Entendre-hi + amb la història

El feminisme i les Spice Girls

Fa 25 anys les Spice Girls presentaven el seu primer senzill, ‘Wannabe’, que es va convertir en tot un himne generacional. Va arribar al número 1 de les llistes de 30 països. Però va ser molt més que una cançó d’èxit.

zentauroepp40932129 gente spice girls instagram171113173836

zentauroepp40932129 gente spice girls instagram171113173836

3
Es llegeix en minuts
Xavier Carmaniu Mainadé
Xavier Carmaniu Mainadé

Historiador

ver +

Fa 25 anys a les ràdios de mig món no deixava de sonar una enganxosa cançó d’un nou grup. El tema es deia ‘Wannabe’ i era el primer single de les Spice Girls, una formació que va donar una bona remenada al britpop. Van ser motiu de menyspreu per part de determinades elits intel·lectuals i culturetes, però alhora van tenir una forta influència entre les noies de classe mitjana del Regne Unit.

Quan, el 1994, els mànagers Herbert van començar els càstings per crear una ‘girl band’ per competir amb els grups de nois que feien embogir les adolescents, ni s’imaginaven que el tret els sortiria per la culata. Va resultar que les cinc noies escollides no eren marionetes, sinó que tenien criteri i opinió pròpia, fins al punt que al cap d’un any van trencar amb ells. Vivien, treballaven i componien juntes. De fet, els temes estan firmats amb el nom de totes les components per no excloure’n cap dels drets. La cançó més famosa va ser la primera: ‘Wannabe’. Es va convertir en tot un himne. A diferència d’altres temes pop, aquest posava l’amistat per davant de la parella. «Si vols el meu amor, has d’estar amb els meus amics», diu un dels fragments més taral·lejat del tema. Al videoclip se les veu entrar com un remolí en una espècie de festa, on arriba gent molt empolainada. Elles, mentre canten i ballen, ho posen tot potes enlaire. Just el que va passar des d’aquell primer moment. Es van convertir en un símbol del que s’anomenava ‘girl power’. El terme havia nascut dins del moviment punk britànic a principis dels 90 i les Spice Girls el van convertir en ‘mainstream’. Cert, era un producte de màrqueting pensat per vendre discos, entrades i marxandatge. Però va resultar ser més coses. La majoria d’elles eren de famílies treballadores, que van saber connectar amb un tipus de noies a qui no arribava el feminisme sorgit dels cercles acadèmics i polítics. De sobte, joves dels cinc continents aprenien lletres de cançons com ‘Too much’, on se senten frases com: «¿Quina part de ‘no’ no has entès». Un «‘no’ és no» com una catedral.

I clar, també es van trobar amb els mascles alfa del negoci de la música. El 1997, Liam Gallagher, dels Oasis, va rebutjar anar a la cerimònia dels Brit Awards perquè, segons va declarar a la premsa, si es creuava amb les Spice Girls els donaria una bufetada. Per això, quan el quintet va recollir el premi al millor single de l’any, Mel C no es va tallar ni un pèl i agafant el micro pel seu compte, li va respondre: «Només vull dir una cosa al Liam. Vine aquí i prova-ho, si ets tan dur».

Durant dos anys, les Spice Girls van ser les reines del pop, però mentre arrasaven en vendes, la crítica les trinxava i considerava un producte comercial més.

Notícies relacionades

El 1999, una de les seves integrants, Victoria, es va casar amb el futbolista David Beckham i la parella es va convertir en habitual protagonista de les revistes del cor. La vida de les altres membres del grup també va començar a interessar més que la seva música. No és casualitat que passés. Aquest mateix 2021, les professores nord-americanes Kelsi Whipple i Renita Coleman han publicat una investigació sobre els estereotips femenins als mitjans d’informació musical dels EUA. Els resultats són tristament previsibles. Per començar, la majoria de notícies estan protagonitzades per músics homes i, en cas que les que hi surtin siguin dones, se’ls dispensa un tracte molt diferent. Per començar, es parla més de les seves situacions personals (relacions sentimentals, casaments, etc.) que dels seus projectes professionals. A més, el redactat dels textos sol incloure comentaris i valoracions sobre el seu aspecte físic. i ¡oh, sorpresa! Les fotografies per il·lustrar els articles són molt més sexualitzades que quan es tracta dels seus col·legues homes. Si això passa ara, el que passava fa un quart de segle era igual o pitjor. De fet, el premi que van guanyar les Spice Girls als Brit Awards, dels 10 nominats elles eren l’únic grup femení. La resta eren homes.

Les Spice Girls es van dissoldre el 2001, però les seves cançons es van quedar gravades en la memòria col·lectiva de les nenes i noies de tota una generació que van començar a aprendre què era el ‘girl power’.

Clixés i etiquetes