COMPTE ENRERE PER A LA TORNADA AL COL·LE

El baix nivell dels professors és un llast en els plans per potenciar l'anglès

Només el 20% dels docents tenien el 2014 domini suficient per fer classes en aquest idioma

Els experts demanen una introducció sistemàtica de l'anglès i més coordinació entre primària i ESO

 

  / RAMON GABRIEL / DEFOTO

3
Es llegeix en minuts
MARÍA JESÚS IBÁÑEZ / BARCELONA

L'ensenyament de llengües estrangeres i com millorar (d'una vegada per sempre) el baix nivell d'idiomes de la població preocupen tant, que fa uns mesos van ser mereixedors d'una sessió monogràfica en la comissió d'Educació del Parlament. A l'assumpte se li van dedicar més de dues hores de debat polític i de detallades explicacions per part de la Generalitat per demostrar que les escoles s'han posat les piles, que hi ha hagut progressos importants i que s'estan destinant més recursos que mai. Tot per acabar admetent que, malgrat els esforços dels últims anys, encara queda molta feina per fer.

No n'hi ha prou que més de la meitat dels col·legis i una mica més del 45% dels instituts públics catalans impartissin el curs passat classes de Ciències, de Matemàtiques o d'alguna altra assignatura no lingüística en anglès. Ni que el nombre de professors especialistes en anglès que han actualitzat la seva formació per adaptar-se als nous currículums hagi sigut de 4.848 docents en els últims cinc anys (d'un col·lectiu total de 9.000 professors), com va explicar en la sessió parlamentària la consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz.

MOLTES HORES

“És que per aprendre bé una llengua fan falta moltes hores i, sobretot, un professorat ben preparat”, reflexiona Carme Muñoz, professora de Lingüística Anglesa i Lingüística Aplicada a la Universitat de Barcelona (UB) i coordinadora del Grup de Recerca en Adquisició de Llengües (GRAL). “La formació del professorat és fonamental -insisteix Muñoz-, els docents haurien de parlar anglès de forma fluida i espontània a l'aula”. “Perquè si un mestre es troba insegur amb l'idioma, el més fàcil és que acabi limitant les activitats de classe al llibre de text”, observa.

A partir de l'experiència de les seves investigacions, que el porten a visitar des de fa anys centres educatius de tota mena, Muñoz ha constatat "defectes de continuïtat" en el pla per a l'escola plurilingüe que va posar en marxa la Conselleria d'Ensenyament fa dos cursos. "L'aplicació i el seguiment de l'ús de l'anglès en assignatures no lingüístiques hauria de ser més sistemàtic i hi hauria d'haver també més coordinació metodològica entre les classes d'anglès en primària i en secundària", constata aquesta experta, a la qual l'associació europea d'estudis de segones llengües (Eurosla) acaba de concedir el Distinguished Scholar Award 2016.

FÓRMULES DE MILLORA

El 2014, quan l'anterior consellera, Irene Rigau, va presentar el pla per al plurilingüisme, només un 20% dels docents tenien acreditat suficient nivell d'anglès per poder fer classes en aquest idioma. Per ampliar aquest percentatge, l'Administració ha augmentat el nombre de places en les escoles oficials d'idiomes destinades a docents (que tenen la matrícula gratuïta) i ha animat els mestres que ja saben anglès a treure's certificats que ho acreditin.

Notícies relacionades

A més d'utilitzar l'anglès com a llengua per impartir classes (cosa que requereix una experiència que molts professors encara no tenen), les escoles tenen la possibilitat de recórrer a altres fórmules, com fomentar els intercanvis d'estudiants amb centres d'altres països, “i no cal que siguin anglòfons”, una fórmula que reporta resultats molt satisfactoris, suggereix Carme Muñoz. “També és fonamental treballar l'anglès en grups reduïts perquè la pràctica oral sigui com convé”, indica.

Segons dades d'Ensenyament, són més de 1.150 centres educatius els que en els últims anys han introduït l'anglès com a llengua vehicular en alguna assignatura no lingüística, però no facilita quants alumnes estan seguint aquesta metodologia. Això sí, l'enquesta internacional que realitza l'empresa Education First (EF), amb dades de gairebé un milió de persones d'arreu del món, diu que Catalunya està entre les tres millors autonomies en el domini de l'anglès i que per primera vegada aquest any ha superat Madrid, on s'aplica des de fa temps el model d'educació bilingüe en castellà i anglès.

Més cine i més videojocs en versió original

La consellera Meritxell Ruiz va destacar, en la seva compareixença parlamentària per a explica com s'està tractant la millora de l'anglès en les escoles, que els alumnes catalans de quart d'ESO van obtenir per primera vegada el curs passat una puntuació superior a 70 en les proves de competències bàsiques, encara que va admetre també que "hi ha un marge de millora significatiu". També va celebrar que s'hagin reduït les diferències en els resultats dels centres d'alta complexitat i la resta, si bé va admetre que la bretxa segueix existint.