patir les conseqüències del cessament de la seva activitat. Cada vegada més persones busquen solucions per continuar entrenant i basen els seus entrenaments en vídeos d’internet i aplicacions.  

Un estudi realitzat sobre 14.000 persones d’entre 18 i 64 anys per una marca de roba esportiva conclou que un terç dels enquestats a tot el món fan ara més exercici que abans que comencés la crisi sanitària global derivada de la Covid. Aquesta xifra, a Espanya, correspon al 32% dels enquestats. En aquest sentit, davant la impossibilitat de fer ús de les instal·lacions esportives habituals, han assegurat haver aprofitat recursos per adaptar les seves rutines esportives a l’espai disponible a casa.

Amb el confinament domiciliari de primavera, milions de persones ja van obrir les seves portes a ‘influencers’ i ‘apps’ d’entrenament i van aprendre a adaptar les seves rutines habituals a les seves noves realitats. Tant és així, que fins i tot empreses de sectors diversos com Apple han vist un filó de negoci en aquesta tendència social i han llançat el seu propi servei de subscripció per entrenar des de casa.

Entre les aplicacions més descarregades en l’Apple Store, hi ha ‘softwares’ d’entrenament com Freeletics o Nike Trainig Club, però cada esportista pot trobar la seva aplicació ideal per guiar-lo en el seu entrenament. D’altra banda, una altra font important d’idees d’entrenament són els vídeos de Youtube. ‘Influencers’ com Vikika Costa, Patry Jordán o Fausto Murillo han vist com el seu material d’entrenament és cada vegada més utilitzat per persones amb perfils molt diversos per posar-se en forma.

Els gimnasos miren d’adaptar-se

Molts gimnasos, centres esportius i escoles de ball han mirat d’adaptar-se al nou escenari oferint activitats ‘online’ mitjançant directes d’Instagram, Youtube i fins i tot plataformes de ‘streaming’ privades. Així es desprèn, segons l’enquesta realitzada a més de 1.000 centres esportius espanyols per part de l’International Fitness Observatory (IFO), que el 71% dels centres va oferir classes ‘online’ durant el confinament i molts ho continuen fent en aquesta segona onada de tancaments.

Aquesta fórmula permet a alguns gimnasos esquivar alguns efectes econòmics del tancament i mantenir els seus socis involucrats. El sector del fitnes tradicional es veu seriosament afectat pels efectes conjunturals de la pandèmia. El 2020 els centres esportius facturaran de mitjana un 53% menys respecte al 2019 i hauran d’assumir unes pèrdues de 1.246 milions d’euros. Aquestes xifres posen de manifest que el 44% dels centres tindran problemes per continuar obert, segons dades de la Federació Nacional d’Empresaris d’Instal·lacions Esportives (FNEID).

Et pot interesar

Des de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (Ufec) asseguren que els centres esportius estan registrant un degoteig de baixes dels seus socis des del març, que van des del 25 al 40% del total dels seus usuaris. «El tancament de gimnasos és una mesura desproporcionada, a tot Espanya només el 0,28% dels contagis s’ha donat en un entorn esportiu i la traçabilitat i les mesures d’higiene són màximes», asseguren des d’Ufec. 

Molts centres van realitzar grans inversions a principis d’estiu, durant la reobertura de l’esport, per poder complir les exigències del Govern quant a higiene i prevenció, però ara no poden amortitzar-les després del tancament ordenat per l’executiu català.