AVANÇ ELECTORAL
¿Quan seran les eleccions catalanes?
Inhabilitat Torra, s'obren quatre mesos d'interinitat fins a la celebració de comicis a Catalunya

torrent2ok
El Tribunal Suprem ha ratificat la inhabilitació de Quim Torra com a president i amb això situa Catalunya davant quatre mesos d’interinitat fins a la celebració de les eleccions autonòmiques. Unes eleccions que, si s’esgoten tots els terminis possibles sense haver aconseguit una investidura, tindran com a data el 14 de febrer del 2021.
El compte enrere cap a les urnes comença el dia que es faci efectiu l’«acte equivalent» a la primera votació d’investidura, passats els 10 primers dies des de la inhabilitació. El termini de dos mesos començarà el 21 d’octubre i finalitzarà el 21 de desembre.
Una altra circumstància que pot influir en la data de la convocatòria és la situació de la pandèmia de coronavirus.
El calendari
De moment, el calendari és el següent:
1. Al constatar Torrent que no hi ha cap candidat per a la investidura, el 21 d’octubre es publicarà el decret que activa el rellotge dels comicis. Es tracta d’un «acte equivalent» a una primera votació d’investidura.
2. A partir d’aquí, si en el termini de dos mesos (és a dir, fins al 21 de desembre) no apareix cap candidat o ningú supera la investidura, el 22 de desembre es convocaran eleccions automàticament.
3. Torrent firmarà el decret de dissolució del Parlament i la convocatòria d’eleccions.
4. La campanya electoral tindrà lloc del 29 de gener al 12 de febrer.
5. El 13 de febrer serà jornada de reflexió.
Aval dels lletrats
Els lletrats del Parlament van emetre un informe en el qual recomanaven que Torrent activés «sense demora» el rellotge electoral si no hi havia un candidat a la investidura, o bé si el postulant no reuneix els recolzaments necessaris per ser investit després de la inhabilitació de Torra. Els lletrats van considerar que no és necessària la convocatòria d’un ple per anunciar l’absència de postulant a la Generalitat.
Unes eleccions a què l’independentisme s’enfronta amb tensions internes. En el seu comiat, Torra va instar a plantejar aquests comicis com un plebiscit. Una cosa a què ERC es nega.
Cinquens comicis des del 2010
Seran els cinquens comicis catalans des del 2010, l’any de la sentència de l’Estatut, que coincideix precisament amb l’últim en què no hi va haver un avanç electoral a Catalunya. L’any passat els catalans van tenir cites amb les urnes per a les dues generals del 28 d’abril i el 10 de novembre, i les europees i municipals del 28 de maig.
- TURISME DENTAL Alerta sobre la nova moda de viatjar al Marroc a la recerca del somriure perfecte: «És una temeritat»
- Successos Mor un menor de dos anys en quedar-se tancat dins d'un cotxe a Valls
- Ocupació pública El Govern aprova aquest dimarts la pujada salarial del 0,5 % pendent per als funcionaris, segons CCOO i UGT
- Rellotge biològic masculí La ciència confirma que l’edat del pare és clau en el desenvolupament del fetus i la salut del nadó
- 14. Fernández Borbalán i un CEO corporatiu lideraran el nou CTA remodelat al gust del Reial Madrid i els clubs
- Sèries 'Desaparegut', el fenomen que ha arribat al número 1 de Netflix: "Mai m’hauria imaginat que l’èuscar m’obriria camí com a actor"
- La UE debatrà de nou l’oficialitat del català el 18 de juliol
- Joan Carles I es reivindica amb unes memòries després de cinc anys d’‘autoexili’
- La consellera de Salut, en contra d’ampliar el Prat
- Els convocants afirmen que tres de cada quatre jutges i fiscals secunden l’aturada