Anàlisi
Una trava més a la immersió
Se suposa que els responsables polítics del sistema educatiu han de dedicar els seus esforços a millorar-lo i a resoldre els problemes reals que té plantejats. Però, segons sembla, en allò en què s'entossudeixen a vegades alguns d'aquests governants és justament el contrari: crear problemes on no n'hi ha o posar traves al que ja funciona satisfactòriament.
Perquè la veritat és que la immersió lingüística en català a les nostres escoles ha funcionat la mar de bé. Haver aconseguit que la gran majoria dels que, durant les últimes dècades, han viscut la seva infància i adolescència a Catalunya puguin utilitzar actualment amb tota normalitat el català i el castellà és un èxit inqüestionable. Però a més, pel que fa específicament a la llengua castellana, les dades procedents d'investigacions ben acreditades demostren que els nens i els joves que han estat escolaritzats sota el model d'immersió lingüística en català saben tant de castellà o més que els de la resta de l'Estat.
En canvi, el que sí que es confirma és que els alumnes de famílies catellanoparlants acaben amb dèficits en català si no han estat escolaritzats sota el model de la immersió. Per les condicions sociolinguístiques de Catalunya i per la superior potència internacional del castellà, el que ha assegurat un bilingüisme real i efectiu en aquest país ha estat justament la immersió en català en el sistema educatiu. I el bilingüisme, com també demostren diversos estudis pedagògics, té a més uns efectes positius per a l'aprenentatge de terceres llengües.
Per tot plegat no s'entén -sinó és per motivacions purament ideològiques- l'objecció d'una minoria molt exigua de famílies que viuen a Catalunya a permetre que els seus fills siguin escolaritzats sota el sistema d'immersió. I fins i tot resulta més flagrantment ideològic el suport i l'estímul que el Govern espanyol els presta mitjançant el decret del qual es dóna notícia en aquestes pàgines.
Un decret -cal recoeneixer-ho- que resulta del tot coherent amb la política educativa impulsada pel ministre José Ignacio Wert. Quan el sistema educatiu en la seva totalitat, i cada escola en particular, haurien de ser espais de trobada (ideològica, social i cultural), l'actual Ministeri d'Educació sembla entossudit a fomentar la segregració i les vies d'escolarització diferenciades.
Notícies relacionadesEliminar la matèria Educació per a la Ciutadania i els Drets Humans (lloc de trobada de la pluralitat ideològica) i reforçar, en canvi, l'ensenyament confessional de la Religió ja és una manera de segregar els nens segons les creences familiars. I si no es posa fi a aquesta tendència involutiva i reaccionària es tornarà a allò d'escoles diferents per a rics i per a pobres, per a nens i per a nenes, per a creients i no creients…
Ara ha tocat incentivar la segregació per raó de la llengua entossudint-se, com dèiem al començament, a generar problemes allà on no n'hi havia i posar traves al que ha estat funcionant la mar de bé.
- Platja El pacífic poble a només 15 minuts de Santa Coloma de Gramenet: espectacular
- Balanç comercial d’equipaments municipals Agonia comercial en mercats de la província de BCN
- Tall històrica RODALIES "Ens deixen a l’estacada 16 mesos"
- Tempesta judicial i política El gran aconseguidor de la trama no tenia límits
- Investigació oberta Detingut un jove per agressió sexual a una menor tutelada
- Nit màgica Ritual de Sant Joan per atraure diners
- Conflicte al Pròxim Orient Els atacs entre Israel i l’Iran s’intensifiquen després dels bombardejos nord-americans
- La Guàrdia Civil extrema la vigilància amb les viseres parasol: 200 euros de multa i retirada de dos punts
- Guerra al Pròxim Orient Fordow, Esfahan i Natanz: així són les tres joies del somni nuclear de l’Iran atacades pels EUA
- Les ponències del congrés Feijóo presenta el PP que vol: més control de l’aparell per elegir el seu successor i porta oberta a Vox