Els gustosos tomàquets d’estiu del Montseny

"Cultivant a 600 metres d’altura i baixant tant la temperatura a la nit, la tomaquera pot deixar de fer la fotosíntesi i així potencia els sucres que donen el gust del fruit", explica el pagès Marc Meya, que fa gairebé una dècada que treballa al nucli de Joanet (Girona).

Ametller Origen fa assajos per obtenir hortalisses a punts com Sòria i la Cerdanya

Els gustosos tomàquets d’estiu del Montseny
2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

"Quan vaig dir al pare que seria pagès només em va donar un consell: que no em conformés de ser un agricultor convencional i que mirés cap endavant", explica Marc Meya, un productor de 28 anys que fa gairebé una dècada que cultiva hortalisses en una finca del nucli de Joanet, a Arbúcies (Girona), a 600 metres d’altitud. Allà, en una superfície de set hectàrees, Meya produeix pèsols, mongeta tendra, enciams i, sobretot, tomàquets.

Seguint aquella recomanació del pare, el jove agricultor busca avui produir "aliments amb el millor gust possible". I mirar així de distingir les seves hortalisses de les que es produeixen a altres grans explotacions. Per fer-ho utilitza les últimes tecnologies de cultiu, aplica fertilitzants i nutrients naturals (com ara extractes de remolatxa o d’algues marines) i reaprofita l’aigua de reg, "que arriba directa dels brolladors del Montseny", explica. Hi ha abelles pol·linitzadores per tota la finca i indicacions perquè tot el personal recicli i mantingui la consigna de residu zero.

"I tot plegat ho fem amb cultiu en altura, per descomptat, que en el cas del tomàquet és clau, perquè, baixant tant la temperatura a la nit, la planta pot deixar de fer la fotosíntesi i potencia els sucres que donen el gust del fruit", afegeix. Quan les nits són càlides, com passa a Almeria o fins i tot al Maresme o al Baix Llobregat, aquest procés no es porta a terme.

Els cultius busquen altitud per sobreviure al canvi climàtic /

.

Els tomàquets són, ara mateix, el producte estrella d’Agrícola Meya. Als hivernacles que té instal·lats a Joanet s’hi cultiven una desena de varietats diferents d’aquest producte, que ven en exclusiva a la cadena de supermercats Ametller Origen. La plantació, explica l’empresari, té lloc al maig, "de manera que el cicle aquí és just l’invers del d’Almeria", la zona productora de tomàquet d’Europa més extensa. Això implica que els fruits d’aquesta explotació (amb el Turó de l’Home a quatre passes i envoltada de boscos) surten al mercat en ple estiu, sense la competència andalusa, que es produeixen durant el període hivernal.

Notícies relacionades

Encara més altura

"Fins ara resultava realment difícil trobar bons tomàquets a l’estiu a Catalunya, on el 70% del cultiu d’aquest producte ha desaparegut els últims anys", explica Joan Simó, director general de R+D del grup Ametller Origen, també ha fet assajos per mirar d’aconseguir tomàquets a la comarca de la Cerdanya i a la província de Sòria. "El problema més greu el tenen els cultius que no es poden moure, com l’arbratge, però els productes d’horta poden anar escalant altura", assenyala Simó.

Temes:

Maresme Girona