La indústria de l’automòbil alerta de la baixa demanda del cotxe elèctric

"Fa 100 anys un obrer de la Ford podia comprar els vehicles que fabricava, avui un dels meus obrers no pot", lamenta De Meo

«Hem d’aconseguir que la reconversió es faci generant oportunitats», afirma Ribera

La indústria de l’automòbil alerta de la baixa demanda del cotxe elèctric
2
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Accelerar la transició del cotxe elèctric, limitant les emissions però sense ofegar la indústria i així preservar els milions de llocs de treball que aquesta manté a Europa; protegir els fabricants locals davant la ferotge competència de la Xina; injectar recursos des del públic, però sense generar dependència per part del sector i guardant els suficients perquè els estats puguin complir el seu compromís d’elevar la despesa en armes al 2% del PIB. Aquests són els reptes que té per davant Europa i la seva indústria de l’automòbil i que ahir es van abordar des del Cercle d’Economia.

L’any passat, per primera vegada la Xina va vendre més automòbils que Europa i els EUA junts. "Si la gent no vol comprar cotxes elèctrics o d’hidrogen se’ns queda un mercat molt petit", va dir el conseller delegat de Renault, Luca de Meo. "Estem vivint un canvi importantíssim en la forma que produïm i consumim. [...] Hem d’aconseguir que la reconversió es faci generant oportunitats, és un procés complicat en què caldrà acabar canviant-ho tot", va respondre la vicepresidenta de Transició Neta, Justa i Competitiva de la Comissió Europea, Teresa Ribera, en un to comprensiu, però al seu torn ferm davant les demandes de la indústria de flexibilitzar el final de la combustió, previst per al 2035.

Transició dolorosa

El sector assumeix que la transició serà dolorosa en termes d’ocupació. Ho saben a Volkswagen, que acomiadaran 35.000 treballadors d’aquí al 2030 per costejar les inversions per electrificar les seves plantes. També a Seat, on ja es van pactar 1.300 prejubilacions dos anys abans per a les mateixes finalitats. "Europa continua sent una superpotència de l’automòbil. [...] No la perdrem, però serà un procés difícil", va dir el director de l’Institut Bruegel –un think tank europeu-, Jeromin Zettelmeyer.

Notícies relacionades

Espanya és un dels estats de la UE que més es juguen en aquesta transició. Segons la patronal Anfac, la indústria de l’automoció a Espanya representa aproximadament el 10% del PIB i genera prop de dos milions de llocs de treball al llarg de tota la cadena de valor. Els ponents van escenificar les diferències existents en el full de ruta per a aquesta transició energètica. De Meo es va queixar de les traves burocràtiques; Zettelmeyer va advocar per renunciar a les fases de producció especialment intensives en energia i Ribera va reclamar créixer per la via de la integració del mercat europeu, amb una fiscalitat més homogènia i una supressió de barreres interiors.

La indústria de l’automòbil no sobreviurà –o no ho farà amb la mateixa magnitud que l’actual– si no aconsegueix vendre més automòbils elèctrics i per a això la palanca en la qual més d’acord van estar els ponents ha sigut la dels salaris. "Vivim de la fortuna de la classe mitjana. Fa 100 anys un obrer de la Ford podia comprar els cotxes que fabricava, avui un dels meus obrers no pot comprar-se un cotxe nou –va lamentar De Meo –. Hem de pagar més a la gent", va emfatitzar.