El Periódico de l'Eixample

Eixample

Eixample

Floridablanca-Urgell: l’encreuament on s’amunteguen la vella i la nova mobilitat de Barcelona

  • Autobusos, bicicletes i cotxes saturen una intersecció que intimida alguns veïns: «¡És caòtic!», expliquen alguns transeünts

  • El carrer Floridablanca va ser un dels inclosos en un estudi del Govern espanyol per reduir el trànsit a l’entramat de l’Eixample

Saturación de todo tipo de vehículos en el cruce Floridablanca con Urgell

Saturación de todo tipo de vehículos en el cruce Floridablanca con Urgell / ALVARO MONGE

2
Es llegeix en minuts

Set de la tarda d’un divendres. Set cotxes aparcats a l’encreuament de Floridablanca amb Urgell –al costat muntanya-Besòs, com es diu a Barcelona– dibuixen una sanefa al voltant de la vorera. Al costat oposat de l’encreuament, dos cotxes i dos furgons més delimiten la calçada.

Al semàfor, de sobte vermell, un pare protegeix els seus fills mentre acaben de creuar el carrer: no els ha donat temps. Per sort, un motorista crida a la calma al ramat darrere seu, deixen anar l’accelerador i les criatures creuen el carrer. Puja un autobús. Baixen quatre patinets. Tot això alhora.

Un dilluns a les nou del matí la imatge és similar. Una vintena de motos i les mateixes bicicletes aparcades en la intersecció, repartidors de menjar, un altre autobús i més cotxes. «És constant, ja hi estic acostumat», recalca el dependent d’un punxegut quiosc. Coincideixen a la Papereria i Llibreria Urgell, situada gairebé davant de l’establiment, però després d’esquivar motos, bicis, cotxes i tombar una mica a la cantonada: «És constant, l’habitual de cada dia».

Per l’encreuament entre Urgell i Floridablanca circulen diàriament 475 autobusos, 406 dels quals entre les set del matí i les nou de la nit. Això suposa, durant el dia, el pas d’un autobús cada dos minuts. Les dades s’extreuen dels transports programats a la pàgina oficial de TMB.

S’hi suma el trànsit de cotxes, que l’Ajuntament estima que pot arribar als 20.000 vehicles diaris el 2023, entre els que viatgen per Urgell i els que ho fan per Floridablanca. Als voltants de la intersecció s’hi afegeixen, a més, quatre entrades d’aparcament amb les seves consegüents entrades i sortides de vehicles.

Però per a la Maria Carme, veïna de l’encreuament, «el pitjor» no és el soroll i la contaminació del trànsit, sinó el carril bici de doble sentit a Urgell. «No saps per on sortiran», protesta. L’Oriol, també veí, fa memòria: «Hem vist ja diversos incidents, per sort poc greus». Els que més es queixen, expliquen a la Papereria i Llibreria Urgell, ja fa més de 50 anys que són al mateix carrer: els transportistes, que «no tenen espai on aturar-se i és perillós».

La pacificació de l’Eixample va per carrers

El govern d’Ada Colau va planejar de cara al 2023 una sèrie de possibles actuacions per reduir el trànsit en diferents carrers de l’entramat de l’Eixample, entre els quals Floridablanca. Era tan sols un estudi, però hi plantejaven reduir un carril de pas de vehicles i implementar un carril bici. A Urgell, la proposta de pacificació afectaria només l’espai per aparcar.

No obstant, es tracta només d’una proposta pilot, dins d’un Estudi de Mobilitat. Per ara l’única pacificació segura és la que tindran els quatre carrers de la Superilla (Consell de Cent, Girona, Rocafort i Borrell).

Notícies relacionades

A les tres de la tarda d’un dimecres es repeteix el mateix caos. Desenes de motos, vuit cotxes aparcats, dos autobusos en circulació i els patinets aturats, fent cua per poder depassar un vehicle a doble fila que sobresurt.

Més nens que intenten creuar el carrer i una mare que no es refia del semàfor, encara verd. Un dependent treu importància a l’assumpte: «És el normal a Barcelona». Un patinet puja a la vorera per deixar enrere el cotxe mal aparcat. Però la Maria Carme no es resigna: «¡Hi ha massa vehicles!». «¡És caòtic!», s’hi afegeix un altre transeünt. La pacificació de l’Eixample avança a ritme desigual.