Contingut d'usuari Aquest contingut ha estat redactat per un usuari d'El Periódico i revisat, abans de publicar-se, per la redacció d'El Periódico.
"La mort d’una persona pot ser l’inici d’una vida millor per a moltes altres"
EFE
Francesc Pibernus
Ara que s'han complert 50 anys de la mort del dictador Francisco Franco, molts dels qui ja hi érem tornem, inevitablement, a aquell 20 de novembre de 1975. Jo tenia 9 anys, feia quart de l’antiga EGB i, com cada matí, esperava l’autobús per anar a escola. Aquell dia, però, el xofer ens va dir que podíem tornar a casa: Franco havia mort i les classes quedaven suspeses.
Entretots
Han passat cinc dècades i el país ha canviat profundament. Als 9 anys, la política era un món llunyà, i paraules com "dictadura", "democràcia" o "llibertats individuals, col·lectives i nacionals resultaven inabastables. Amb el temps, però, he entès que viure aquell moment va ser, en certa manera, una sort. Els infants i joves d’avui, feliçment, no han conegut què significa que la vida s’aturi per la mort d’un sol home, ni han vist com la programació de l’únic canal de televisió s’omplia d’una mateixa imatge, ni han sentit plors davant del fèretre d’algú que molts ni tan sols havien conegut.
Aquests records m’han acompanyat tota la vida i han contribuït, sens dubte, a forjar la meva mirada sobre el país i sobre la política. Perquè, per imperfecta que sigui, qualsevol democràcia és infinitament preferible a una dictadura. I perquè una vida sense llibertat -una vida viscuda amb por- difícilment pot ser una vida digna. No ho vaig comprendre amb 9 anys, però ara ho tinc clar: de vegades, la mort d’una sola persona pot ser l’inici d’una vida millor per a moltes altres.
Participacions delslectors
"Pertenecer a una comunidad implica sacrificio"
Cloe Contel Sant Boi de Llobregat
"La muerte de alguien perverso se celebra cuando muere, y basta"
Luis Fernando Crespo Las Rozas de Madrid
Mésdebats
el problema de la vivenda
- L’economista Xavier Sala i Martín, sobre els salaris baixos a Espanya: “Mentre la productivitat vingui dels immigrants, no pujaran”
- Queixes per les despeses del ‘Santi’ i la ‘Paqui’
- Nadia Comaneci: "Em van posar un 10, però sempre vaig pensar que ho podria haver fet millor"
- L’UCO revela la presumpta doble vida de Cerdán amb 6 milions en comissions
- Desenes d’àvies cuineres recuperen 300 receptes en perill
- Gràcies al GPS Li roben el patinet a Igualada, el troba a través del seu GPS i s'enfronta al lladre per recuperar-lo
- TELECOMUNICACIONS Telefónica concentra més de 5.000 acomiadaments només en els eros de les seves tres principals filials a Espanya
- Tercer baròmetre de l’any Junts atribueix al PSC una «operació enquesta» després del resultat del CEO que l’iguala a Aliança Catalana
- Baròmetre de la Generalitat Enquesta del CEO: El PSC baixa, ERC es col·loca segona i Aliança Catalana empata amb Junts en la tercera plaça
- 'El segon cafè' de La 2Cat L’Editorial de Cristina Villanueva: Europa en veu baixa
