ADAPTACIÓ PER LA PANDÈMIA

La Generalitat aprova els criteris de flexibilització de la selectivitat 2020

La matriculació serà única per a tot l'alumnat, començarà el 15 de maig i passa de 15 dies a un mes

19454264 59

19454264 59

4
Es llegeix en minuts
El Periódico

La comissió organitzadora de la prova d’accés a la universitat (PAU), on són representades les set universitats públiques del sistema universitari català, amb l’assessorament dels responsables d’elaborar els exàmens de cada matèria, ha aprovat els criteris de flexibilització que aplicaran els exàmens de les PAU fixats –a l’espera de l’evolució de les mesures per a la situació d’emergència sanitària– per als dies 7, 8 i 9 de juliol en convocatòria ordinària. Aquests canvis eren necessaris després del cessament de l’activitat lectiva presencial per a l’evolució del Covid-19 que ha obligat a replantejar alguns aspectes relacionats amb la PAU com són el calendari i l’adaptació de les proves.

L’adaptació dels exàmens de la PAU s’ha fet, en primer lloc, tenint en compte que els centres de batxillerat són autònoms en el disseny de la temporalització dels continguts i activitats d’aprenentatge. Això implica que l’adaptació no podia passar per una reducció dels temaris, ja que això suposaria un desavantatge inicial important, sinó per flexibilitzar l’optativitat ja existent en els enunciats dels exàmens. D’aquesta manera, es facilita que l’alumnat pugui assumir el conjunt de la prova proposada amb independència de les circumstàncies en les quals hagi tingut accés al procés d’ensenyament i aprenentatge en l’últim trimestre del curs escolar.

La flexibilització i adaptació dels enunciats de les proves s’ha fet tenint en compte tres principis bàsics:

1. No era convenient proposar ara un canvi radical en la tipologia dels models d’examen ni en els criteris generals d’avaluació que tant el professorat com l’alumnat coneixen, han practicat durant tot el batxillerat i esperen.

2. L’adaptació o flexibilització en l’elecció entre opcions no podia comportar allargar el temps de lectura dels enunciats i, per tant, el temps que l’alumnat dedica a decidir les preguntes, problemes o qüestions a resoldre, perquè seria perjudicial per al mateix alumnat.

3. Les característiques de cada matèria i la tipologia específica del seu model habitual d’examen (nombre de preguntes, opcionalitat, condicions de realització, etcètera) comporten que aquesta adaptació o flexibilització no es pot fer de manera universal i homogènia, sinó adequada a cada matèria.

Mateixa estructura d’exercicis

En aquesta adaptació s’ha decidit preservar en cada matèria, en la mesura possible, la tipologia i l’estructura interna habitual dels diversos exercicis, problemes, qüestions, que integren el conjunt de l’examen, adaptant, en el seu cas, la puntuació.

L’adaptació o flexibilització dels enunciats passa, així, per la possibilitat «d’aixecar barreres» allà on l’elecció de preguntes es fa entre opcions tancades o adaptar el nombre de qüestions, exercicis i problemes a resoldre de manera que l’alumnat pugui elegir, per exemple, entre el total de les preguntes. Les faltes d’ortografia es tindran en compte en les proves on així ja està establert, i les preguntes amb resposta d’opció múltiple s’han de corregir amb els criteris habituals.

Tots els canvis previstos quedaran reflectits en els enunciats i quaderns d’examen que s’administraran durant la realització de les proves.

Descripció dels exàmens PAU-2020

Com a resultat de l’adaptació i flexibilització dels exàmens PAU-2020 el conjunt de les matèries objecte d’examen s’agrupen en dos blocs en funció de l’estructura adoptada i d’acord amb la distribució de l’opcionalitat dels models d’examen: opcionalitat sobre el conjunt de l’examen; i opcionalitat sobre una part de l’examen.

1. Opcionalitat sobre el conjunt de l’examen

Aquest bloc inclou 21 matèries, distribuïdes en quatre grups. Els exercicis, els problemes, les qüestions mantenen la tipologia habitual i els criteris generals d’avaluació, establerts a l’inici del curs per a cada una de les matèries.

Les 21 matèries d’aquest bloc són: Anàlisi musical; Biologia; Ciències terra i medi ambient; Cultura audiovisual; Dibuix artístic; Dibuix tècnic; Disseny, Economia de l’empresa; Electrotècnia; física; Fonaments de les arts; Geografia; història; Història de l’art; Història de la filosofia; Literatura castellana; Literatura catalana; matemàtiques; Matemàtiques aplicades a les ciències socials; química, i Tecnologia industrial.

2. Opcionalitat sobre una part de l’examen

Aquest bloc inclou vuit matèries, distribuïdes en dos grups. L’examen de totes les matèries d’aquest bloc inclou una part comuna i una part optativa que oscil·la entre el 40% i 80% de la qualificació. Els exercicis, els problemes, les qüestions mantenen la tipologia habitual i els criteris generals d’avaluació, establerts en l’inici del curs per a cada una de les matèries.

Les matèries d’aquest bloc són: Grec; Llatí; Llengua castellana i literatura; Llengua catalana i literatura; i Llengua estrangera (Alemany, Anglès, Francès i Italià).

Matriculació en la convocatòria ordinària de la PAU 2020

Aquest any, i donades les circumstàncies excepcionals pel Covid-19, els terminis per matricular-se en la convocatòria ordinària de la PAU 2020 seran els mateixos per als alumnes de matrícula lliure (els que es presenten a pujar nota, alumnes provinents de sistemes educatius estrangers o d’anys anteriors) i per als de segon de batxillerat i cicles formatius de grau superior (CFGS). D’aquesta manera, la totalitat dels estudiants que vulguin presentar-se a la convocatòria ordinària de la PAU 2020 hauran de formalitzar la matrícula en la prova des del 15 de maig fins al 15 de juny, tots dos inclusivament.

Notícies relacionades

Aquest nou període de matriculació és més llarg, un mes en lloc dels 15 dies habituals, amb l’objectiu de donar més tranquil·litat als centres educatius, així com als alumnes i les seves famílies.

 

‘Coronavirus avui’

Subscriviu-vos a la nostra ‘newsletter’ per conèixer tota l’actualitat i informació pràctica sobre el desenvolupament de la pandèmia i les seves repercussions